Livingstone tuduh media Britain anti-Muslim - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

Livingstone tuduh media Britain anti-Muslim

LONDON: Media Britain menonjolkan aspek negatif dan tidak seimbang apabila membincangkan isu minoriti Muslim selain menyifatkan kepercayaan mereka sebagai amat jahat dengan menyebarkan prejudis serta menggambarkan mereka sebagai musuh, menurut kajian sebuah suruhanjaya kerajaan.

"Muslim di Britain digambarkan sebagai mengancam adat dan budaya tradisi, nilai serta cara hidup Britain," menurut rumusan setebal 180 muka surat yang dipantau oleh Datuk Bandar London, Ken Livingstone.

Kajian itu adalah olahan projek penyelidikan yang disediakan secara individu oleh sembilan pakar akademik dan profesional terkemuka dari industri media dan pakar mengenai Islam.

Mereka meneliti artikel akhbar yang diterbitkan di seluruh negara dari 8 hingga 14 Mei 2006 dan mendapati 91 peratus artikel mengenai umat Islam adalah negatif 'dari segi nada dan kandungan.' Cuma empat peratus daripada 352 artikel positif.

"Penilaian utama ialah tiada persamaan antara Barat dan Islam, dan konflik antara kedua-duanya tidak dapat dielakkan," lapor kajian itu.

Ia menuduh media menggunakan bahasa yang 'menimbulkan emosi, melampau, tidak berasas atau mendera' apabila melaporkan mengenai Muslim dengan fakta kerap kali diputar belit, ditokok tambah atau diperbesar-besarkan.

Kajian memetik satu laporan yang mendakwa sambutan Krismas diharamkan di satu kawasan kerana ia menghina penduduk Islam.

Penyelidik menyiasat laporan itu dan merumuskan, ia langsung 'tidak tepat dan tidak berasas.' Britain mempunyai hampir dua juta minoriti Muslim pelbagai etnik, kebanyakannya berasal dari India, Pakistan atau berketurunan Benggali.

Livingstone menyifatkan hasil kajian sebagai cara media mendakwa dan mengutuk minoriti itu.

"Gambaran keseluruhan yang disiarkan media ialah Islam berbeza dan satu ancaman kepada Barat. Ia membuat orang tidak berfikiran terbuka menyangka ia betul," katanya.

Majoriti laporan mengenai Islam dan Muslim menunjukkan 'tingkah laku permusuhan dan gaya menakut-nakutkan orang ramai.'

Dia memberi amaran bahawa tindakan menggambarkan Islam dan Muslim sebagai jahat 'merosakkan hubungan komuniti dan mencetuskan kebimbangan di kalangan orang Islam sendiri.'

Kajian meluahkan kebimbangan liputan tidak seimbang media akan meningkatkan perasaan 'tidak selamat', syak wasangka dan kebimbangan di kalangan penduduk bukan Islam dan perasaan 'tidak selamat dan terasing' di kalangan penduduk Islam. � Agensi
0 Komentar untuk "Livingstone tuduh media Britain anti-Muslim"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI