UPM terus usaha jayakan pertanian moden - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

UPM terus usaha jayakan pertanian moden

Oleh Dr Sarjit Singh Gill

SEKTOR pertanian adalah satu kegiatan ekonomi terpenting dalam penjanaan pendapatan negara. Sektor ini mendapat perhatian kerajaan setiap tahun, terutama ketika pembentangan bajet negara.

Sejak zaman penjajahan dan pasca merdeka, negara memberi tumpuan kepada sektor pertanian. Sumbangan sektor itu cukup penting dalam konteks memajukan kehidupan manusia dan masyarakat. Misalnya, pembukaan pelbagai rancangan Felda memberi kehidupan baru kepada keluarga Melayu, terutama di kawasan luar bandar sejak ditubuhkan pada 1956.

Penubuhan Sekolah Pertanian pada 21 Mei 1931 (kini Universiti Putra Malaysia) penting kerana memberi tumpuan dan penekanan kepada bidang pertanian di Tanah Melayu. John Scott, Pegawai Pentadbir Kerajaan Negeri-Negeri Selat adalah orang yang bertanggungjawab mengasaskan penubuhan Sekolah Pertanian berkeluasan 8.8 hektar di kawasan Serdang, Selangor.

Sekolah Pertanian itu, kemudian dinaik taraf menjadi Kolej Pertanian Malaya pada 23 Jun 1947. Ternyata Kolej Pertanian Malaya pada ketika itu memberi ruang dan peluang kepada anak tempatan mendapatkan pendidikan mengenai pertanian moden.

Dasar Pertanian Negara yang dilancarkan pada 1984 bertujuan memaksimumkan pendapatan sektor pertanian, pendapatan pekebun kecil, memajukan dan meningkatkan hasil dan mutu barang eksport.

Dasar berkenaan banyak memberi sumbangan dalam memajukan sektor pertanian di Malaysia. Kajian semula dasar itu penting untuk memberi nilai tambah baru yang lebih besar dalam membekalkan bahan mentah untuk industri berasaskan pertanian serta makanan kepada rakyat.

Di samping itu, sektor pertanian ini dapat memberi sumbangan ke arah pemuliharaan ekologi dan alam sekitar serta memastikan pembangunan yang mampan.

Ada beberapa faktor penting yang perlu diberikan perhatian dalam usaha menjadikan pertanian moden lebih maju dan berdaya saing sehingga menembusi pasaran antarabangsa.

Pertama, pendidikan moden adalah antara satu faktor utama dalam memperkasakan sektor pertanian moden. Perubahan pemikiran berlaku di kalangan generasi muda yang mementingkan aspek pendidikan sepanjang hayat mengenai ilmu pertanian.

Pelajar sekolah rendah dan menengah perlu diketengahkan pendedahan awal untuk mengenali aktiviti pertanian baik yang bersifat sara diri mahupun komersial.

Ketika belajar di universiti, mereka dengan mudah mempelajari bidang pertanian secara mendalam sama ada untuk mengkhusus dalam perlindungan tumbuhan, teknologi pertanian, pengurusan tanah dan perniagaan serta sistem maklumat.

Semua bidang ini perlu dipelajari untuk memahami dan memperkasakan sektor pertanian moden. Pendedahan kepada teori dan seterusnya dilanjutkan dengan amalan seperti praktikal dapat membantu pelajar mendekati ilmu pertanian secara objektif dan komprehensif.

Selanjutnya penubuhan agensi berkaitan dengan kemajuan tanah dan pertanian seperti Felda, Felcra, Risda, Mardi, Jabatan Pertanian penting untuk memenuhi dua objektif utama, iaitu mewujudkan pelbagai peluang pekerjaan dan meninggikan pendapatan golongan petani.

Semua agensi berkenaan memerlukan pengantarabangsaan dari segi peranan, kualiti dan promosi hasil tanaman agar boleh dipasarkan pada peringkat luar negara. Misalnya, UPM dibina atas hasrat untuk memperkasakan bidang pertanian.

UPM turut menawarkan program asasi sains pertanian yang melengkapkan spektrum peringkat pengajian dalam bidang pertanian.

Justeru, bidang pertanian dipelopori UPM bukanlah tertumpu kepada pertanian mengikut perspektif umum, tetapi merangkumi pertanian dalam erti kata yang luas. Dalam konteks ini, UPM turut menawarkan pengajian dalam bidang kejuruteraan pertanian, ekonomi dan pengurusan, alam sekitar, veterinar, pendidikan pertanian, perikanan, bioteknologi, makanan dan pelbagai bidang lain yang menyokong dan mengukuhkan sektor pertanian negara.

Hal ini, selaras dengan kehendak Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, iaitu pertanian menjadi tonggak, bukan pertanian pada takuk lama, tetapi pertanian yang menjana kekayaan. Komitmen murni Naib Canselor UPM, Prof Datuk Dr Nik Mustapha R Abdullah dalam usaha memperkasa pertanian apabila kursus wajib universiti yang baru diperkenalkan, iaitu pertanian dan manusia.

Kursus baru ini perlu dipelajari semua pelajar ijazah pertama di UPM. Sebagai seorang ahli antropologi, penulis berpendapat kursus pertanian dan manusia boleh memberi satu kesedaran sosial untuk memberikan perhatian kepada aspek pertanian dan penjagaan alam sekitar dalam melayari urusan kehidupan seharian.

Perubahan anjakan paradigma pemikiran masyarakat Malaysia mempromosikan sektor pertanian moden adalah gagasan murni dalam membantu meningkatkan pendapatan negara. Sektor pertanian moden mempunyai nilai komersial tinggi sekiranya kita bijak mengurus dan memahami perkembangan pasaran dunia.

Perspektif masyarakat mengenai pertanian perlu berubah mengikut peredaran masa dan dilihat dari sudut positif kerana sektor pertanian banyak membawa kebaikan dan kemajuan kepada kesejahteraan manusia dan masyarakat.

Pertanian tidak boleh dilupakan dalam kita menuju era sebuah negara maju berasaskan industri. Hal ini kerana pertanian adalah asas dalam sejarah sosial kehidupan masyarakat kita. Suatu ketika dulu, konsep masyarakat tani begitu penting dalam bidang kajian antropologi. Mereka mengkaji kehidupan sosial masyarakat tani dari segi sosiobudaya, ekonomi dan sebagainya.

Penggunaan teknologi moden juga penting dalam memperkasakan bidang pertanian. Perkembangan dan penemuan teknologi baru boleh membawa perubahan, terutama penggunaan mesin dan jentera moden untuk kegiatan perekonomian pertanian bagi menambah hasil pengeluaran dan meninggikan keuntungan kepada petani moden.

Penulis ialah Pensyarah Antropologi dan Sosiologi, Fakulti Ekologi Manusia, UPM
0 Komentar untuk "UPM terus usaha jayakan pertanian moden"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI