PBB lawat Myanmar kesan peduduk dibunuh - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

PBB lawat Myanmar kesan peduduk dibunuh

BANGKOK: Seorang penyiasat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) semalam, berkata, misi lawatan lima hari ke Myanmar membolehkan beliau mengenal pasti bilangan penduduk yang dibunuh dan ditahan dalam operasi kerajaan terhadap penunjuk perasaan antikerajaan September lalu, tetapi tidak dapat mendedahkan maklumat berkenaan.

Wakil hak asasi kemanusiaan PBB, Paulo Sergio Pinheiro, berkata beliau akan melaporkan angka berkenaan hanya selepas merangka satu laporan rasmi mengenai lawatan beliau yang akan dibentangkan kepada Majlis Hak Asasi Kemanusiaan di Geneva 11 Disember ini.

“Saya mengumpulkan dokumen berkenaan. Dalam masa dua minggu saya akan mempunyai bilangannya,” kata Pinheiro di Bangkok selepas dia tiba dari Myanmar kelmarin.

Kerajaan tentera Myanmar berkata, sekurang-kurangnya 10 orang terbunuh apabila tentera melepaskan tembakan terhadap penunjuk perasaan yang melakukan bantahan secara aman 26 dan 27 September lalu. Diplomat dan pembangkang bagaimanapun berkata, angka kematian mungkin lebih tinggi.

Pinheiro dihantar PBB untuk menyiasat dakwaan penderaan berikutan tindakan tegas berkenaan dan cuba untuk memasuki penjara negara itu untuk mengenal pasti bilangan sebenar yang terbunuh dan ditahan.

Ketika lima hari berada di negara itu beliau dibenarkan bertemu beberapa banduan politik ternama di Penjara Insein di Yangon dan berkata bahawa pihak berkuasa memberikan beliau senarai semua tahanan dan keadaan mereka.

“Mereka menawarkan kerjasama yang baik. Saya menemui sebahagian besar pihak berkuasa yang saya minta. Saya juga dapat menemubual beberapa banduan,” katanya.

Lawatan Pinheiro dipenuhi dengan pertemuan bersama pegawai junta dan beliau berkata tidak dapat menerangkan laporan penuh misi lawatan itu kerana beliau lebih banyak menerima sudut pandangan dari kerajaan. - AP
0 Komentar untuk "PBB lawat Myanmar kesan peduduk dibunuh"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI