Maldives sekat wanita bertudung - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

Maldives sekat wanita bertudung

MALE: Kerajaan Maldives mengarahkan stesen penyiar rasminya supaya tidak mengambil wanita bertudung sebagai pengacara atau menyiarkan sebarang paparan yang memuji pejuang berani mati Palestin sebagai pejuang jihad di kaca televisyen.

Menteri Penerangan Mohamed Nasheed dalam satu temubual berkata, langkah itu sebahagian sekatan baru yang didakwa bertujuan mengekang penularan sentimen militan dan boleh menjejaskan kedudukan negara itu sebagai destinasi utama bagi pelancong kaya.

"Kami sudah mengarahkan stesen Television Maldives supaya tidak lagi menggaji wanita bertudung atau menyiarkan imej wanita yang menutup aurat, termasuk dalam siaran beritanya.


"Stesen rasmi itu juga diarahkan tidak lagi merujuk pejuang Palestin sebagai anggota jihad dan tidak memuji perang jihad.

"Kami juga tidak lagi menjemput ahli panel program yang dilihat tidak mempamerkan pendirian sederhana. Malah semua skrip, perkataan akan diteliti bagi memastikan tiada sebarang bahasa yang mengagungkan unsur ekstremis," katanya. � AFP

0 Komentar untuk "Maldives sekat wanita bertudung"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI