RENCANA : SELASA 18 OGOS 2009 - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

RENCANA : SELASA 18 OGOS 2009

SPRM beri isyarat salah
TEMPOH sebulan lalu boleh disimpulkan sebagai waktu-waktu yang agaksukar bagi Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM). Bermuladengan kes kematian Teoh Beng Hock yang meninggal dunia sewaktu dalam'jagaan' SPRM,

Teruskan siasatan, jangan peduli persepsi pembangkang
BUKAN sukar untuk memahami mengapa tiba-tiba Suruhanjaya PencegahanRasuah Malaysia (SPRM) seolah-olah 'merajuk' apabila mahu membekukansiasatan kes-kes membabitkan orang politik.

Tangkap seladang, pulas tanduknya
PEPATAHInggeris, Take The Bull By The Horns atau “tangkap seladang, pulastanduknya” adalah luahan amanat Tan Sri Muhyiddin Yassin ketikapertemuan dengan pemimpin- pemimpin pelajar Australia dan New Zealanddi Perth, baru-baru ini.

BISIK-BISIK AWANG SELAMAT
TAHNIAHkepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) kerana terusbertekad untuk menjalankan siasatan kes rasuah tanpa mengira latarbelakang seseorang, sama ada ia membabitkan ahli politik atau tidak.

Memilih bukan retorik
SETAHUNsudah berlalu sejak kerajaan negeri Pulau Pinang dirampas pakatanpembangkang. Namun di kawasan Parlimen Permatang Pauh, landskappolitiknya tetap sama.

Belum terlambat meriahkan kempen kibar bendera
ULANGtahun kemerdekaan akan disambut kurang dua minggu lagi. Namunkehangatan untuk menyambut ulang tahun hari keramat negara ini sepertikurang terasa.

'Nafas baru' Pemuda, Wanita MIC
PEMILIHAN pemimpin bagi Pergerakan Pemuda dan Wanita MIC kelmarinmemberikan keputusan seperti yang dijangka ramai. Ini kerana merekayang dipilih membarisi kepimpinan sayap MIC itu bukanlah muka-muka barubagi kaum minoriti ini.






Negara perlu rangka pelan darurat H1N1
SATUsurat pembaca New Straits Times semalam memberi gambaran betapaselesema babi atau wabak Influenza A (H1N1) mungkin menyebabkankematian lebih 116,000 rakyat Malaysia.

Sandiwara politik tak jejas semangat, kewibawaan SPRM
SEMUApihak pasti lega dengan kenyataan Suruhanjaya Pencegahan RasuahMalaysia (SPRM), akan tetap meneruskan siasatan terhadap ahli politikyang dikaitkan dengan rasuah.

Maruah 108 pengetua Gred DG52 tercalar diturunkan pangkat
KIRA-KIRA 108 pengetua yang sepatutnya dilantik ke Gred DG52 tahun iniakan dikeluarkan daripada jawatan berkenaan untuk terus kekal pada GredDG48 seperti sekarang. Mereka adalah pengetua di sekolah menengah yangmempunyai Tingkatan Enam atau sekolah yang lebih daripada 1,750pelajar.

Tidak semua jajahan budaya merugikan
ADAsesetengah inti pati artikel ini sebenarnya pernah saya sentuh sebelumini apabila bercakap mengenai budaya Timur dan budaya Barat, tetapiminggu ini saya panjangkan perbincangan itu supaya dapat kita berfikirlagi dan seterusnya belajar.

Tafsiran songsang demokrasi hakis semangat patriotisme
PADA 31 Ogos ini, kita akan menyambut ulang tahun kemerdekaan yangke-52. Kemerdekaan yang dicapai pada masa lalu bukanlah satu perkarayang mudah kerana ia menuntut segala pengorbanan dan kepayahan generasiterdahulu untuk bersatu dengan menunjukkan semangat cintakan negarayang tinggi.

Anugerah Merdeka medan tonjol kebolehan anak Malaysia
ESOKsekali lagi penerima Anugerah Merdeka diumumkan. Majlis AnugerahMerdeka edisi ketiga itu, mungkin memberi kejutan. Setiap penerimamemperoleh hadiah wang tunai RM500,000, tetapi ganjaran itu mungkinterlalu kecil jika dibandingkan impak sumbangan penerimanya kepadarakyat dan negara ini.






Obses buah dan sayur
" ANNIL had your lunch? Hmmmm…… had fruits as well ?". Soalan-soalanini terpacul daripada mulut Mohana Gill ketika melihat kelibat anaknya,Annil Gill muncul sewaktu temuramah ini sedang berlangsung.


Penemuan arkeologi China
DIsebuah kampung di kawasan pedalaman, Yangshe yang terletak di tebingSungai Kuning (Yellow River), sekumpulan ahli arkeologi China yangmelakukan kerja-kerja penggalian di situ menemui satu budaya purba yangberusia hampir 3,000 tahun. Ia bakal ditatap oleh penduduk China dandunia apabila sebuah muzium yang dibina khusus untuk menempatkankesemua penemuan itu siap dibina pada tahun 2010.


Kembara penuh tragis
DI sebuah bilik rumah sewa bujang di Seksyen 17, Petaling Jaya,Selangor, senaskhah buku yang nampak lusuh mula memanggil. Detik iniberlaku pada tahun 2003. Di antara celah tilam nipis dan lantai parkir,kulit buku itu semacam bercerita dengan penuh tenang tentang isi didalamnya. Waktu itu belum diketahui lagi apakah yang mahu dimuntahkanoleh kandungan buku tersebut.
0 Komentar untuk "RENCANA : SELASA 18 OGOS 2009"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI