Benazir, aktivis hak asasi bebas tahanan rumah - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

Benazir, aktivis hak asasi bebas tahanan rumah

ISLAMABAD: Pihak berkuasa Pakistan membebaskan bekas Perdana Menteri Benazir Bhutto dan seorang aktivis hak asasi daripada tahanan dalam rumah semalam, ketika pegawai kanan Amerika Syarikat menuju ke Islamabad untuk menggesa undang-undang darurat ditamatkan.

Arahan mengakhiri penahanan dikeluarkan beberapa jam sebelum Presiden Pervez Musharraf melantik kerajaan sementara menjelang pilihan raya negara itu.

“Arahan penahanan itu sudah ditarik balik tetapi anggota polis akan terus mengawal rumah Benazir untuk keselamatannya,” kata Setiausaha Dalam Negeri wilayah Punjab. Khusro Pervaiz,

Ia sebelum ini dikuatkuasakan bagi menghalang Benazir daripada mengetuai perarakan umum berikutan kebimbangan kejadian pengeboman bunuh diri mungkin berlaku.

Media tempatan melaporkan, Pengerusi Suruhan Jaya Kebebasan Hak Asasi Manusia Pakistan dan wakil hak asasi bagi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di Pakistan, Asma Jahangir, juga dibebaskan daripada tahanan dalam rumah di Lahore.

Benazir sebelum ini dikenakan tahanan di rumahnya yang dipagar kawat berduri dan penghadang kayu di timur bandaraya itu.

Musharraf menamakan Pengerusi Senat yang juga sekutu rapatnya, Mohammedmian Soomro, 57, bekas pengurus bank sebagai Perdana Menteri sementara.

Soomro dan anggota Kabinetnya akan mengangkat sumpah pada sebelah pagi selepas Parlimen dibubarkan pada tengah malam.

Penganalisis menyifatkan langkah penyerahan kuasa itu sekali gus membuktikan ‘budaya baru proses peralihan kuasa secara teratur dan wajar dalam masyarakat bertamadun’.

Musharraf turut berjanji mengadakan pilihan raya pada 9 Januari tetapi pemimpin pembangkang menimbang untuk memulaukannya jika ia dilaksanakan ketika undang-undang darurat masih berkuatkuasa.

Amerika mengetuai masyarakat antarabangsa menggesa Musharraf mematuhi perlembagaan dan meletak jawatan sebagai ketua tentera, membebaskan beribu-ribu orang yang ditahan di bawah undang-undang darurat, selain memastikan pilihan raya yang bebas dan adil. - AFP
0 Komentar untuk "Benazir, aktivis hak asasi bebas tahanan rumah"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI