Amerika tak mampu serang Iran - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

Amerika tak mampu serang Iran

DUBAI: Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad berkata Amerika tidak berupaya melancarkan serangan tentera ke aras Iran dan akan 'menyesal' jika negara itu berbuat demikian.

"Amerika tidak mampu melancarkan serangan tentera ke atas Iran berikutan beberapa sebab," kata Ahmadinejad kepada saluran berita Al-Arabiya yang beribu pejabat di Dubai dalam satu temu ramah yang dialih suara ke dalam bahasa Arab.

Beliau berkata masalah ekonomi, politik dan ketenteraan menyebabkan Amerika tidak bersedia menyerang Iran.

"Sudah pasti Amerika juga mengetahui bahawa rakyat Iran akan memberi tindak balas keras terhadap apa juga serangan dan negara itu akan menyesalinya.

"Secara praktik, mereka tidak mahu melancarkan serangan ke atas Iran, sebaliknya menekan anggota Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bagi mengatasi kebuntuan yang berlaku," katanya.

Ahli politik Demokratik Amerika, semalam memberi amaran bahawa pentadbiran Presiden George W Bush sengaja mencabar untuk menyerang Iran dan berikrar akan menggunakan kuasa Perlembagaan bagi menghalang sebarang tindakan ketenteraan di negara itu.

Mereka bimbang tindakan ketenteraan akan memberi kesan buruk kepada Amerika sendiri.

Reaksi berkenaan diberi selepas Bush mengeluarkan kenyataan amaran terbaru bahawa tekanan antarabangsa akan semakin meningkat terhadap negara Islam itu, kecuali Teheran bersetuju menggantung program pengkayaan uraniumnya.

Washington menuduh Teheran menggunakan program nuklearnya bagi melindungi usaha membina bom atom, tuduhan yang dinafikan sekeras-kerasnya oleh Iran yang berkata ia hanya mahu menjana tenaga elektrik. � AFP
0 Komentar untuk "Amerika tak mampu serang Iran"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI