NASIONAL : JUMAAT 14 OGOS 2009 - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

NASIONAL : JUMAAT 14 OGOS 2009

Dedah lokasi panas H1N1
KUALA LUMPUR 13 Ogos – Kementerian Kesihatan diminta mendedahkanlokasi-lokasi panas kes selesema babi atau influenza A (H1N1) terutamakawasan yang membabitkan kematian atau mempunyai kadar jangkitan tinggisupaya orang ramai lebih berwaspada.


TPM hairan kenyataan Nik Aziz
MELAKA13 Ogos – Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin hairandengan sikap Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yangmembiarkan segelintir pemimpin DAP menghina Islam.

Dua cendekiawan Islam tegur Nik Aziz
KUALALUMPUR 13 Ogos – Kenyataan terbaru Mursyidul Am Pas, Datuk Nik AbdulAziz Nik Mat yang ‘menghalalkan’ tindakan DAP menghina Islam merupakansatu kenyataan yang dipengaruhi oleh pendirian politik dan tidakberdasarkan kepada kearifan ilmu agamanya.

Kecoh di Kampung Buah Pala
PULAUPINANG 13 Ogos - Kampung Buah Pala di Bukit Gelugor di sini kembalikecoh dan tegang berikutan tindakan pemaju, Nusmetro Ventures (P) Sdn.Bhd. (Nusmetro) mahu meneruskan hasrat merobohkan 23 unit rumahpenduduk di situ hari ini.






Apa tahap bahaya
KUALALUMPUR: Tengku Mahkota Pahang, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah, mahukerajaan mengkategorikan tahap ancaman Influenza A (H1N1) bagimeningkatkan kesedaran rakyat mengenai bahaya wabak itu yang setakatini sudah pun mengorbankan 51 orang.

Vokalis utama Rabbani meninggal
KUALALUMPUR: Penyanyi kumpulan nasyid Rabbani, Mohd Asri Ibrahim, meninggaldunia di Pusat Perubatan Pantai (PMC), Bangsar, di sini akibat sakitjantung, pagi semalam.






Manfaatkan bahan semula jadi
KUALA TERENGGANU 13 Ogos - Para penduduk khususnya di kawasan luarbandar perlu memanfaatkan sepenuhnya potensi pelbagai bahan semula jadidi persekitaran mereka untuk memantapkan ekonomi keluarga.


Sektor komoditi perlu bersaing di pasaran global – Muhyiddin
KUALALUMPUR 13 Ogos – Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassinberkata, cabaran terbesar yang dihadapi oleh sektor komoditi negarapada masa ini adalah untuk meningkatkan daya saing di pasaran global.

Umara pelengkap misi dakwah - Raja Nazrin
KUALALUMPUR 13 Ogos - Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah bertitah,golongan umara perlu memperlihatkan sifat-sifat murni Islam sepertiikhlas, amanah, jujur dan tekun dalam melaksanakan tanggungjawab.

Kerajaan tidak terburu-buru tutup sekolah
MELAKA13 Ogos - Kerajaan tidak akan terburu-buru menutup kira-kira 10,000sekolah di seluruh negara walaupun terdapat kebimbangan ibu bapaterhadap wabak selesema babi atau influenza A (H1N1).

Mingguan Malaysia akhbar pilihan utama
PUTRAJAYA13 Ogos - Mingguan Malaysia kekal di tangga teratas sebagai akhbarmingguan pilihan utama pembaca di negara ini dengan mencatatkan jumlahedaran 460,000 naskhah.

Demonstrasi jejas perpaduan - Hisham
LANGKAWI13 Ogos - Demonstrasi jalanan bukan sahaja mampu menyebabkan ketegangandi kalangan penduduk setempat, malah berpotensi merosakkan perpaduanmasyarakat berbilang kaum di negara ini.

Pertukaran silang 1 Sept.
KOTAKINABALU 13 Ogos - Program Pertukaran Silang yang menyaksikan pegawaiperkhidmatan awam dipinjamkan ke syarikat berkaitan kerajaan (GLC) atauswasta dan sebaliknya, akan dimulakan pada 1 September ini.

Maklum balas Internet
PUTRAJAYA13 Ogos – Kerajaan sedang mendapatkan maklum balas daripada orang ramaikhususnya ibu bapa mengenai sejauh mana kandungan Internet mendatangkankesan buruk kepada masyarakat.


Pendapatan Jamil, Peladang Jaya RM52,000 sebulan
MELAKA 13 Ogos - Para penerima anugerah sempena sambutan Hari Peladang,Penternak dan Nelayan 2009 di Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka (MITC)di sini hari ini membuktikan slogan pertanian adalah perniagaansememangnya tepat.

Pembangunan akuakultur ditingkat
MELAKA 13 Ogos - Kerajaan akan menggiatkan lagi pembangunan sektorakuakultur dalam Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10) kerana ia mampumenjana pendapatan negara, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

143 kakitangan kerajaan dibuang kerja
KUALA LUMPUR 13 Ogos - Sejumlah 143 kakitangan perkhidmatan awamdibuang kerja dari April sehingga Jun tahun ini setelah didapatibersalah melanggar tatatertib dan peraturan perkhidmatan.

Tujuh lagi kematian terbaru
KUALA LUMPUR 13 Ogos – Tujuh lagi kematian akibat selesema babi atauinfluenza A (H1N1) dicatatkan hari ini di seluruh negara menjadikanjumlah terkumpul setakat ini meningkat kepada 51 orang.

Sambutan Hari Kemerdekaan ikut jadual
PUTRAJAYA 13 Ogos - Majlis-majlis rasmi kerajaan termasuk sambutan HariKemerdekaan ke-52 tidak akan dibatalkan meskipun jumlah terkinikematian akibat selesema babi atau influenza A (H1N1) meningkat kepada51 orang.

3G pengubat rindu Tengku Mahkota Pahang, isteri, anak-anak
KUANTAN 13 Ogos - Perkhidmatan video 3G menjadi pengubat rindu antaraTengku Mahkota Pahang, Tuanku Abdullah Sultan Ahmad Shah dengan TengkuPuan Pahang, Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah dan lima anakandabaginda yang kini dirawat di Hospital Tuanku Ampuan Afzan (HTAA) disini selepas disahkan menghidapi influenza A (H1N1) sejak Jumaat lalu.

Tiada kenaikan tol
PULAU PINANG 13 Ogos – Tiada sebarang kenaikan bayaran tol akandikuatkuasakan di Jambatan Pulau Pinang selagi Unit Perancang Ekonomi(EPU) di Jabatan Perdana Menteri belum menyiapkan kajian mengenainya.

Kerajaan lulus RM120 juta panjangkan landasan LTSAS
IPOH 13 Ogos - Kerajaan meluluskan peruntukan sebanyak RM120 juta untukmenaik taraf dan memanjangkan landasan Lapangan Terbang Sultan AzlanShah (LTSAS) di sini dari 1,800 meter kepada 2,000 meter.


WANITA sambut ulang tahun ke-40
KUALALUMPUR 13 Ogos - Sempena ulang tahun ke-40, majalah WANITA terbitanUtusan Karya Sdn. Bhd. (UKSB) hari ini menganjurkan Majlis Minum PetangAnggun 40 Bersama WANITA di Hotel Nikko di sini.

WANITA 'teman' baik
KUALA LUMPUR 13 Ogos - Bagi penggemar atau pengikut setia majalahWANITA, bahan bacaan itu dianggap 'teman' paling baik dan sempurnauntuk dijadikan sumber pengetahuan.

Penduduk diberi tempoh hingga 1 Sept.
PULAU PINANG 13 Ogos - Penduduk Kampung Buah Pala diberi tempohsehingga 1 September ini untuk mengosongkan rumah mereka selepasoperasi meroboh yang dirancang pagi ini ditangguh ekoran ketegangan dankekecohan yang timbul.

16 penduduk setuju pindah
PULAU PINANG 13 Ogos - Seramai 16 daripada 18 pemegang lesen pendudukansementara (TOL) di Kampung Buah Pala bersetuju untuk berpindah daripenempatan itu menjelang 1 September ini.

JAIS nafi edardoa pelindung H1N1
SHAH ALAM 13 Ogos – Umat Islam di negeri ini dinasihat supaya tidakterpedaya dan terkeliru dengan risalah doa pelindung diri daripadadijangkiti selesema babi atau influenza A (H1N1) yang kini tersebarluas.

Guru dijangkiti, SMK Seri Pagi ditutup
SEREMBAN13 Ogos – Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Seri Pagi di Senawangdiarah tutup oleh Jabatan Kesihatan negeri bermula hari ini berikutanpenularan wabak selsema babi atau influenza A (H1N1).

Asri Rabbani meninggal dunia
KUALALUMPUR 13 Ogos - Penyanyi utama kumpulan nasyid Rabbani, Mohd. AsriIbrahim, 40, meninggal dunia kira-kira pukul 11.45 pagi selepas tidaksedarkan diri di Auditorium P. Ramlee, Angkasapuri hari ini.


Pesakit kanser diminta berwaspada
KUALALUMPUR 13 Ogos - Pesakit dan bekas pesakit kanser di seluruh negaraperlu sentiasa berwaspada terhadap jangkitan wabak selesema babi atauinfluenza A (H1N1) kerana tahap imuniti mereka rendah.


Yayasan CIMB serah 32 komputer kepada SK Utan Aji
KANGAR 13 Ogos - Yayasan CIMB menyumbangkan 32 komputer baru kepadaSekolah Kebangsaan (SK) Utan Aji di sini dalam usaha membantumeningkatkan prestasi akademik pelajar luar bandar.

Tambahan 300 pakar pemakanan pada 2014
KUALA LUMPUR 13 Ogos - Kerajaan akan menambah seramai 300 pakarpemakanan di semua klinik kesihatan kerajaan menjelang 2014, kataMenteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai.


'Ambil berat pengetahuan'
KUALA LUMPUR 13 Ogos - Anggota dan pegawai polis digesa mengambil berattentang tahap pendidikan dan pengetahuan mereka bagi memastikan tugasmengawal keselamatan dapat dilaksanakan dengan lebih berkesan.

Pengalaman Mukhriz
KUALALUMPUR 13 Ogos - "Oh, betulkah saya sedang berinteraksi dengan seorangtimbalan menteri?" Itulah salah satu komen yang diterima oleh DatukMukhriz Tun Mahathir apabila beliau menggunakan fungsi laman sembangrangkaian sosial Internet, Facebook untuk berinteraksi dengan rakansiber beliau selama sejam baru-baru ini.

Lima negara sertai Suman
KOTABHARU 13 Ogos - Lima negara anggota Perjanjian Pertahanan Lima Kuasa(FPDA) menyertai latihan bersama melalui Exercise Suman Warrior 2009(Suman) di Markas 8 Briged Kem Pengkalan Chepa di sini.








Juara Lagu 1Malaysia Kita dipilih melalui undian
KUALALUMPUR: Juara pencipta lagu 'Lagu 1Malaysia Kita' akan dipilih melaluiundian umum dan lagu yang menjuarai pertandingan itu akan diperkenalkanPerdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak ketika sambutan harikemerdekaan, 31 Ogos ini.

Rajin, tak putus asa asas kejayaan Peladang Jaya
MELAKA:Bak kata pepatah, 'kalau tidak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya'dan 'yang bulat tidak datang bergolek, yang pipih tidak datangmelayang'.

Swasta diminta aktif pacu sektor tani
MELAKA:Tan Sri Muhyiddin Yassin meminta syarikat swasta yang menceburi bidangpertanian, penternakan dan nelayan sama ada bersaiz kecil, sederhanaatau besar di negara ini supaya memainkan peranan lebih aktif dalammembantu memacu transformasi sektor berkenaan.

Pengetua ada kuasa tutup sekolah
MELAKA:Tiada garis panduan disediakan berhubung prosedur menutup sekolah bagimenangani penularan Influenza A (H1N1), tetapi pengetua dan guru besardiberi kuasa membuat keputusan selepas mendapat nasihat JabatanKesihatan.

Kematian akibat Influenza A cecah 51 orang
KUALALUMPUR: Bayi berusia empat bulan adalah antara tujuh lagi mangsa korbanakibat Influenza A (H1N1) menjadikan jumlah kematian kini mencecah 51orang.

Lorong 3 Jambatan Pulau Pinang dibuka
GEORGETOWN:Kira-kira 120,000 pengguna Jambatan Pulau Pinang akan terus menikmatikadar tol sama walaupun lorong ketiga jambatan itu dibuka kepada orangramai, mulai semalam.

Tabung Sejahtera Maybank sempena Ramadan dilancar
KUALALUMPUR: Maybank dengan kerjasama Khazanah Nasional menerusi YayasanSejahtera dan New Straits Times Press (M) Berhad (NSTP) melancarkanTabung Maybank Sejahtera sempena kedatangan Ramadan di sini, semalam.
0 Komentar untuk "NASIONAL : JUMAAT 14 OGOS 2009"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI