Thailand sekat Khieu Samphan diberi rawatan - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

Thailand sekat Khieu Samphan diberi rawatan

PHNOM PENH: Bekas pemimpin Khmer Rouge, Khieu Samphan yang mungkin dipenjarakan tribunal Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang kini membicarakan kekejaman bekas kerajaan Kemboja itu, diterbangkan ke Phnom Penh semalam selepas polis menghalangnya mendapatkan rawatan di Thailand.

Perdana Menteri Hun Sen berkata Khieu Samphan, 76, bekas Presiden Khmer Rouge, mengidap masalah tekanan darah tinggi dan akan dibawa dari rumahnya di bekas kubu kuat gerila itu di Pailin, barat laut Kemboja, ke Phnom Penh.

Laporan lain memetik isteri Khieu Samphan, Sor Socheat yang mengakui suaminya mengalami masalah strok atau angin ahmar, tetapi sudah mampu bertutur dengan lebih jelas dan makan hasil rawatan doktor di Pailin.

"Saya sudah mengarahkan helikopter digunakan membawanya ke hospital," kata Hun Sen pada satu majlis graduan, semalam.

Hun Sen turut menegaskan yang beliau tidak mahu kerajaan dituduh mengabaikan kesihatan bekas pemimpin rejim itu yang sakit.

"Khieu Samphan sememangnya mengidap masalah kesihatan. Pada masa sama, beliau turut berdepan perbicaraan itu dan kita tidak mahu kematiannya memberikan masalah kepada negara ini,� tegasnya.

Awal semalam, seorang rakan keluarga bekas pemimpin Khmer Rouge itu yang enggan dikenali berkata, Khieu Samphan mahu mendapatkan rawatan di Thailand tetapi ditolak pihak berkuasa.

Sor Socheat berkata, kesihatan suaminya itu kembali normal selepas mengalami panik, kelmarin.

"Tekanan darahnya tinggi tetapi sudah kembali normal sekarang," katanya sambil menambah suaminya cedera sendiri selepas cuba keluar daripada buaian gantung.

"Beliau bergelut untuk cuba keluar daripada buaian berkenaan dan terjatuh di atas lantai."

Sor Socheat berkata, suaminya juga bersedia berdepan mahkamah PBB berkenaan - dua hari selepas dua pemimpin lain ditahan kerana terbabit dalam kekejaman bekas kerajaan yang disifatkan sebagai paling ganas. � AFP/AP
0 Komentar untuk "Thailand sekat Khieu Samphan diberi rawatan"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI