Kenapa peduli soal membaca? - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

Kenapa peduli soal membaca?

Oleh Khairusy Syakirin Has-Yun Hashim

ANTARA persoalan yang sering disoal oleh sahabat-sahabat penulis, mengapa perlu ambil peduli terhadap masalah membaca dalam masyarakat kita? Bukankah Malaysia sudah hampir pulih daripada masalah buta huruf? Bukankah masyarakat sudah banyak membaca?

Jadi, apa masalahnya?

Mengapa perlu ambil peduli jika semua jawapan di atas telah terjawab? Bagi penulis, jawapan yang betul belum lagi terbukti benar. Apa alasannya?

Alasannya banyak. Antaranya masalah sosial yang berlaku.

Ada pula yang mengatakan, masalah sosial bukannya masalah hasil daripada tidak membaca. Malah, masyarakat Barat yang terlalu banyak membaca pun mempunyai banyak masalah dalam masyarakatnya sendiri.

Jadi, tentunya ada yang masih tidak kena. Pada penulis, mungkin kerana hasil pembacaan itu tidak berkualiti. Banyak membaca ‘sampah’ daripada ilmu.

Penulis kutip sekali lagi kata-kata Datuk Hassan Ahmad ketika merasmikan Kelab Buku Kanak-Kanak Dewan Bahasa dan Pustaka pada 14 Julai 1979, bahawa bukan semua bahan bacaan boleh menjadikan sesebuah bangsa itu maju.

Bahan bacaan perlu dipilih “...membaca bahan-bahan yang sesuai dan bermutu adalah penting bagi perkembangan mental, perkembangan intelek individu.”

Maknanya, pembacaan yang berkualiti adalah membaca bahan-bahan bacaan yang terpilih. Yang berilmu. Kerana dengan ilmulah, sesebuah masyarakat itu akan memilih kebenaran, dalam erti kata yang sebenarnya.

Sempurna

Memetik tulisan Syed Muhammad Naquib Al-Attas di dalam bukunya Risalah untuk Kaum Muslimin:

Plato pernah menarik perhatian dengan menyatakan bahawa untuk seseorang menjalankan tugasnya dengan sempurna dalam sesuatu bidang kehidupan maka perlulah dia mempunyai ilmu yang lengkap pula mengenai bidang itu.

Ilmu pula boleh didapati daripada pelbagai sumber. Ya, memang benar, ilmu bukan sekadar boleh didapati dari pembacaan, malah Elbert Einstein mendapat idea tentang graviti daripada pemerhatian beliau terhadap sebiji buah epal yang jatuh dari pokok. Malah, dari al-Quran umum mengetahui bahawa Allah menurunkan ilmu melalui pelbagai bentuk, misalnya melalui binatang seperti yang diterangkan di dalam al- Quran, surah Al-Nahl (lebah).

Namun begitu, ilmu tanpa amal, lantas ilmu tanpa dicatat tiada gunanya kepada manusia. Kerana ilmu perlu diguna, dan seterusnya ilmu-ilmu baru muncul lalu perlu pula evolusi ilmu-ilmu itu dicatat, ditulis lalu dijadikan buku.

Tamadun-tamadun silam, seperti tamadun Greek dahulu banyak meninggalkan ilmu yang kemudiannya disambung dan ‘diperbetulkan’ oleh peradaban Islam. Catatan-catatan cerdik pandai Greek pula pada ketika itu banyak ditulis dan dihasilkan di atas helaian- helaian kertas yang digulung. Perpustakaan dibina untuk menyimpan hasil-hasil ilmu tersebut. Namun bukan semua ilmu itu terselamat daripada malapetaka. Ada yang hilang, terbakar, dibakar dan sebagainya.

Peradaban

Namun, ilmu-ilmu yang terselamat itu semestinya adalah yang ditulis. Lantas, peradaban yang datang kemudian adalah hasil daripada pembacaan buku-buku dari peradaban silam. Andai dapat dibayangkan sekiranya buku tidak wujud. Kertas dan pena tidak digunakan, apa yang bakal terjadi kepada manusia pada peradaban yang seterusnya. Inilah yang seharusnya kita pedulikan.

Perlu peduli tentang gerakan membaca dalam sesebuah masyarakat. Masyarakat yang terputus dengan amalan membaca, pastinya adalah sebuah masyarakat yang mundur ilmu dan pemikirannya. Sekiranya membaca tidak penting, mengapa al-Quran sendiri menyeru umat manusia untuk membaca?

Untuk mendapat ilmu, hasil pembacaan itu sendiri perlulah yang bermutu. Bukan sekadar membaca daripada tulisan akademik, malah hasil-hasil fiksyen juga memainkan peranan. Tetapi setakat mana pula kualiti fiksyen yang perlu dihasilkan?

Misalnya merenung kembali tulisan Asimov, bukan sekadar melayani pemikiran fiksyennya, sebaliknya ia merupakan hasil daripada kajian dan idea beliau sendiri. Prof. Asimov, merupakan seorang Profesor kimia, telah banyak menghasilkan karya-karya sains fiksyen, yang kemudiannya telah menerajui sains NASA. Kerana kreativiti yang terancang melalui karya fiksyen adalah antara yang terbaik dan mudah difahami, dan untuk mengubah perangai masyarakat adalah melalui karya fiksyen.

Gerakan membaca perlu diteruskan. Pelbagai media perlu digunakan sepenuhnya. Perancangan masa hadapan yang lebih terperinci perlu digarap dan dilaksanakan. Semua pihak perlu diinsafkan apa yang akan berlaku kepada masyarakat yang tidak membaca. Semuanya ini memerlukan komitmen yang tinggi. Dan seharusnya kita perlu ambil peduli.

* KHAIRUSY SYAKIRIN HAS-YUN HASHIM ialah Setiausaha Agung, Komuniti Bukuonline.org.

0 Komentar untuk "Kenapa peduli soal membaca?"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI