Kembalikan FELDA Pada Landasan Sebenar - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

Kembalikan FELDA Pada Landasan Sebenar

Terkesan dengan apa yang melanda Felda hari ini tiada jalan selamat kecuali kembalikan pada kedudukan asal sebelum penyenaraian Felda ke BSKL melalui FGV, walaupun memerlukan dana yang sangat besar.

Satu persatu masalah timbul dan banyak perancangan tidak menjadi. Urus niaga diragui, saham menjunan dan pelbagai onar lagi mengiringi.

Bermula perlantikan Tan Sri Isa Samad 4 tahun lalu, episop kemusnahan melangkah bergaya. Memecat pegawai yang berjasa mengurus Felda, melantik pembodek ke jawatan lebih tinggi walaupun terbukti tidak layak.

Trajis peneroka Felda bermula apabila Isa Samad berjaya memaksa perwakilan Koperasi Peneroka Felda ( KPF ) menyerahkan segala aset pemilikan 51% pegangan dalam Felda Holdings Berhad bertukar tangan kepada FGV.

Perwakilan dan pemegang saham KPF bagai dipukau untuk bersetuju dengan tawaran harga pengambilalihan walaupun nilainya jauh lebih rendah dari nilai yang dibuat Firma penilai berlesen.

Hasil tunai RM2.2billion transaksi ini pula, KPF dipaksa membeli sebahagian saham FGV. Pelik bin ajaib.

Penyerahan 360,000 hektar tanah yang diurus Felda Plantation sebagai cagaran paling besar dalam proses penyenaraian FGV telah mengecutkan gah Felda, hasil dari tanah ini yang telah memberi tunai kepada Felda RM1billion setiap tahun, bahkan pernah mencatatkan angka RM1.8billion.

Pengguna tunai RM4.4 billion hasil dari pengambilalihan dan penyenaraian FGV, dibuat secara rakus, beniat jahat dan menaikan harga pembelian secara terancang. Antaranya:

1. RM1.2 billion digunakan untuk menguasai saham Pontian United Plantation Berhad pada harga RM140 sesaham .

2. RM800 juta membeli kilang berasaskan indusrti hiliran di dalam dan luar negara tanpa menyediakan kertas cadangan dan kajian mendalam.

3. RM 500 juta digunakan untuk membeli apartmen mewah, Grand Plaza Servis Aparment, di Bayswater, London. Membeli kondominium mewah di Braintree, Massachusetts, Amerika Syarikat.

4. RM 110.3 juta digunakan untuk hanya menguasai 25% saham Iris Corporation Berhad.

Ini sebagian 'shopping' sakan yang dibuat oleh Isa Samad dan koncu-koncunya untuk melicin laba besar dari penyenaraian.

Pembelian aset dan hartanah tidak menjadi satu kesalahan dan ini satu pelan tersusun perniagaan tetapi menaikkan harga dalam setiap urusniaga ini yang buat amat malang, mencuri duit dengan kaedah terancang.Merompak secara dengan lesen oleh pemerintah tahta kerajaan.

Kejatuan harga saham FGV sehingga RM1.53 daripada harga IPO RM4.55 bukan satu perkara kecil, FGV digantung dan terkeluar dari indeks BSKL setelah harga menjunam tanpa mampu dibuat unjuran kenaikan menambahkan lagi malang FGV.

Ketika dalam keadaan harga saham FGV nazak, Isa Samad terus mengambil peluang mencuri duit FGV dengan alasan memperkukuhkan penguasaan FGV dengan memiliki saham perladangan Syarikat Indonesia Rajawali Group dengan harapan membawa kembali FGV dalam sebaris 30 Syarikat penyenaraian utama indeks BSKL.

Urusniaga di peringkat rundingan pun dah dikeluakan AS$680 juta. Yang gilanya ialah harga yang dibayar oleh FGV sangat tinggi berbanding nilai pasaran saham PT Eagle High Plantation ( EHP ).

FGV membayar hampir sekali ganda nilai saham EHP di Bursa Saham Indonesia ( ISX). FGV membayar 800 rupiah sesaham. Walhalnya harga EPH di pasaran hanya sekitar 400 rupaih.

Semua ini adalah satu komplot besar menjahanamkan Felda, FGV dan negara. Mendedahkan penguasaan asing dalam pemilikan saham perladangan terbesar negara apabila membuat timbal balas perniagaan dengan memberi peluang kepada PT Rajawali melalui EHP memiliki sebahagian kepentingan saham dalam FGV dengan harga RM1.86 sen berbanding peneroka Felda yang terpaksa membeli dengan harga RM4.45

Kesian peneroka Felda seluruh negara, mereka terheret dengan percaturan perompak hasil negara. Mereka sudah cukup terseksa dengan angkara pentadbiran Najib ini. Isa Samad yang berhati kering menjadi pelaksana yang celaka, mengikut arahan sang pemerintah Maha zalim dan pastinya memberi kesan yang sangat besar kepada 1.5 juta warga Felda seluruh negara.

Semua ini perlu diselamatkan oleh kita semua warga Felda, walau terpaksa membayar harga yang tinggi, maruah dan kedaulatan tanah air kita perlu dipertahankan . Legasi Tun Razak telah dimusnahkan oleh anaknya sendiri Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

~ Naraza Muda
Ketua Penerangan Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan.

0 Komentar untuk "Kembalikan FELDA Pada Landasan Sebenar"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI