RENCANA : JUMAAT 14 OGOS 2009 - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

RENCANA : JUMAAT 14 OGOS 2009

Jahil bukan alasan hina Islam
KENYATAAN Mursyidul Am Pas kelmarin mungkin boleh ditafsirkan begini:Kita bebas berkata apa sahaja jika kita jahil mengenai sesuatu perkara.Dan mungkin memang begitulah yang dimaksudkan oleh Datuk Seri Nik AbdulAziz Nik Mat itu.

Pengajaran untuk Melayu
KENAPA sejak kebelakangan ini isu berkaitan Melayu dan Islam kerapditimbulkan dan dibincangkan termasuk di kalangan pemimpin bukanMelayu?

Berdoa, ikhtiar tangani wabak selesema babi
DALAMhidup, suka atau tidak, kita akan berdepan dengan kesedihan, kegagalan,kegembiraan dan kejayaan. Memang banyak kesedihan atau kesakitan yangdapat dicegah. Tetapi banyak juga yang tidak dapat dicegah sehinggamembawa kepada kematian walau segala usaha dan ikhtiar telah dilakukan.

BISIK-BISIK AWANG SELAMAT
AWANGsekali lagi menyentuh isu selesema babi (H1N1) kerana berpandangan parapembaca perlu meningkatkan komitmen dalam usaha membendung wabak ituyang kini telah pun meragut 51 nyawa di negara kita.

Kemahiran urus kewangan penting
MEDIAbaru-baru ini melaporkan, ramai penjawat awam berhutang untuk membelirumah dan kenderaan. Bagaimanapun penulis pasti ia bukan masalahpenjawat awam sahaja.

Bersedia Ramadan datang lagi
RAMADAN bakal menjelang lagi. Peluang keemasan ini sewajarnyadimanfaatkan oleh semua umat Islam dengan sebaik-baik mungkin. Malahkita perlu merasakan Ramadan kali ini adalah yang terakhir dalam hidupuntuk membangkitkan motivasi agar dapat beramal dengan lebih baik.

Bukan Melayu perlu insaf pengorbanan kaum Melayu
APABILAperjanjian Persekutuan Tanah Melayu ditandatangani hasil muafakatAlmarhum Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj, Tun Tan Siew Sin dan Tun V.T. Sambathan, peranan dan sumbangan kaum pendatang bukan Melayu yangselama ini menjadi antara tenaga penting dalam menggerakkan ekonomiTanah Melayu diberi pampasan berupa pemberian status kerakyatan kepadalebih dua juta orang bukan Melayu.

ISU-ISU AKHBAR CINA
AKHBAR China Press Ruangan: Perbincangan Umum (ms A4) Tarikh: 10 Ogos 2009(Isnin) Tajuk: Memimpin negara dengan melihat gambar (Nota: Rencana inibukan daripada pandangan akhbar China Press)

Antara kenyataan Nik Aziz dan bahaya H1N1
KENYATAAN Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berhubungorang bukan Islam boleh menghina agama Islam mendapat reaksi negatifkebanyakan penulis termasuk penulis pro-pembangkang.







Minda Pengarang: Kerajaan perlu ambil langkah lebih drastik tangani selesema babi
PENINGKATANberterusan angka korban akibat selesema babi atau Influenza A (H1N1) dinegara ini mencetuskan keresahan rakyat. Semalam, tujuh lagi kematiandicatatkan menjadikan jumlahnya kini 51 orang. Lebih membimbangkan,jika bulan lalu angka korban H1N1 hanya satu atau dua sehari, puratanyakini meningkat sehingga lima atau lebih setiap hari. Malaysia mencatatkes pertama H1N1 pada 15 Mei lalu, manakala kematian pertama pada 23Julai.

Kunta Kinte: Sudahkah dasar dwibahasa menjadi kenyataan?
DALAMkolum ini pada 1994, Kunta Kinte menulis mengenai kebaikan menguasaibanyak bahasa. Rencana itu dicetuskan oleh berita 38 pegawai TenteraUdara Diraja Malaysia (TUDM) yang lulus kursus bahasa Russia. Merekamengikuti kursus bahasa Russia untuk membolehkan mereka pergi ke negaraitu belajar dan seterusnya membawa balik jet pejuang MIG-29 yang dibeliTUDM.

Cakap-cakap
KELMARINMamat komen mengenai kenyataan seorang pemimpin parti Islam yang katabeliau tidak perlu membantah tindakan segelintir orang menghina Islamkerana mereka bukan pemimpin parti Islam dan kefahaman mereka terhadapIslam tidak mendalam.

Pasaran buku bahasa Melayu seakan terkubur
HAMPIR52 tahun kita merdeka. Lebih setengah abad juga bangsa kita berjayamentadbir negara mengikut keperluan dan acuan sendiri. Selepas limadekad, apakah bangsa kita boleh dianggap bijaksana minda dan saksamaakal budi dalam mendepani kehidupan ini? Apakah perlu kempen galakanmembaca terus diadakan sedangkan industri buku negara sudah mencatatnilai RM1.5 bilion setahun.

Lima pendekatan bina budaya inovatif Malaysia
DALAMsatu pertemuan dengan tokoh korporat minggu lalu, persoalan memantapkankerjasama ilmuwan dan industri untuk membantu kerajaan merealisasikanmodel baru ekonomi berasaskan kreativiti dan inovasi dibincangkan.Antara andaiannya ialah ekosistem inovasi rendah ketika ini menyebabkankita sukar membudayakan inovasi dalam sektor awam dan swasta ke tahapmembolehkan Malaysia menjadi penyumbang kepada teknologi, modal insandan perkhidmatan nilai tinggi.

Urutan lembut tetapi bertenaga
PELANGGANyang mendapatkan khidmat urutan di Nuri Reflexology The Rapy, terletakdi tingkat dua Medan Mara, Kuala Lumpur bukan calang orang, daripadaorang biasa sehinggalah kepada menteri Kabinet dan personaliti popular.

Romantis susur Tasik Mines
MEMBELI-belahsambil menikmati pemandangan tasik yang dipenuhi ikan pelbagai spesiesatau bersiar-siar dengan bot mengelilingi kawasan sekitar pusatbeli-belah sambil merasai sendiri pelbagai pengalaman yang sukardiperoleh di tempat lain.




Masih mencari Noordin M Top
Masyarakat tempatan Indonesia pernah mendakwa Noordin mengamalkan kuasamistik dan mampu menghilangkan diri. Benarkah kenyataan itu?
0 Komentar untuk "RENCANA : JUMAAT 14 OGOS 2009"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI