KEPUTUSAN ANALISA SWOT - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

KEPUTUSAN ANALISA SWOT




SWOT MATRIX
KEKUATAN (STRENGTH)

1.                  Pengurusan dari pegawai perkhidmatan yang cekap dan penuh komitmen

2.                  Program Pengupayaan Kendiri KWSP, salah satu inisiatif utama bagi memastikan kecemerlangan berterusan di seluruh organisasi.

3.                  Perkhidmatan kakitangan yang baik (berpengalaman, berkemahiran)
KELEMAHAN (WEAKNESS)

1.                  Beban kerja tidak selari dengan jumlah kakitangan tidak diuruskan dengan baik.

2.                  Permasalahan kakitangan seperti pengurusan cuti yang tidak dijalankan dengan cekap.

3.                  Perubahan dan penambahbaikan prosedur pengeluaran yang kerap seiring dengan keperluan semasa ahli menyebabkan anggota perlu mempertingkatkan pengetahuan


PELUANG (OPPORTUNITIES)
1.                  Kemudahan teknologi maklumat dan komunikasi yang cekap dapat mengurangkan beban kerja.

2.                  Kecemerlangan dalam Pengurusan Keselamatan Maklumat

3.                  Kemudahan Infoklik sebuah laman web khas untuk kakitangan KWSP memudahkan kakitangan untuk membuat sebarang rujukan
S-O
1.                  Meningkatkan kemahiran kakitangan dalam perkhidmatan pelanggan untuk mengekalkan kecemerlangan perkhidmatan pelanggan.

2.                  Mempertingkatkan keberkesanan komunikasi kepada pelanggan.
W-O
1.                  Menambahkan perkhidmatan di myEPF.

2.                  Memudahkan urusan pengeluaran dengan mempertingkatkan teknologi dan kerjasama dengan agensi lain yang berkaitan.
ANCAMAN (THREATS)
1.                  Aktiviti penipuan dan penggodam iaitu berkaitan dengan keselamatan IT.

2.                  Ahli kurang memahami skim-skim, syarat-syarat dan maklumat yang diperlukan ketika membuat sebarang urusan perkhidmatan di KWSP.


3.                  Kurang kesedaran dan pendedahan oleh ahli untuk menggunakan internet dan laman sosial.
S-T
1.                  Mengurangkan penggunaan saluran perkhidmatan melalui kaunter dengan menggalakkan penggunaan laman web dan laman sosial.

2.                  Menerangkan dan mempertingkatkan komunikasi dengan orang awam berkaitan operasi KWSP.
W-T
1.                  Membudayakan program perkongsian pengetahuan dikalangan kakitangan.

2.                  Melakukan tanda aras (benchmark) dengan menerokai perkhidmatan antarabangsa yang terbaik.


0 Komentar untuk "KEPUTUSAN ANALISA SWOT"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI