Tolo TV kena tindakan siar program Shakira - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

Tolo TV kena tindakan siar program Shakira

KABUL: Gara-gara menyiarkan persembahan bintang pop Colombia, Shakira, stesen televisyen persendirian terbesar Afghanistan diberi amaran oleh Kementerian Kebudayaan dan ulama kanan mengenai akibat serius akan dihadapi berikutan penayangan itu.

Persembahan penyanyi yang dikenali gemar menggoyangkan pinggul itu membuatkan Tolo TV berdepan kemungkinan tindakan undang-undang oleh pihak berkuasa, yang diberi kuasa mengambil langkah drastik terhadap akhbar dan media penyiaran yang terlalu liberal.

Kejadian itu adalah petanda terbaru usaha kerajaan konservatif berpengaruh negara itu melawan arus pembaharuan liberal disokong Barat sejak kejatuhan kerajaan Taliban pada 2001.

Peraturan baru media akan ditandatangani untuk menjadi undang-undang oleh Presiden Hamid Karzai selepas diluluskan Parlimen Kabul baru-baru ini.

Langkah itu memberikan lebih kuasa kepada kerajaan untuk mengehadkan penayangan yang disifatkan merosakkan Afghanistan dan budayanya, terutama dengan memaksa stesen televisyen menyiarkan lebih banyak program bercorak agama atau berisiko tidak dibenarkan beroperasi.

Penayangan konsert Shakira mencetuskan kejutan walaupun penyanyi berdarah campuran Lubnan itu tampil dengan piksel komputer menutup bahagian dadanya.

Televisyen kerajaan menyiarkan temubual dengan ulama dan ahli Parlimen yang mengkritik konsert itu manakala akhbar prokerajaan menyelar penyiaran ‘penyanyi pop itu dan penari yang berbogel’ serta mendakwa ia memberi ilham kepada pengebom bunuh diri.

“Kami percaya lagi Shakira akan ditayangkan dengan logo eksklusif Tolo TV di kem latihan penyerang bunuh diri untuk menarik penduduk muda yang tidak matang untuk menyertai mereka,” menurut akhbar Weesa.

Bagaimanapun, pemilik Tolo TV, Saad Mohseni, yang dibesarkan di Australia, berkata ia tidak bersifat provokatif dan Shakira juga sudah diubah suai dengan komputer. – Agensi
0 Komentar untuk "Tolo TV kena tindakan siar program Shakira"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI