Juri Tidak Telus Punca Awie Enggan Sertai Muzik-Muzik - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

Juri Tidak Telus Punca Awie Enggan Sertai Muzik-Muzik



PETALING JAYA: Penyanyi Awie menjelaskan keengganannya menyertai separuh akhir Muzik-Muzik ke-29 (MM29) walaupun lagunya dicalonkan kerana tidak percaya dengan proses penghakiman yang disifatkannya sebagai tidak telus.

Awie atau nama sebenarnya Ahmad Azhar Othman, 46, berkata, berdasarkan pengamatannya, kebanyakan program berunsur pertandingan nyanyian sering dipolitikan manakala mereka yang menang dipilih berdasarkan kepada pilih kasih.

"Saya tidak suka dengan keadaan apabila pemenang diumumkan, peserta dan penonton akan memberikan wajah terkejut, wajah yang memberi erti 'betul ke dia menang?

"Keadaan itu juga membuatkan si pemenang tidak selesa bukan? Sebab itu saya tidak mahu sertai mana-mana pertandingan nyanyian termasuklah MM29. Saya takut pertandingan itu dipolitikkan," katanya kepada mStar Online.
Lagu Cinta Makrifat ciptaan sepenuhnya Eirma Fatima telah dicalonkan dalam MM29 dan akan bersaing pada 28 November ini (bahagian ketiga).

Ia bakal berentap dengan lapan lagu lain iaitu nyanyian Hafiz Hamidun (Jodoh Berdua), Akim & The Majistret (Mewangi), Indah Ruhaila (Percayalah), Alyah (Sesal Separuh Nyawa) serta Joe Flizzow dan Sona One (Apa Khabar).

Turut bertanding ialah Mawi dan Datuk AC Mizal (Al Haq Yang Satu), Yuna (Lelaki) dan Forteen (Tak Pernah Berjumpa).
Lagu Cinta Makrifat nyanyian Awie dan Erra Fazira tercalon dalam MM29.
Secara keseluruhannya, sebanyak 30 buah lagu yang akan ke peringkat separuh akhirMM29 sebelum berentap ke Anugerah Juara Lagu 29 (AJL29) yang dijadualkan pada Januari 2015.
Memandangkan Awie dan Erra tidak terlibat, penyanyi Marsha dan vokalis kumpulan Hyper Act iaitu Ronnie akan mengambil alih membawakan lagu tersebut.

Sementara itu tambah Awie, keengganannya tidak menyertai rancangan itu juga bukan kerana dia takut tewas dengan pesaing-pesaingnya yang terdiri daripada penyanyi muda.

"Sudah lama saya berada dalam industri ini dan saya sudah melalui rasa menang dan kalah dan perkara itu tidak perlu dilalui lagi. Bukan masanya untuk saya nak bersaing dengan mereka dan bukan juga kerana mahu menjaga reputasi.

"Tetapi cukuplah jika saya sekadar menjadi penyokong dari belakang. Saya mahu lihat industri seni muzik tempatan dipenuhi dengan orang berbakat. Jika orang lama terlibat dengan pertandingan seperti ini, maka sukarlah golongan muda mahu mengembangkan bakat mereka," tegasnya.
0 Komentar untuk "Juri Tidak Telus Punca Awie Enggan Sertai Muzik-Muzik"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI