Jepun ambil cap jari pelancong - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

Jepun ambil cap jari pelancong

NARITA: Jepun memulakan langkah mengambil cap jari dan gambar pelancong asing yang tiba di negara itu semalam dalam usaha membanteras pengganas, di sebalik rungutan ia tidak adil menjadikan orang luar sebagai sasaran.

Hampir semua warga asing berusia 16 tahun ke atas, termasuk penduduk yang sudah lama menetap di negara itu, akan diimbas. Pengecualian hanya diberikan kepada diplomat, tetamu kerajaan dan penduduk tetap seperti rakyat Korea yang sudah menetap di Jepun selama beberapa generasi.

Tokyo menyokong kuat serangan diketuai Amerika Syarikat ke atas Iraq dan Afghanistan, yang menimbulkan kebimbangan Jepun mungkin menjadi sasaran pengganas.

Pegawai berkata, langkah keselamatan baru itu perlu walaupun tidak menyenangkan pelancong.

“Terdapat segelintir orang yang menukar nama, menggunakan pasport yang diperoleh secara salah dan berpura-pura menjadi orang lain. Langkah itu juga berfungsi sebagai penghalang,” kata pegawai imigresen di Lapangan Terbang Antarabangsa Narita, Toshihiro Higaki.

Cap jari dan foto akan diperiksa untuk mencari padanan senarai pengganas dan fail mengenai warga asing yang mempunyai rekod jenayah di Jepun. Sesiapa yang memiliki data sepadan akan ditahan di pintu masuk dan diusir.

Jepun adalah negara kedua selepas Amerika Syarikat melaksanakan sistem seumpama itu, kata pegawai Biro Imigresen, Takumi Sato.

Katanya, tiada laporan mengenai sebarang masalah yang timbul sejak pemeriksaan bermula semalam.

Pengkritik, bagaimanapun berkata langkah itu mendiskriminasi warga asing dan mencabul hak peribadi mereka. Kira-kira 70 orang berkumpul di luar Kementerian Kehakiman semalam untuk membantah langkah itu.

“Saya tidak suka kerajaan memiliki maklumat peribadi saya. Saya tidak rasa mereka ada sebarang hak ke atas maklumat peribadi saya,” kata Rebecca Miller, penuntut Australia yang tinggal di Jepun sejak Julai lalu.

Kelmarin, hampir 70 kumpulan awam dari seluruh dunia menyampaikan surat bantahan kepada Menteri Kehakiman Jepun, Kunio Hatoyama. - AP
0 Komentar untuk "Jepun ambil cap jari pelancong"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI