AGAMA : SELASA 18 OGOS 2009 - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

AGAMA : SELASA 18 OGOS 2009


Wanita tanpa suami bukan bebanan
DALAM satu kisah, Nabi pernah menasihati Ibnu Abbas sebagaimana yangdiriwayatkan oleh Tirmizi: "Suatu hari, ketika aku berjalan di belakangnabi, lalu baginda berkata kepadaku,

Ummu Fadhl menghukum Abu Lahab
NAMA sebenar beliau ialah Lulabah binti al-Harits dan mendapat gelaranLulabah al-Kubra. Beliau lebih dikenali dengan panggilan Ummu Fadhlyang membawa makna ibu Fadhl.


Usahakan Ramadan yang terbaik
MEGA: Bagaimana puasa menjadikan kita bertakwa? MUSTAFA: Dalam surahal-Baqarah ayat 183 itu telah dijelaskan bahawa puasa itu bukan hanyadiperintahkan kepada umat Nabi Muhammad SAW.






Kesengsaraan, musibah dorong insan gigih perbaiki hidup
ALLAHmenciptakan alam ini sarat dengan ujian sebagai kelayakan untukmelahirkan insan paling baik amal, tinggi nilai kesabaran, jitu darjatkeimanan dan yang terpuji akhlak. Neraca piawaian yang menjadipertimbangan di sisi Allah ialah kualiti bukan kuantiti amal.

Puasa sempurna bentuk peribadi mukmin muttaqi
HANYAtinggal beberapa hari lagi sebelum kita diberi keizinan Allah untukbertemu Ramadan al-Mubarak yang mewajibkan untuk kita melaksanakanRukun Islam ketiga iaitu berpuasa. Allah berfirman bermaksud: “Haiorang beriman diwajibkan ke atas kamu berpuasa seperti diwajibkan atasorang sebelum kamu supaya kamu bertakwa.” (Surah Al-Baqarah, ayat 183)

Golongan tak lalai mendambakan masjid
UMATIslam sentiasa mencari ketenangan, kasih sayang, kesucian jasmani danrohani di rumah Allah SWT. Masjid menjadi pilihan mereka yangmendambakan kebahagiaan hidup setelah puas dilanyak kerasnya ujianduniawi. Dengan mengingati Allah, hati menjadi tenteram sehingga surutsegala kesakitan yang diderita. Di masjid bermulanya tapak keimananyang disemai tumbuh menjadi pohon-pohon berakar kuat, tidak mudah rebahdihempas badai kehidupan. Di masjid pula diharapkan tersedia khazanahilmu yang boleh menjawab setiap persoalan hidup yang dihadapi setiapanak manusia.

Ahli Sunnah Waljamaah perbetul penyelewengan pemikiran Islam
PERCANGGAHANpendapat, pandangan sehingga sesetengahnya membawa kepada penyelewenganIslam berlaku sebaik saja selepas kewafatan Nabi Muhammad SAW pada 10Hijrah. Selepas kewafatan Baginda, muncul nabi palsu dan kumpulan yangingkar mematuhi pembayaran zakat, namun begitu, ajaran Nabi yangkemudian disambung sahabat dan tabiin masih mengekalkan kaedahdiamalkan Baginda berdasarkan al-Quran dan hadis.
0 Komentar untuk "AGAMA : SELASA 18 OGOS 2009"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI