Ahli Kongres Muslim sasaran utama serangan bom canggih - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

Ahli Kongres Muslim sasaran utama serangan bom canggih

MANILA: Sebutir bom 'canggih' bertujuan untuk sasaran pilihan tertentu membunuh seorang ahli Parlimen dan tiga yang lain di Dewan Perwakilan Filipina, kata ketua polis negara itu semalam.

Pengumuman mengenai penggunaan bom canggih itu dibuat ketika Manila turut menawarkan ganjaran wang tunai sebanyak $5 juta peso (RM394,740) bagi sebarang maklumat sehingga tertangkapnya pengebom berkenaan.

Siasatan awal polis menunjukkan pengebom itu amat berpengalaman dan menguatkan teori polis bahawa letupan terbabit secara khusus disasarkan kepada ahli Parlimen Islam, Wahab Akbar yang terbunuh dalam letupan terbabit, kata ketua pengarah, Avelino Razon.

"Orang yang membuat bom terbabit amat berpengalaman. Bom itu sememangnya canggih," katanya.

Beliau merujuk kepada cara bom itu meletup sehingga mampu menyebabkan letupan 180 darjah yang mengenai Akbar ketika beliau meninggalkan bangunan Kongres.

Letupan lewat Selasa lalu berlaku di bahagian barat kompleks Dewan selepas kebanyakan anggotanya sudah pun meninggalkan kawasan itu.

Letupan itu meragut nyawa Akhbar, dua pembantu dan seorang pemandunya.

Polis turut menemui sebuah telefon bimbit yang disyaki turut digunakan bagi meletupkan bom, serta paku yang menjadi senjata tajam dalam letupan berkenaan.

Bom berkenaan dipercayai disembunyikan di tempat meletak motosikal.

Razon bagaimanapun meragui bom canggih berkenaan sebahagian serangan yang bertujuan melakukan kemusnahan besar.

Ini disebabkan pengebom terbabit tidak meletakkannya di tempat yang boleh mengakibatkan lebih ramai ahli Parlimen terbunuh.

Berikutan itu, polis percaya bom terbabit sememangnya disasarkan kepada Akbar, yang mewakili pulau Basilan di selatan Filipina yang sememangnya kubu kuat kumpulan bersenjata Abu Sayyaf.

Malah, Akbar ialah bekas ahli Abu Sayyaf yang kemudian bertukar menjadi penentang mereka.

Selain Abu Sayyaf yang mendalangi beberapa serangan berani dan penculikan warga asing, suspek lain yang mungkin mahu membunuh Akbar adalah musuh politiknya.

Sementara itu, jurucakap tentera, Lt-Kol Buenaventura Pascual berkata kali terakhir beliau melihat bom seumpamanya pada 2004.

Bom berkenaan, angkara Abu Sayyaf turut disembunyikan di dalam sebuah sebuah motosikal dan diletupkan menggunakan telefon bimbit � AFP
0 Komentar untuk "Ahli Kongres Muslim sasaran utama serangan bom canggih"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI