Bukan selama-lama gagal - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

Bukan selama-lama gagal

Oleh MOHD. RIDUWAN WAHAB

Memang tidak dapat dinafikan bahawa peratus pelajar yang memperoleh kejayaan dalam peperiksaan awam di seluruh negara kian meningkat saban tahun secara keseluruhannya. Namun, bagaimanakah pula dengan nasib mereka yang tidak dapat memenuhi impian ibu bapa dan guru yang mengharapkan kejayaan mereka?.

Wajarkah mereka disisihkan dalam keghairahan kita meraikan kejayaan yang lain?

Justeru, usah kita lupa akan nasib ratusan ribu pelajar yang tercicir daripada arus pendidikan perdana pada setiap tahun kerana jumlah ini akan kian bertambah. Mereka yang kurang cemerlang dalam peperiksaan ini tidak seharusnya dibiarkan sama sekali. Ini kerana ada pendapat mengatakan bahawa kecemerlangan bukan sekadar dapat diukur berdasarkan keputusan peperiksaan semata-mata.

Dalam hal ini, penglibatan aktif pelajar dalam aktiviti kokurikulum di sekolah, sahsiah, dan budi pekertinya juga perlu diambil kira bagi melengkapkan pakej pelajar cemerlang yang bakal dilahirkan untuk mewarisi tampuk pemerintahan negara.

Justeru, ibu bapa tidak sepatutnya menganaktirikan anak-anak yang kurang cemerlang akademiknya sedangkan mereka cemerlang dalam bidang kemahiran. Daripada laporan yang diberikan, ternyata ramai pelajar yang menunjukkan minat yang tinggi dalam bidang kemahiran tertentu.

Oleh itu, ibu bapa berperanan menilai dan mengadaptasi kecenderungan, kebolehan, bakat dan potensi anak-anak dengan mencungkil kelebihan yang dimiliki oleh mereka. Anak-anak sewajarnya diberi peluang untuk menunjukkan kebolehan masing-masing supaya ibu bapa dapat mengenal pasti keperluan mereka.

Dengan ini, ibu bapa boleh membaiki cara asuhan mereka dan persekitaran pendidikan anak-anak agar mereka dapat berkembang dan membesar dengan baik. Kerana anak-anak merupakan individu yang berbeza antara satu dengan yang lain. Terpulanglah kepada kesungguhan ibu bapa untuk menggilap kualiti yang ada pada anak-anak mereka.

Inilah yang dijelaskan oleh Rasulullah s.a.w. dalam hadis Baginda yang menyatakan betapa pentingnya peranan ibu bapa dalam usaha mencorakkan peribadi anak-anak. Waktu pendidikan yang paling sesuai untuk memulakan usaha ini ialah ketika mereka masih kecil. Sesungguhnya bijak pandai pernah berkata, “mengajar ketika kecil laksana mengukir di atas batu, manakala mengajar ketika dewasa laksana mengukir di atas air”.

Oleh demikian, ibu bapa tidak lagi boleh menjadikan kegagalan anak-anaknya dalam pendidikan sebagai alasan untuk memberhentikan persekolahan mereka di pertengahan jalan. Sebaliknya, ibu bapa perlu sedar bahawa pendidikan merupakan pelaburan untuk masa hadapan keluarga.

Ibu bapa harus bersedia untuk berkorban demi masa hadapan anak-anak kerana dengan ini, anak-anak akan lebih bermotivasi untuk belajar dan menghargai apa yang dilakukan oleh ibu bapa mereka.

Kejayaan

Percayakah kita bahawa ada dalam kalangan pelajar yang berjaya dalam peperiksaan tersebut pada suatu masa dahulu pernah mengalami kegagalan? Namun, kegagalan yang dialami itu tidak mematahkan semangat mereka untuk bangkit semula mencipta kejayaan malah lebih berjaya daripada individu yang pernah berjaya sebelum ini.

Inilah semangat positif yang perlu diterapkan dalam diri setiap individu bagi mengelakkan berlakunya keciciran di kalangan remaja yang kononnya disebabkan oleh sikap putus asa akibat gagal dalam peperiksaan. Orang tua-tua pernah berkata, ‘gagal hari ini tidak bermakna kita akan gagal untuk selama-lamanya’.

Malah ada dalam kalangan para pelajar yang mencapai keputusan cemerlang ini terdiri daripada golongan kurang upaya. Bahkan, ada yang mencatatkan sejarah tersendiri dengan menempatkan diri sebagai pelajar terbaik di kalangan rakan-rakannya yang normal.

Kegigihan mereka untuk berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan pelajar yang normal seharusnya mendapat pujian dan wajar dicontohi. Selain itu, ada juga di kalangan mereka yang berasal daripada keluarga miskin dan tinggal di luar bandar.

Mereka tidak pernah menyesal dengan kekurangan yang dimiliki sebaliknya menjadikan perkara ini sebagai motivasi dan cabaran untuk merangkul kejayaan. Sekali gus mereka menafikan tanggapan masyarakat umum yang mengaitkan kemiskinan sebagai salah satu faktor penghalang untuk berjaya.

Dalam masa yang sama, hal ini telah membersihkan imej pelajar di kawasan luar bandar yang sebelum ini sering dianggap ketinggalan dalam pelajaran tertentu dengan adanya peningkatan keputusan dalam subjek teras termasuk Bahasa Inggeris, Matematik dan Sains pada peperiksaan yang lalu.

Apa yang dilakukan oleh pelajar-pelajar gigih ini seumpama titisan air yang akhirnya berjaya melekukkan batu yang besar. Ternyata kejayaan ini tidak datang bergolek, malah memerlukan usaha yang tidak mengenal erti penat.

Bayangkan betapa sukarnya untuk pelajar istimewa mengulang kaji pelajaran. Dengan berbekalkan buku rujukan biasa yang diterjemahkan kepada tulisan Braille hasil bantuan rakan-rakan yang normal dan guru-guru, mereka menggagahkan diri untuk berhempas-pulas semata-mata untuk mendapatkan keputusan yang cemerlang.

Jiwa dan semangat mereka begitu kental. Jika tidak, masakan mereka mampu melakukan ini semua. Sikap rajin dan tidak pernah berputus asa di samping mempunyai perasaan ingin tahu serta berfikiran positif turut membantu mereka dalam hal ini. Ditambah pula dengan dorongan dan sokongan moral yang kuat daripada kaum keluarga dan guru-guru, kejayaan yang diimpi kian menjadi realiti.

Bagi pelajar yang berasal daripada keluarga kurang berada pula, tentunya matlamat untuk mengubah taraf hidup keluarganya dijadikan sebagai pemangkin dan pembakar semangat untuk mereka berjaya.

Kemiskinan yang dialami selama ini bukanlah belenggu yang mustahil untuk dibolosi. Sebaliknya, dengan adanya pendidikan, seseorang individu mampu mengecap kehidupan yang lebih baik berbanding apa yang dirasai oleh ibu bapanya dahulu.

Perkara ini telah banyak dibuktikan dalam sejarah negara. Ternyata, rata-rata kebanyakan personaliti yang berjaya hari ini dahulunya adalah seorang kanak-kanak yang lahir dalam keluarga miskin yang berlatarbelakangkan sosioekonomi yang serba kekurangan. Namun, berkat kesungguhan mereka, kini individu-individu yang terbilang ini mampu menerajui kepimpinan negara dan menyumbang ke arah pembangunan negara dalam pelbagai bidang.

0 Komentar untuk "Bukan selama-lama gagal"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI