AGAMA : JUMAAT 14 OGOS 2009 - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

AGAMA : JUMAAT 14 OGOS 2009


Al-Matien gabung kaedah lama dan baru
SEMENTARA menunggu anak-anak menghabiskan kelas mengaji, sempat jugafikiran melayang mengingat zaman kecil-kecil sewaktu mengaji di rumahustaz, lebih tiga dekad dahulu. Ketika itu, mengaji masih menggunakankaedah lama iaitu al-Baghdadi.


Umat Islam umat terbaik
SHEIKH Muhammad Abu Zahrah berkata: Selepas Allah menceritakan dalamayat-ayat terdahulu berkenaan kelebihan orang yang beriman daripadayang lain kerana mereka mengambil hukum Islam, mengambil hidayahdaripadanya,

Rasulullah diajarkan bacaan al-Quran
ALLAH SWT telah mengajar Rasulullah SAW cara untuk menerima wahyu(ayat-ayat al-Quran) yang dibawa oleh malaikat Jibril. Apabila Jibrilmembawa ayat-ayat yang diturunkan itu, Rasulullah dikehendaki mengikutbacaan Jibril.


Ramah mesra Taman Impian Putra
SUDAHlumrah, manusia walaupun begitu hebat sekalipun tidak akan mampu hidupberseorangan, pasti memerlukan antara satu sama lain. Ajaran Islammenuntut manusia bercampur dan bermesra dengan masyarakat.


Istihadah tidak halang beribadat
SOALAN: SAYA kini dalam menuju menopaus. Kedatangannya pada Julai inihanya sebanyak dua atau tiga titisan sahaja pada setiap kalikedatangannya dan hanya sekali sahaja dalam satu hari itu.

Jangan tangguh tunai zakat
Soalan 1: SESEORANG yang telah cukup segala syarat wajib zakatnyatetapi dengan sengaja menangguhkannya tanpa sebarang keuzuran sehinggaberlaku kebakaran menyebabkan hartanya rosak, apakah dia masih wajibberzakat?






Puasa perkukuh ikatan silaturahim sesama Islam
SEMINGGUlagi, umat Islam akan menyambut kedatangan Ramadan dengan berpuasa,bulan yang penuh barakah. Di mana permulaannya rahmat, manakalapertengahannya pengampunannya dan akhirnya merdeka daripada api neraka.Bulan diturunkan al-Quran sebagai petunjuk untuk semua manusia. Bulanyang dibuka Allah SWT pintu syurga dan ditutup pintu neraka dan diikatsemua syaitan. Bulan kemenangan Islam dalam peperangan Badar danpenaklukan Kota Makkah.

Arak punca pesakit gila, saraf paling ramai di hospital
ISLAMmengharamkan arak sejak 14 abad yang lalu. Orang Arab jahiliah sebelumkedatangan Islam adalah peminum arak yang tegar. Mereka menganggap araksebagai minuman terbaik untuk menikmati keseronokan hidup sebenar.Terdapat juga di kalangan segelintir umat Arab jahiliah yang barumemeluk Islam cuba mempengaruhi Rasulullah SAW dengan mengatakan arakboleh menjadi penawar dan ubat untuk seseorang. Rasulullah segeramenyanggah anggapan itu dengan bersabda: "Ia bukan ubat, bahkansebenarnya adalah punca kepada segala penyakit" (riwayat Muslim).
0 Komentar untuk "AGAMA : JUMAAT 14 OGOS 2009"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI