GLOBAL : SELASA 18 OGOS 2009 - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

GLOBAL : SELASA 18 OGOS 2009


Operasi menyelamat diteruskan
CHISAN, Taiwan 17 Ogos - Pasukan Tentera Taiwan meneruskan operasimencari mayat dan mangsa yang terselamat dari kawasan yang dilandataufan hari ini, manakala lebih 1,600 orang masih menunggu untukdipindahkan melalui udara selepas sembilan hari taufan Morakot melandapulau itu.

Nigeria gempur kampung Darul Salam
ABUJA, Nigeria 17 Ogos - Pasukan keselamatan Nigeria menggempurperkampungan sebuah kumpulan Islam di sebelah barat negara ini danmenyoal siasat hampir 4,000 anggotanya.

Baju Merah serah petisyen ampunkan Thaksin
BANGKOK 17 Ogos - Lebih 30,000 aktivis 'Baju Merah' yang menyokongThaksin Shinawatra menyerahkan petisyen hari ini untuk menuntutpengampunan diraja bagi pihak bekas Perdana Menteri Thailand yang hidupdalam buangan.

Perikatan kontroversi Hamid Karzai
KABUL 17 Ogos - Perikatan kontroversi yang dijalinkan oleh PresidenAfghanistan, Hamid Karzai dengan ketua-ketua puak perang ( warlords )dikecam hebat semalam semasa perdebatan pertama beliau di televisyendengan para pencabar utama dalam pilihan raya Presiden minggu ini.


Dua jet Rusia bertembung di udara
MOSCOW17 Ogos – Dua jet tentera udara Rusia yang menjalankan latihan aksiaerobatik bertembung dekat sini semalam, menyebabkan seorangjuruterbang terbunuh dan sebuah jet terhempas ke rumah-rumah percutian.

District 9 raih RM131 juta minggu pertama
LOS ANGELES 17 Ogos - Filem District 9 yang mengisahkan cerita makhlukasing dalam sebuah masyarakat di bumi yang mengamalkan aparteid antaramanusia dengan makhluk angkasa lepas menduduki tangga pertama dalamsenarai box office di Amerika Utara, semalam.

Korea Utara buka semula sempadan dengan Korea Selatan
SEOUL 17 Ogos - Korea Utara berkata ia akan menarik balik sekatansempadan dan membenarkan perjumpaan semula serta lawatan rakyat KoreaSelatan, yang dilihat memberi harapan untuk mengurangkan keteganganselepas hubungan yang dingin selama beberapa bulan.


Hampir 2,500 menyelam serentak di Sulawesi
JAKARTA 17 Ogos – Hampir 2,500 penyelam mencipta rekod baru hari inidalam acara menyelam ke dasar laut beramai-ramai terbesar di dunia,menurut Guinness World Records.

H1N1: 14 maut di Arab Saudi
RIYADH17 Ogos - Pihak berkuasa kesihatan Arab Saudi semalam mengumumkan tigalagi kematian akibat penyakit selesema babi, menjadikan angka korban dinegara ini meningkat kepada 14 orang.

Indonesia sambut kemerdekaan
JAKARTA 17 Ogos - Indonesia menyambut ulang tahun ke-64 kemerdekaannyahari ini, dengan acara rasmi yang diketuai oleh Presiden Susilo BambangYudhoyono berlangsung di Istana Merdeka di sini pagi ini.







Saat akhir Afghanistan berkempen
KABUL: Lautan rakyat Afghanistan mengibarkan bendera dan menunjukkan sokongankepada calon harapan presiden, Abdullah Abdullah dalam perhimpunan luarbiasa pada hari terakhir kempen pilihan raya, semalam.

Bekas isteri pengantin mengaku bakar khemah
BANDARAYAKUWAIT: Bekas isteri pengantin lelaki pada sebuah majlis perkahwinan diKuwait yang bertukar menjadi tragedi berikutan kebakaran khemahmengakui bertanggungjawab atas kejadian berkenaan.

Macam-Macam: Lelaki pesan album sebelum rompak kedai
WELLINGTON:Seorang lelaki New Zealand mungkin boleh disifatkan sebagai penjenayahpaling tidak cekap apabila meninggalkan maklumat peribadinya kepadapembantu kedai sebelum merompak.

Lapan maut pasar Syiah kena bom
BAGHDAD:Bom disembunyikan dalam beg plastik berhampiran gerai makanan meletupdi sebuah pasar di kawasan majoriti puak Syiah di Baghdad kelmarin,mengakibatkan sekurang-kurangnya lapan orang awam terbunuh dan 21 orangcedera.

Juruterbang ditahan edar risalah
KABUL: Polis Afghanistan menahan seorang juruterbang helikopter dan kakitangankempen semalam kerana menyalah guna ruang udara Kabul denganmenggugurkan risalah bagi pihak calon presiden pembangkang, katakerajaan.

India tuduh militan Pakistan mahu serang lagi
NEWDELHI: Perdana Menteri India, Manmohan Singh berkata pihak militan diPakistan sedang merancang melancarkan serangan baru di India danmenggesa pasukan keselamatan mengambil langkah berjaga-jaga.

18 mayat Taliban mangsa balas dendam
PESHAWAR:Mayat 18 militan Taliban dipenuhi kesan peluru, dipercayai ditembakpenduduk kampung yang marah sebelum membalas dendam, ditemui di LembahSwat di barat laut negara itu, kata pegawai.

30,000 penyokong Thaksin mohon pengampunan diraja
BANGKOK:Sekurang-kurangnya 30,000 penunjuk perasaan 'Baju Merah' berhimpun diBangkok bagi menyerahkan petisyen memohon pengampunan diraja bagi bekasPerdana Menteri Thailand, Thaksin Shinawatra yang kini tinggal dalambuangan, kata polis.

Penduduk berang kilang punca 600 budak keracunan plumbum
BEIJING:Beratus-ratus penduduk kampung memecah masuk sebuah kilang logam diutara China yang didakwa menjadi punca keracunan plumbum lebih 600kanak-kanak dan bertindak merosakkan trak sebagai bantahan.

John Yettaw terima rawatan di Thailand
BANGKOK:Rakyat Amerika Syarikat (AS) yang diusir oleh Myanmar selepas berenangke rumah ikon demokrasi, Aung San Suu Kyi semalam menjalani ujianperubatan di Thailand kerana keadaan kesihatannya membimbangkan, katakedutaan AS.

'Dakwah agresif jejas kestabilan Singapura'
SINGAPURA: Perdana Menteri Singapura Lee Hsien Loong memberi amaran 'dakwahagresif' oleh kumpulan agama tertentu dan cubaan untuk memujuk pihaklain menukar agama boleh menjejaskan kestabilan negara kecil itu.

Selesema Aishwarya risaukan mentua
NEWDELHI: Aktres Bollywood yang turut mengukir nama di Hollywood,Aishwarya Rai dilapor menunjukkan tanda selesema selain turut mempunyaijangkitan paru-paru sehingga membimbangkan bapa mentuanya, AmitabhBachchan.

Victoria ditawar RM17.4 juta
LONDON: Isteri bintang bola sepak Inggeris, David Beckham, Victoria ditawarkanbayaran sehingga £3 juta (RM17.4 juta) jika menjadi juri American Idolsepenuh masa.

Reiss dibebas dengan ikat jamin
PARIS:Kakitangan kedutaan Perancis dan bekas tenaga pengajar di Isfahan,Clotilde Reiss, 24, yang didakwa menyertai tunjuk perasaan selepaspilihan raya Iran, dibebaskan dari penjara dengan ikat jamin, kataPresiden Nicolas Sarkozy.
0 Komentar untuk "GLOBAL : SELASA 18 OGOS 2009"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI