Laporan Khas:Kandungan buku teks biar relevan - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

Laporan Khas:Kandungan buku teks biar relevan

Oleh Azrul Affandi Sobry

Kesilapan fakta, isu kurang sesuai perlu disemak semula bagi elak pelajar keliru

LANGKAH kerajaan untuk membekalkan buku teks secara percuma kepada semua pelajar tanpa mengira taraf pendapatan mulai tahun depan pastinya disambut baik dan menjadi berita gembira kepada semua lapisan masyarakat.

Tetapi di sebalik berita gembira itu, terselit kisah kandungan buku teks yang bukan saja silap fakta malah perlu semakan semula kerana isu dipaparkan sudah kurang relevan dengan perkembangan terkini.

Kebanyakan buku teks yang masih digunakan di sekolah dicetak dan diterbitkan pada 2000 hingga 2002, menyebabkan ada antara isu sudah kurang relevan jika terus digunakan pada ketika ini. Malah, ada fakta dalam buku teks yang dikesan tidak menepati fakta sebenar sehingga menyebabkan pelajar terus disogok dengan sesuatu yang salah sehingga memasuki menara gading.

Ia pastinya menjadi sesuatu yang mengecewakan sekiranya pelajar tidak didedahkan dengan realiti sebenar sejarah negara lantaran terlalu banyak pengisian yang cuba disumbat dalam buku teks yang puratanya hanya setebal 250 halaman.

Mustahil sesuatu peristiwa itu dapat dihuraikan secara terperinci dan ia sekali gus menyebabkan pelajar sekadar belajar mengenai apa dan bila sesuatu peristiwa itu berlaku, tetapi tidak memahami mengapa dan apa kesannya kepada peradaban masyarakat.

Istilah yang digunakan dalam buku teks juga kadangkala gagal diterjemahkan secara jelas menyebabkan pelajar hanya tahu menghafal, tetapi gagal memahami apa sebenarnya berlaku dalam sesuatu peristiwa.

Cakap-cakap ramai lagi ahli akademik yang mendakwa sudah lama mendengar cerita guru di sekolah tidak gemar menggunakan buku teks kerana pelbagai alasan sewajarnya cukup untuk membuka mata pihak bertanggungjawab meneliti semula kandungan dalam buku teks.

Guru pula pastinya sentiasa mengharapkan anak didiknya berjaya mencapai keputusan cemerlang dalam peperiksaan tetapi buku teks tidak menyediakan latihan yang menepati sasaran itu, sudahnya buku kerja juga menjadi pilihan utama.

Manakan tidak, guru saban hari terus menerima tekanan daripada pelbagai pihak yang menilai kemampuan mereka hanya dengan melihat berapa ramai pelajar memperoleh keputusan A dalam peperiksaan. Salah siapa? Kementerian juga mensyaratkan kemasukan ke universiti adalah menerusi kecemerlangan dalam peperiksaan.

Justeru, isu ini perlu dipandang serius oleh Kementerian Pelajaran kerana sekiranya ia tidak ditangani segera, nyata sekali bekalan buku teks ke sekolah akan menjadi satu pembaziran jika tidak digunakan secara optimum.

Harusnya, pendedahan isu ini bukan untuk menyalahkan mana-mana pihak kerana pastinya keputusan membekalkan buku teks kepada semua pelajar adalah sesuatu yang sangat bertepatan dengan hasrat kerajaan memberikan pendidikan seimbang kepada semua peringkat pelajar.

Namun, lantaran keprihatinan banyak pihak yang tidak mahu berlakunya pembaziran, cadangan supaya kementerian menyemak semula bahan dalam buku teks dan memberi lebih kebebasan kepada kelompok guru menyatakan pandangan adalah langkah yang sepatutnya diberi perhatian.

Tidak salah rasanya jika kementerian turun padang menyelami hati guru pada setiap peringkat dan meminta pandangan mereka mengenai apa yang kurang serta apa yang perlu ditambah baik supaya satu hari nanti buku teks mampu menjadi bahan pengajaran terulung di sekolah.

Seperti kata pepatah, hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih. Dalam kes ini, begitu banyak dalih yang diberikan guru menunjukkan ramai tidak mahu menggunakan buku teks. Justeru, kajian segera harus dibuat supaya dalih itu tidak berbunyi lagi dan kualiti pendidikan negara dapat dipertingkatkan.
0 Komentar untuk "Laporan Khas:Kandungan buku teks biar relevan"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI