Oleh Razali Ismail - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

Oleh Razali Ismail

Oleh Ismail Mat dan Wan Faizal Ismayatim

Kempen promosi TMK�08 dianggap kurang imiginatif untuk menarik kehadiran pelancong asing

MESKIPUN 2007 hanya berbaki kurang dua bulan lagi, acara Tahun Melawat Kelantan 2008 (TMK�08) yang diuar-uarkan kerajaan Pas Kelantan masih belum terasa bahangnya. Kelantan khususnya Kota Bharu ketika ini masih dipenuhi pelbagai kain rentang berunsur kepartian serta pelbagai aktiviti lain yang tiada kaitan dengan TMK.

Keadaan itu membuatkan program TMK dijangka tewas dalam saingan menarik pelancong asing ke negeri itu kerana diadakan serentak dengan Tahun Melawat Terengganu (TMT) tahun depan.

Ketua Pembangkang dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan, Datuk Seri Annuar Musa, berkata kempen TMK kurang imiginatif berbanding usaha yang sudah dan sedang dilakukan Terengganu.

"Sejak lima bulan lalu, Terengganu sudah mengeluarkan senarai produk pelancongan yang berpotensi menarik kehadiran pelancongan asing selain Piala Monsoon yang sudah terkenal di seluruh dunia. Malangnya di Kelantan, walaupun sebagai Adun, kita tidak jelas apa yang dilakukan kerajaan Pas berhubung TMK, yang hanya tinggal tidak lama lagi," katanya.

Annuar berkata, selain kurangnya kempen promosi mengenai TMK'08, pada ketika ini Kelantan juga masih lemah dalam aspek perkhidmatan kepada pelancong.

Secara sinis, katanya, Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, wajar melantik orang baru sebagai Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan supaya usaha menarik pelancong ke negeri itu berjalan lebih agresif.

Usaha membangunkan air terjun Gunung Stong yang berpotensi menarik pelancong asing juga kelihatan tertangguh meskipun ia sudah diumumkan sekian lama.

Malah, persetujuan kerajaan negeri menyerahkan pembangunan dan pengurusan kawasan pelancongan Gunung Stong itu kepada Lembaga Kemajuan Kelantan Selatan (Kesedar) belum terlaksana.

Pengerusi Kesedar, Datuk Ramzi Abd Rahman, berkata sehingga kini, pihaknya tidak dapat melakukan pembangunan dan menjalankan promosi menarik pelancong ke Gunung Stong.

Katanya, ini berikutan pengurusan Stong Hill Resort (SHR) belum diserahkan kepada Kesedar walaupun sepatutnya dilakukan Ogos lalu berikutan beberapa masalah dengan kerajaan negeri.

"Kesedar sudah menyiapkan semua dokumen berkaitan perjanjian penyerahan Gunung Stong, tetapi sehingga kini belum dimeterai kerana menunggu hasil perbincangan Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah dan kerajaan negeri.

"Ini menyebabkan Kesedar tidak dapat melakukan promosi besar-besaran bagi menarik pelancong ke Gunung Stong sempena TMK yang hanya tinggal kurang dua bulan lagi," katanya.

Sementara itu, sumber Tourism Malaysia mengakui, jumlah pelancong asing yang melawat Kelantan sejak awal tahun ini hingga kini terus berkurangan, walaupun kehadiran pelancong tempatan menggalakkan.

"Walaupun pelancong tempatan ramai, mereka tidak banyak menyumbang kepada ekonomi negeri kerana perbelanjaan lebih tertumpu kepada membeli barang buatan Thailand yang dijual di Rantau Panjang dan Pengkalan Kubor.

"Sehingga kini, walaupun ada, tetapi sukar untuk kita temui apa-apa bahan berkaitan kempen TMK, malah maskotnya juga belum ada, sedangkan tahun baru menjelang tidak lama lagi lagi," katanya.

Hakikatnya, sektor pelancongan Kelantan sehingga kini, masih bergantung kepada pelbagai produk lama dan sedia ada yang tidak diselenggara dengan baik.

Sukar dipastikan sama ada Pasar Siti Khatijah yang terkenal itu, sudah bebas sepenuhnya daripada status sebagai lokasi yang menjadi koloni tikus terbesar di bandar itu.

Begitu juga Pasar Malam Wakaf Che Yeh yang beroperasi serba daif hingga memalukan penduduk tempatan untuk membawa tetamu membeli-belah, meskipun sering digembar-gemburkan sebagai destinasi mesti dilawati.

Pantai Cahaya Bulan sudah bertukar menjadi cahaya batu lantaran kehadiran benteng bongkah batu yang memenuhi kawasan itu bagi menyelamatkannya daripada ditelan hakisan ombak.

Kebanyakan pantai lain di Kelantan termasuk Pantai Irama, Pantai Seri Tujuh dan Pantai Bisikan Bayu sekadar indah khabar daripada rupa, lantaran tiada usaha menjadikan kawasan terbabit seindah nama masing-masing.

Segala yang terbentang di depan mata itu mungkin mewajarkan luahan Pengerusi Majlis Tindakan Pelancongan Negeri (MTPN) Kelantan, Abdul Aziz Derashid, yang menyifatkan kerajaan Pas Kelantan gagal dalam mempromosikan Kelantan menjelang Tahun Melawat Kelantan 2008.

Katanya, kegagalan menjalankan kempen TMK dengan sempurna bakal menjadikan ia sebagai satu lagi kegagalan kerajaan Pas Kelantan sejak mentadbir negeri 17 tahun lalu.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan dan Perpaduan Masyarakat negeri, Datuk Anuar Tan Abdullah, menafikan kerajaan Pas Kelantan gagal dalam usahanya mempromosikan TMK'08

Beliau berkata, sebelum ini pihaknya turut dibawa ke luar negara oleh Tourism Malaysia bagi mempromosikan Kelantan sebagai destinasi pelancongan.

"Dalam program promosi seperti di Berlin, Dubai, Medan dan United Kingdom, ia berjaya memperkenalkan pakej pelancongan serta mengadakan hubungan dengan ejen pelancongan luar negara untuk membawa pelancong ke Kelantan," katanya.
0 Komentar untuk "Oleh Razali Ismail"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI