Ucapan penggulungan Presiden Umno, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi: Misi Nasional, kekuatan minda rakyat nadi kemajuan negara - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

Ucapan penggulungan Presiden Umno, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi: Misi Nasional, kekuatan minda rakyat nadi kemajuan negara

ALHAMDULILLAH, saya bersyukur ke hadrat Allah SWT kerana perhimpunan agung kita kali ini sudah hampir selesai untuk dijayakan dan hanya tunggu ucapan penggulungan saya saja. Saudara-saudari sekalian, sekali lagi saya bersyukur kerana mesyuarat kita, persidangan kita berjalan dengan baik dari hari pertama sampai hari ini.

Daripada perbahasan yang telah berlaku dalam dewan ini, saya boleh kata, malah ini adalah juga pandangan orang lain yang disampaikan kepada saya... nampaknya kali ini cara kita berbahas dan pembentangan isu yang penting kepada kita berjalan dengan baik. Ini melambangkan kematangan perwakilan kita. Itu kata mereka yang telah komen kepada saya, walaupun ada yang kata, kalau keras sikit eloklah, tetapi Pak Lah depa ni tak keras la, pasal apa tahun depan mereka ingat ada pilihan raya.

Bagaimanapun saya amat bergembira kerana perkara penting yang antaranya menyentuh sensitiviti kaum telah dapat kita kawal dengan baik, walaupun pandangan yang kita berikan itu pandangan kuat dan teguh, melambangkan hasrat dan cita-cita yang kita inginkan berkaitan pembangunan.

Tetapi peradaban, tata susila, tunjuk hormat pada kawan sentiasa menjadi ingatan kita. Inilah yang baik yang ada pada Umno dan kerananya Umno yang telah diberi peranan untuk memimpin kerajaan Barisan Nasional (BN). Mudah-mudahan kedudukan itu akan dapat dikekalkan tetapi kita sepatutnya ingat dan bukan tidak tahu... tahu tapi kena ingat, iaitu walaupun sebagai sebuah parti, kita sentiasa memahami perjuangan kita, perjuangan kita yang telah tercatat cita-citanya dalam perlembagaan kita, perjuangan untuk membela nasib orang Melayu. Kita tahu dan kita juga tahu sebagai parti yang terbesar dalam BN. Di dalam kerajaan kita tentulah diharapkan juga supaya kita, dalam apa juga yang nak kita cadangkan dan dasar-dasar yang hendak ditentukan dari semasa ke semasa ia perlulah melambangkan hasrat seluruh rakyat Malaysia.

Inilah yang telah berjaya dilaksanakan selama ini. Insya-Allah rakyat akan ingat apabila nanti kita menghadapi pilihan raya yang akan datang. Saya belum dapat ilham lagi.

Saudara-saudari sekalian, dalam perbahasan banyak perkara yang ditimbulkan, antaranya, perkara yang saya sebutkan dalam ucapan dasar saya. Saya ingin mengucapkan berbanyak-banyak terima kasih kepada saudara-saudari sekalian kerana telah menyokong pembangunan koridor kita yang telah dilancar di Semenanjung dan akan dilancar sebelum akhir tahun ini di Sabah dan Sarawak.

Saya percaya sambutan yang diberikan dan komen yang diberikan itu menunjukkan bahawa saudara-saudari sekalian mahu supaya cita-cita pembangunan koridor ini dapat dicapai secepat mungkin kerana orang-orang kita yang ramainya ada di kawasan ini dan rakyat Malaysia yang dahagakan pembangunan yang hebat di kawasan ini supaya koridor pembangunan kita akan dapat dipesatkan dengan pembangunan yang akan kita dilaksanakan berterusan. Projek perlu disediakan dan pelaburan dari luar perlu digalakkan dan di samping itu kita juga menggalakkan pelaburan dalam negeri terutama syarikat besar seperti syarikat berkaitan kerajaan (GLC).

Kita ada jawatankuasa yang khas ditubuhkan untuk memantau sepanjang masa apa yang berlaku di kawasan ini dan saya diberi tugas dan tanggungjawab untuk menjadi pengerusi. Datuk Seri Najib, timbalan pengerusi di peringkat nasional dan di peringkat negeri saya ditugaskan menjadi pengerusi bersama Menteri Besar bagi negeri yang terbabit dengan pembangunan koridor ini.

Insya-Allah kita akan usahakan dan saya berjanji kepada saudara sekalian, saya akan berusaha bersungguh-sungguh supaya kita akan melihat dalam masa tidak terlalu lama satu perubahan yang lebih baik di kawasan ini demi kemajuan rakyat yang tinggal di kawasan ini.

Bagi orang Melayu segala peluang yang ada, yang terbuka dan yang wujud akan dapat mereka ambil dan dapat membuktikan kemampuan mereka melaksanakan projek itu dengan sebaik-baiknya. Di mana kita fikir wajar kita membantu dengan ikhlas tetapi yang pentingnya dalam hal ini, saya tentu mahu melihat bahawa yang akan dibantu itu harus ada kebolehan dan yang ada keupayaan di samping benar-benar mahu menjayakan peluang yang diberikan kepada mereka.

Saudara-saudari sekalian, saya tidak perlu cakap panjang mengenai koridor ini kerana sudah dijelaskan dan saudara pun amat tahu, cuma tentulah saudara inginkan apa yang dicadangkan itu mesti dijayakan. Satu perkara yang juga telah saya catatkan dalam buku catatan saya iaitu cadangan bagi negeri Melaka dan Negeri Sembilan supaya satu kawasan pembangunan atau satu bentuk pembangunan dilaksanakan di kawasan tengah, walaupun Lembah Klang sudah menjadi kawasan yang cukup pesat membangun.

Tetapi membangun dengan pesat juga perlu dilaksanakan di Negeri Sembilan dan Melaka, bahkan diberikan juga peruntukan besar dan di samping itu, kita mahu pastikan limpahan pembangunan, limpahan keuntungan yang boleh diperoleh di kawasan tengah, kawasan Lembah Klang itu akan dapat dinikmati oleh Melaka dan Negeri Sembilan. Negeri Sembilan pada hari ini pun lihat bagaimana pesatnya Nilai sedang membangun dan di samping itu beberapa projek yang impak tinggi telah pun ditentukan untuk dilaksanakan di Negeri Sembilan dan di Melaka.

Datuk Seri Mohamad Hasan (Menteri Besar Negeri Sembilan), Datuk Seri Ali Rustam (Ketua Menteri Melaka) janganlah terlalu risau sangat, i will not forget both of you. Kita bercakap hal yang berkaitan dengan pembangunan dan perlu dirancakkan di negara kita dan saya percaya dengan pembangunan koridor yang ditetapkan mungkin kita akan dapat memperlihatkan satu pertumbuhan lebih tinggi lagi daripada yang ada sekarang ini, ini perlu kita usahakan.

Kita tahu bahawa kita menghadapi pelbagai saingan, dalam dunia globalisasi ini kita menghadapi banyak saingan... saingan daripada negara jiran dalam Asean, seperti Vietnam, negara baru muncul dengan begitu hebat, Thailand dan di selatan Singapura. Di samping itu, kita juga memahami bahawa China dan India, ekonominya berkembang dengan pesat. Perkembangan dua digit dan di samping itu juga mereka mendapat pelaburan langsung asing (FDI), pelaburan dua negeri yang lebih tinggi daripada mereka.

Datuk Seri Rafidah Aziz sudah beri kepada saya maklumat ini yang perlu saya sampaikan kepada saudara. China keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) atau GDPnya pada masa ini AS$2.7 trilion begitu besar sekali. India KDNK AS$886.9 bilion; Malaysia AS$156.1 bilion. Tetapi kalau kita ambil GDP perkapita, China hanya AS$243; India hanya AS$797 tetapi Malaysia AS$5,859. Kalau kita mengambil kira pula, purchasing power piority, maka ini bermakna kita lebih daripada sekali ganda, perkapita iaitu 5,859 kalau kali dua ia lebih daripada kali dua. Apa maknanya ini, maknanya ini kepesatan pembangunan di negara kita lebih hebat. China memperlihatkan pembangunan di kawasan tertentu, kawasan Shanghai, Ghuanzoa, kawasan sebelah tenggara, Shenzen. India juga begitu juga ... tidak merata, tetapi bagi negara kita ada satu perkara yang kalau kita ingin mengambil tahu dan ingin melihat bahawa pembangunan negara kita ini merata-rata.

Ada kawasan yang membangun dengan pesat ada kawasan yang tidak membangun dengan pesat tetapi pengagihan peluang pembangunan di negara kita sebenarnya lebih baik lagi daripada apa yang ada di China dan India.

Mungkin ini kerana kita menggunakan sistem federation... kita ada negeri-negeri dalam Persekutuan, negeri yang ada juga ada kerajaan sendiri dan kerajaan sendiri dan Exconya yang diketuai Menteri Besar dan Ketua Menteri. Bagi negeri ini, antara negeri ini sudah tentunya ada saingan Menteri Besar semuanya bersaing untuk membuktikan sejauh mana mereka mencapai pembangunan di negeri mereka.

Mereka sendiri boleh keluar negara untuk membuat promosi dan menggalakkan pelaburan di luar negara dan ini adalah sistem yang kita benarkan.

Sepanjang jalan saudara akan lihat pembangunan sudah ada. sama ada pekan di bandar, sama ada di kilang, sama ada di kawasan perumahan atau pun kawasan ladang dan pertanian. Amat jarang kita lalu di kawasan tertentu kalau kita berkereta, dalam masa lima minit kita tengok sentiasa ada pembangunan di negara kita.

Tengok saja bila balik nanti, inilah yang saudara akan lihat walaupun di Sabah dan Sarawak belum seluas dan sepesat pembangunan di Semenanjung. tapi diharap juga negeri itu yang potensinya yang begitu hebat dan begitu besar lagi maka usaha untuk memperluaskan kawasan-kawasan pembangunan suburb dan melakukan pembahagian peluang pembangunan yang seadil mungkin akan dilakukan.

Insya-Allah, Sabah dan Sarawak akan memperlihatkan pembangunan lebih hebat lagi. Kalau diambil dari segi kualiti hidup mutu hidupan di negara kita ini maka tentulah sekali ia lebih baik daripada negeri yang saya telah sebutkan tadi. Umpama FDI pergi ke negara China yang lebih besar daripada kita, pergi ke India begitu juga tetapi kalau kita bandingkan KDNK kita dan peratusnya negara China hanya lima peratus, kita walaupun sikit berbanding FDI yang datang dari China, sebenarnya kita 10 peratus daripada KDNK ini, bermakna kita lebih lagi daripada mereka.

Tetapi saya ingin katakan di sini, saudara-saudari sekalian, bahawasanya kita tidak mahu mengambil satu sikap asal senang... okey lah not thatlah, tak apalah. Ini adalah cakap-cakap yang tidak melambangkan keinginan untuk mahu maju maka selepas itu dalam cadangan yang kita kemukakan dalam Misi Nasional yang telah kita tetapkan untuk menjadi misi rakyat Malaysia, misi bangsa kita, kita mahu supaya kita tambah nilai pada diri kita, kita tambah nilai kepada hasil kerja kita.

Kita tambah nilai juga kepada produk-produk yang telah kita usahakan. Kita tingkatkan lagi taraf hidup kita mahu supaya rakyat kita mempunyai ilmu pengetahuan dalam bidang sains dan teknologi yang terkini kita mempunyai minda kelas pertama kita mahu supaya kawasan-kawasan yang tidak begitu membangun akan kita bangunkan jurang perbezaan antara etnik antara kaum, jurang antara wilayah, jurang perbezaan antara sektor, jurang perbezaan bandar dan luar bandar akan kita kecilkan.

Inilah yang mahu kita lakukan. Kita ada memperbaiki cara-cara melaksanakan kerja ini adalah keperluan, ini adalah strategi-strategi yang akan kita terus laksanakan. Dan jika kita laksanakan dengan baik dan jika kita bersungguh-sungguh dan jika kita utamakan pembangunan modal insan, saya percaya kita akan lebih maju lagi daripada kemajuan yang kita peroleh pada waktu ini.

Saya telah katakan kepada Datuk Seri Najib dengan adanya Misi Nasional ini, insya-Allah visi kita 2020 akan dapat kita capai. Selepas capai bukanlah bermakna sudah cukup, sudah selesai dan tak perlu lakukan apabila kita dah jadi negara maju. Negara boleh maju pada satu masa dan negara boleh mundur pada masa lain.

Sebab itu misi kita ini adalah misi yang akan membawa kita terus sampailah ke tahun 2057. Selagi kita mahu maju maka pendekatan teras Misi Nasional menambah nilai kepada ilmu pengetahuan kepada diri kita kepada modal insan membangunkan negara kita ini dengan cara kita mahu memberi taraf hidup yang lebih baik kita mahu mengurangkan perbezaan yang ada di negara kita ini perbezaan ataupun jurang antara etnik, antara sektor, antara wilayah, antara bandar dan luar bandar kita usaha mengurangkan semua ini.

Insya-Allah kejayaan kita akan kita capai lebih hebat daripada apa yang kita akan capai pada 2020 kelak. Kita mahu berpegang pada apa yang ada pada diri kita. Kita mahu menjadi sebahagian daripada thingking proses, sebahagian daripada proses pemikiran rakyat supaya kalau kita cemerlang, kita mahu gemilang, kalau sudah gemilang kita mahu terbilang. Ini hanya dapat dicapai dengan kekuatan minda yang ada pada kita.

Saudara-saudara sekian, sebab itu kita mahu menambah nilai kepada produk kita kepada servis kita maka dalam hal ini, kita juga menghadapi ada masalah yang agak besar. Sesetengah majikan kita suka memilih pekerja asing yang harga kos buruh lebih rendah sepertinya gaji yang diberikan itu murah.

Apabila ada kekosongan, ambil pekerja dari luar maka kesannya kepada industri kita tidak akan menjadi baik. Pasal apa tak akan jadi baik kerana cita-cita kita untuk meningkatkan lagi teknologi yang kita gunakan pada tahap lebih tinggi tidak dapat dijayakan sebab kos sebab pekerja yang ingin diambil itu pekerja yang kosnya rendah yang kemahirannya tidak begitu tinggi, produktivitinya kurang maka kita tidak lagi dapat menjayakan satu kemajuan dalam industri kita yang dapat menggunakan teknologi tinggi.

Di samping itu juga kita tahu bahawasanya dalam tahun-tahun akan datang yang akan jadi bertambah penting ialah knowledge ekonomi ilmu pengetahuan kalau inilah yang hendak kita capai, maka perubahan perlu kita lakukan tetapi dalam keadaan sekarang ini yang kita lihat pekerja asing yang kurang kemahiran masih diperlukan kalau inilah yang menjadi kehendak mereka saya bimbang nanti cita-cita untuk melihat satu pertumbuhan lebih tinggi tidak akan tercapai.

Kita perlu memastikan kebergantungan ini dapat dihentikan maka dengan itu kita mesti membuat pelbagai perubahan yang cepat supaya kita dapat melaksanakan perubahan ini. Insya-Allah kita akan pastikan dengan menyediakan pekerja di negara kita, yang lebih baik yang akan menjamin bahawasanya mereka dengan ilmu pengetahuan kemahiran adalah pekerja yang mempunyai keupayaan untuk meningkatkan produktiviti dalam negara, kita perlu mengambil pengajaran daripada apa yang kita usahakan sekarang.

Dulu kita tahu bahawasanya lepas darjah enam kalau seorang murid itu nak berhenti dia boleh berhenti ataupun dia berhenti kerana ibu bapa tak ada wang nak bayar yuran, bayar duit buku. Sekarang sudah tak payah lagi ataupun selepas itu kalau dia mahu belajar lagi hingga PMR dan berhenti... cari kerja dan pergilah ke pusat latihan untuk mendapat kemahiran. Tapi kemahiran rendah, gaji yang diterima pun tak tinggi.

Sekarang kalau mereka pergi ke sekolah, mereka ada harapan dan memang boleh untuk terus sampai ke Tingkatan Lima ertinya mereka boleh mendapat peluang pelajaran sampai akhir Tingkatan Lima. Semua anak kita adalah mereka yang berpelajaran sekurang-kurangnya peringkat menengah. Ini sistem yang kita gunakan sekarang dan untuk memastikan supaya tidak berlaku keciciran, tidak berlaku anak-anak keluarga miskin diberhentikan kerana ibu bapa tidak mampu membayar yuran peperiksaan, kita berikan pendidikan percuma yang akan membawa mereka daripada darjah satu sampai ke tingkatan lima.

Maka dengan itu, apabila mereka berhenti sekolah dan tidak sambung lagi ke peringkat lebih tinggi... tingkatan enam dan seterusnya ke universiti, mereka adalah pencari kerja yang berkelulusan lebih tinggi berbanding ada masa dulu. Tidak ada lagi pemohon yang ada SRP atau pun yang kelulusannya lebih rendah daripada itu maka dengan itu ini akan membawa satu perubahan yang kita mulakan.

Anak-anak kita yang sudah ada sekurang-kurangnya pelajaran menengah tentu sekali boleh mengikuti kursus latihan yang memberikan kemahiran lebih canggih, yang lebih tinggi dan dengan itu apabila mereka lulus maka peluang untuk mendapat pekerjaan dengan gaji yang lebih tinggi.

Kita harap industri akan berubah kerana kita menggalakkan semua industri yang datang dari Malaysia ini yang membuat cadangan baru untuk membina kilang itu dan kilang ini ataupun kilang-kilang yang ada sekarang diperbesarkan. Kita meminta supaya mereka pastikan yang mereka akan menggunakan teknologi lebih tinggi yang dapat menjamin produktiviti lebih tinggi di samping produk yang dihasilkan itu juga bermutu tinggi di mana pekerjanya perlu disiapkan lebih awal, perlu dilatih lebih awal dengan kerjasama dan nasihat daripada industri.

Dengan cara yang kita lakukan ini, insya-Allah akan berubahlah kita dan hilanglah ketagihan untuk mendapat pekerja asing yang gajinya tentu sekali murah tetapi produktivitinya kurang dan hasil kerjanya tidak begitu tinggi.

Maka dengan itu kita harap perubahan ini akan dapat kita lakukan dan bukanlah sesuatu perkara susah untuk melakukannya yang pentingnya itu ia perlu dirancang dengan secepat mungkin supaya dengannya maka perubahan yang kita harap akan kita lakukan itu juga akan berlaku dengan cepat.

Saya menerangkan perkara ini kepada saudara saudari sekalian kerana ini adalah perkara yang akan membawa impak termasuk kepada anak-anak kita yang ada di luar sana. Kebolehan anak luar bandar bukanlah kurang daripada apa yang diperoleh anak di bandar.

Peluang belajar, peluang mendapat latihan kemahiran adalah peluang turut diberikan dan dipastikan mesti sama kualitinya, mesti sama baiknya dan jangan berlaku tidak adil. Di pekan elok, di luar bandar tak elok... kita tidak mahu. Kita tidak mahu berlaku situasi seperti ini. Kita mahu supaya keadilan dapat dipastikan dari segi mendapat peluang pelajaran dan latihan yang sama mutunya tidak kira sama ada pelajar di bandar atau di luar bandar.

Saudara dan saudari sekalian, cakap mengenai subsidi tadi, Datuk Seri Mohd Najib sudah sebut tadi tetapi saya ingin nyatakan bahawa kita perlu menstruktur semula subsidi kita ini. Sebenarnya kita juga berfikir perkara ini, mungkin Datuk Seri Najib terlupa, kita dah bincang perkara ini. Kita akan dapati bahawa amat sukar hendak kekalkan subsidi seperti yang ada pada waktu ini.

Seperti kita tahu bahawasanya kita tidak boleh menafikan subsidi langsung. Yang penting subsidi kita harus disasarkan kepada mereka yang benar-benar memerlukan iaitu golongan berpendapatan rendah. Itu saja. Yang lain mampu bayar, harga tinggi sikit, naik sikit pun mereka boleh bayar.

Tapi kalau kita samakan seperti yang saya cakap dalam taklimat, harga petrol untuk orang kaya dan miskin sama. Jadi kita menstruktur dengan satu cara bahawasanya yang perlukan ialah kenakan subsidi pada tahap yang kita fikir sesuai untuk mereka dan ini akan menjadi satu pendekatan yang akan kita ambil nanti di masa hadapan.

Sekarang ini kita sedang mengkaji, we are really looking, kita tengok apa yang perlu kita lakukan kerana subsidi kita amat tinggi, RM80 bilion, RM35 minyak gas, lima lagi subsidi yang lain. RM40 bilion sama juga dengan peruntukan untuk pembangunan. Kalaulah subsidi ini dikurangkan, tentulah kita ada banyak wang untuk digunakan bagi membangunkan negara kita. Jadi, pendekatan ini akan menjadi pendekatan yang akan kita gunakan. Insya-Allah.

Saudara-saudari yang saya hormati sekalian. Hal perkongsian kuasa, saya amat gembira kerana kita semua memahami perkongsian kuasa. Kita semua memahami apa yang menjadi muafakat yang bermula pada zaman Tunku Abdul Rahman sampai sekarang... kita amat-amat memahami.

Tetapi saya masih ingat ada seorang pembahas yang kata bukankah lebih baik sekiranya ini yang pernah kita pertahankan dan kalau inilah muafakat yang hendak kita kekalkan menjadi muafakat yang menjamin keamanan, kestabilan dan hubungan kaum yang baik, maka adalah perlu generasi muda diingatkan, dikisahkan mengenainya.

Sebab itu Datuk Seri Zainuddin Maidin tunjuk tiap-tiap malam teater zaman Tunku dulu... apa yang berlaku dalam pembangunan kita, muafakat antara kaum. Kita tahu dan saya percaya orang Umno amat tahu. Tapi apa yang kita mahu supaya kawan-kawan kita juga tolonglah faham baik-baik perkara ini. Kalau kita tak ambil faham, kalau tak tahu, maka apa yang dilihat pada hari ini mungkin dilihat sebagai diskriminasi.

Tetapi kalau tahu sebabnya mengapa perjanjian dan pemahaman itu telah dibuat begitu sekali, tentulah tidak akan rasa kecewa, bahkan ini sesuatu yang sudah menjadi wajar ditentukan awal-awal lagi, dan pada hari ini kita menerima apa yang telah membuktikan menjadi kebaikan dan menjamin pembangunan berterusan di samping kestabilan di negara kita ini.

Kita akan hadapi banyak masalah, kita akan hadapi pelbagai cabaran, tetapi kita sentiasa berusaha supaya negara kita sentiasa berada dalam keadaan stabil dan selamat. Ini menjadi prasyarat kita sekiranya kita mahu merancakkan pembangunan yang kita usahakan, yang kita gerakkan itu akan berterusan tanpa diganggu, tanpa tergencat.

Kejayaan kita kerana kita telah menjamin bahawasanya kita menikmati kestabilan. Kalau tidak ada kestabilan, tengok saja di negeri lain, terlalu sibuk dengan masalah yang timbul di dalam negeri. Masalah pergaduhan kaum, masalah itu dan masalah ini, rusuhan, masalah keganasan, masalah ketidakstabilan kerajaan. Bila ini semua berlaku, maka kerancakan pembangunan sudah hilang, terhenti, diketepikan buat sementara, atau dilupakan kerana perlu menghadapi perkara lain yang ada hubung kait dengan keselamatan negara mereka.

Kestabilan negara perlu dipulihkan, maka ini menjadi satu kerugian, hari-hari kita tengok di televisyen amat mengetahui bahawa kita tidak mahu ini berlaku di negara kita. Kita mahu menjadi sebuah negara yang maju aman dan selamat. Tapi bukan itu saja, kitalah sebuah negara yang sentiasa mengamalkan demokrasi berparlimen sejak dulu sampai sekarang.

Sejak dulu hingga kini, kita sentiasa mengingati diri kita. Kita tidak lupa menghadapi rakyat untuk mendapat penilaian daripada mereka. Apakah kerajaan kita dapat mereka terima dan dapat bawa pembangunan seperti diharapkan.

Sebab itulah, kita ada pilihan raya. Pilihan raya diadakan pada jangka masa yang ditentukan dan kita tidak pernah takut menghadapi pilihan raya. Kita bersedia menghadapi rakyat dengan dada terbuka. Biarlah mereka membuat perhitungan, biar mereka membuat penilaian. Ini yang meyakinkan rakyat bahawasanya kerajaan kita bukan gila kuasa. Kerajaan yang bersedia bila sampai masanya menemui rakyat, membubarkan Parlimen, menemui rakyat untuk mendapat mandat sekali lagi. Dan pilihan raya kita adalah pilihan raya yang demokratik. Pilihan raya yang dijalankan dengan baik, dengan selamat. Kita telah membuktikan bahawa kita ada kejayaan dalam politik.

Saudara-saudari sekalian. Maka dengan itu kita amat menghargai keamanan, keselamatan dan kestabilan yang perlu kita pertahankan sepanjang masa. Kita mahu supaya negara kita ini ada undang-undang yang perlu didaulatkan, Perlembagaan mesti diterima. Keluhuran Perlembagaan kita pegang kuat. Ini adalah antara perkara yang menjadikan negara kita ini maju.

Tetapi baru-baru ini saya dengar pula dan polis sudah maklumkan pada saya, dengar kata akan ada pula satu perhimpunan haram yang dikatakan bersih. Polis sudah beritahu pada saya, tidak ada permit diberikan. Tetapi nampaknya daripada laporan yang saya dengar daripada pelbagai punca, pihak yang menganjur masih mahu meneruskan apa yang mereka mahu buat. Mereka menunjukkan satu kedegilan yang tidak peduli pada undang-undang dan peraturan.

Saya dukacita apakah ini mereka mencabar kerajaan dan kepimpinan. Sebenarnya yang mereka mencabar, yang mereka hendak ketepikan adalah undang-undang. Mereka mencabar undang-undang, peraturan, mencabar rakyat kerana rakyat mahu supaya negara ini aman dan selamat, dan stabil sepanjang masa. Itu yang dicabar, bukan saya, tetapi saya kata, saya pantang dicabar. Biasanya bila nak juga, polis kata jangan. Mereka nak juga, maka tentu akan berlaku sesuatu yang tidak baik. Biasanya tiada tindakan-tindakan seperti itu akan jadi kekacauan.

Tengoklah yang berlaku di Terengganu baru-baru ini. Saudara ingat dan saya pun ingat, tak payah saya nak peringatkan lagi. Satu kejadian yang kita tidak dapat terima. Satu kejadian liar bukan cara kita, bukan cara Malaysia, bukan cara amalan demokrasi Malaysia. Demokrasi jalanan kita tak dapat terima langsung. Bukan itu caranya nak buat perubahan. Polis suruh berhenti, berlakulah apa-apa yang tidak diingini. mereka pun lari merata tempat. Kalau di tempat itu ada kedai, masuk dalam kedai, rempuh sana, rempuh sini. Ini akan menyebabkan macam-macam berlaku. Kedai-kedai mungkin ditutup. Gerai-gerai kalau orang banyak lari, kadang-kadang depa tolak gerai ikut dan saja. Buah-buah hilang semua ada, air sirap apa semua terpelanting habis.

Lepas itu, mereka marahkan polis kononnya polis yang punya hal supaya orang-orang ini benci pada polis kerana tindakan polis. Tetapi sebenarnya mereka yang menyebabkan semua ini berlaku, bukan polis. Kalau ikut undang-undang, peraturan, tidak akan jadi begitu. Oh nak buat perubahan konon, apa perubahan yang hendak dibawa.

Tunggulah pilihan raya, kita sama-sama hadapi. Tengok siapa yang mahu. Apa nak takut pilihan raya. Nak kata nak tong apa, tong bubuh kertas undi tu, pihak Suruhanjaya dah nak buat tong jenis yang transparent yang boleh nampak. Oh! Nak undi dakwat yang tak boleh padam tu, bila dah undi bubuh dakwat takut mai dua kali undi. Itu pun dah setuju juga.

Ada yang lain-lain lagi masa ambil undi dengan pihak Suruhanjaya. Tapi tabiat mereka kita tahu. Tengok apa berlaku dalam pilihan raya dulu, pilihan raya baru-baru ini. Di Talam mereka ingat tak boleh menang, maka katanya nak boikot. Oh! Kalau tak memang nak boikot, pasal apa, kali ini pilihan raya tidak boleh percaya. Tipu punya. Tak mau. Tapi bubuh calon bebas. Senyap-senyap dia undi calon bebas.

Dia kempen dulu calon bebas. Pasal nak bagi kita kalah juga. Tapi di Ijok, di Machap depa ingat depa boleh menang. Pasal pilihan raya tidak sebut lagi dah, pasal Suruhanjaya pilihan raya tidak lagi dah, pasal ada peluang nak menang.

Di Machap boleh memang, di Ijok, Keadilan borong, letak calon mereka. Keputusan siapa menang? Kita menang dengan undi yang lebih baik lagi. Rakyat tidak boleh diperdayakan. Kalau kita nak mempersoalkan keadilan Suruhanjaya, apakah di negeri ini tidak ada kemenangan bagi pembangkang? Ada. Kelantan dah berapa kali dah menang pilihan raya.

Dulu pun biasa tubuh kerajaan lepas tu Barisan ambil balik. Lepas tu mereka menang lagi. Di Terengganu pun mereka menang dulu, lepas itu kita memang pula. Di Sabah pun begitu juga. Mereka boleh menang. Kalau kita control semuanya, tak ada harap boleh menang. tapi itu bukan cara kita. Kita mahu rakyat benar-benar memberitahu kepada kita apakah mereka inginkan kita.

Orang Kelantan tak mahu kita berbelas-belas tahun. Apa boleh buat. Pasal kita menghormati keputusan pilihan raya. Inilah pilihan raya. Inilah Suruhanjaya Pilihan Raya yang ada selama ini. Ada masa kita menang, ada masa mereka menang. Ada masa kita kalah, ada masa mereka kalah. Tetapi kita tidak pernah lari dan kita tidak pernah mencari sebab mengapa pilihan raya itu jangan diadakan. Kita rela untuk menghadapi pilihan raya bila tiba masanya.

Jadi saudara-saudari sekalian. Saya harap rakyat akan dapat memahami bahawasanya demokrasi jalanan bukan cara nak bawa perubahan. Rakyat lebih bersedia untuk membawa perubahan dengan cara yang aman, bukan cara begini. Cara yang merugikan. Nak buat 10 hari bulan esok, hari Sabtu.

Keluarga datang nak pergi makan, nak pergi sana sini. Itulah hari hujung minggu. Masa itulah mereka nak adakan demonstrasi. Ini menyusahkan rakyat. Saya harap rakyat tidak datang, tidak merestui semua ini. Begitu juga kedai-kedai. Bila jadi begini orang takut nak keluar. Siapa yang rugi. Restoran rugi, pekedai rugi, warung-warung tak ada orang pergi. Saya amat kesal dengan tindakan yang diambil.

Kita mahu supaya undang-undang dihormati. Undang-undang pilihan raya itulah undang-undang. Kedaulatan undang-undang mesti sentiasa kita junjung dan pegang kuat. Kalau undang-undang pun tak dihormati, apa nak jadi. Ini nak jadi kerajaan, nak jadi pemimpin, mana boleh. Undang-undang perlu dihormati. Ini adalah amat penting.

Jadi saudara saudari. Cukuplah setakat ini saja. Mudah-mudahan negara kita ini akan sentiasa aman. Dilindungi Allah sepanjang masa. Niat kita ialah niat yang suci. Kalau kita mahu pembangunan untuk rakyat dan untuk negara, kepada Allah kita pohonkan hidayah sepanjang masa.

Saya ingin mengambil kesempatan ini, di akhir ucapan saya ini untuk mengucapkan terima kasih kepada yang pertama sekali Pemangku Pengerusi Tetap. Terima kasih. Pembantu Pengerusi, Datuk Juhar Mahiruddin. Terima kasih.

Kepada sekretariat yang diketuai Datuk Seri Radzi Sheikh Ahmad. Terima kasih kepadanya dan kepada semua yang membantu. Kepada media massa yang juga membantu kita untuk menyiarkan apa yang berlaku dalam dewan ini supaya rakyat dapat tahu apa yang kita lakukan dan yang akhir sekali tentulah kepada sidang perwakilan. Terima kasih banyak-banyak.

Yang menjayakan perhimpunan ini adalah saudara-saudari sekalian. Saudara-saudarilah yang menjayakan perhimpunan ini. Saya ucap berbanyak-banyak terima kasih dan saya juga doakan supaya saudara-saudari akan balik ke kampung, ke negeri masing-masing dengan selamat. Pandulah kereta dengan cermat. Kalau naik bas, pesan-pesanlah kepada pemandu bas, jangan bawa laju sangat.

Saya mahu supaya saudara yang balik ke kampung masing-masing tidak akan terkandas di perjalanan disebabkan kemalangan. Moga-moga Allah akan lindungi saudara sekalian dan saudara-saudaralah yang perlu cermat dan berhati-hati. Terima kasih banyak-banyak! Wassalamuaikum warahmatullahi wabarakatuh.
0 Komentar untuk "Ucapan penggulungan Presiden Umno, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi: Misi Nasional, kekuatan minda rakyat nadi kemajuan negara"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI