RENCANA : JUMAAT 21 OGOS 2009 - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

RENCANA : JUMAAT 21 OGOS 2009

Ciri-ciri pemimpin sejati
PADA satu hari, Abu Dzar al-Ghifari meminta Rasulullah SAW melantik dirinya menjadi pegawai, tetapi Rasulullah menolaknya.


Realiti Islam di selatan Thai
"MARILAH kita bersatu atas nama Islam dan janganlah mudah terpedaya dengan situasi dan usaha untuk memecah-belahkan kita.''

Mendekati rahmat Allah untuk jaminan ke syurga
KETENTUAN sama ada menjadi ahli syurga atau neraka adalah hak mutlakAllah SWT. Tiada makhluk yang boleh menjangkaui bidang kuasa tersebut.

Bisik-Bisik Awang Selamat
APAKAH motif ‘serangan’ terhadap kenderaan Suruhanjaya PencegahanRasuah Malaysia (SPRM) dengan bom api semalam? Bagi Awang dankebanyakan orang sudah tentu melihat tindakan itu satu bentuk amaran,ugutan atau gertakan.

Cabaran pengurusan krisis H1N1
JIKA ditanya kementerian manakah paling sibuk sekarang ini, jawapannyatentulah Kementerian Kesihatan. Ini berikutan penularan virus influenzaA (H1N1) di negara ini.

Hikmah di sebalik krisis gula
SEORANG rakan baru-baru ini memberitahu, dia menerima panggilandaripada keluarga di kampung. Mereka mengadu mengenai masalah bekalangula.

Melentur kecenderungan akhbar bukan berbahasa Melayu
SEHARUSNYA dalam tempoh lebih setengah abad bangsa Malaysia merdeka,tiada lagi wujud prejudis dan sentimen perkauman berlebihan dalamkehidupan kita yang berbilang kaum ini.

Rohaizat dan kempen Permatang Pasir
ISU kelayakan calon Barisan Nasional (BN) bagi Pilihan Raya Kecil DewanUndangan Negeri (DUN) Permatang Pasir, Rohaizat Othman menjadi topikpaling hangat di kalangan penulis blog minggu ini.

ISU-ISU AKHBAR CINA
AKHBAR: Sinchew Jitpoh Perkara: Isu perkauman Ruangan: Dalam negeri (ms12) Tarikh: 17 Ogos, 2009 (Isnin) Tajuk: Orang Melayu anggap suratkhabar Cina timbul isu perkauman







Kaum lain wajar menilai pengorbanan Melayu
ADAcadangan supaya tradisi pengagihan kerusi Parlimen dan Dewan UndanganNegeri (DUN) antara parti komponen Barisan Nasional (BN) yang digunapakai sekarang perlu dikaji semula dengan mengambil kira kehendakpengundi di sesuatu kawasan itu.

Kita belum terdesak untuk tiru cara Mexico
PERLUKAHnegara kita mengikut jejak Mexico yang bertindak agresif menutup semuakemudahan awam termasuk sekolah, pejabat, pusat beli-belah sertamelarang penduduknya keluar rumah selama seminggu untuk membendungpenularan wabak selsema babi?

Nafsu amarah tak dikawal hancurkan peribadi orang lain
PILIHANraya datang lagi. Pastinya akan menyusul lagi agaknya beberapa pilihanraya kecil lain yang berlaku di negara kerana sebab yang tidak dapatdielakkan atau ada juga yang disengajakan. Setiap kali terjadi pilihanraya, kita dapat melihat bagaimana provokasi untuk menimbulkan amarahpengundi ditimbulkan.

Enam faktor jadikan usaha pulih Sungai Klang bukan mustahil
SEJAKkecil saya begitu intim dengan sungai. Rumah keluarga saya di KampungInas, Johol, Negeri Sembilan hampir dengan dua sungai tempat sayasering bermandi-manda dan mengail ikan. Ketika kecil, kami tinggal diKuala Terengganu, ayah saya menyewa rumah di muara Sungai Takir.

Teguran Sultan Selangor elak penyalahgunaan zakat pertahan hak umat
ISLAMmenetapkan garis panduan yang jelas berhubung penggunaan wang kutipanzakat. Pihak yang diberi mandat menguruskannya wajib memastikan iadipatuhi. Zakat adalah ibadat khusus yang berkait rapat dengan ekonomidan kehidupan masyarakat serta menjadi nadi penggerak jenterapembangunan umat Islam. Hikmah zakat ialah untuk memastikan semuaurusan ekonomi dan pemilikan harta tidak dibekukan atau dikuasaigolongan tertentu saja. Penggunaan wang zakat diperincikan dalamal-Quran menerusi surah At-Taubah ayat 60 yang bermaksud: “Sesungguhnyasedekah (zakat) itu hanya untuk golongan fakir, miskin, amil yangmenguruskannya, mualaf, hamba yang hendak memerdekakan diri, orangberhutang, untuk (dibelanjakan pada) jalan Allah dan musafir (yangkeputusan bekalan) dalam perjalanan”.

Kunta Kinte: Bukan Islam ada sektor eksklusif
BARU-BARUini Kunta Kinte ambil bahagian dalam forum 1Malaysia anjuran Institutefor Advanced Islamic Studies (IAIS) di Petaling Jaya





Tapak Ramsar habitat flora, fauna
JOHOR BAHRU 16 Ogos – Nama hutan paya bakau tiba-tiba sahaja menjadi popular selepas serangan ombak tsunami pada Disember 2004.


Dua jam menunggu air laut surut – Penyelidik
JOHOR BAHRU 16 Ogos – Pengalaman berada di Tapak Ramsar Hutan SimpanSungai Pulai tidak ternilai harganya bagi sekumpulan penyelidikUniversiti Kebangsaan Malaysia (UKM).





Malapetaka timpa Taiwan
TAUFAN Morakot yang menyebabkan hujan lebat melanda Taiwan padapertengahan minggu lalu telah mencetuskan fenomena banjir besar yangmenenggelamkan sebahagian besar kepulauan itu.


Taufan adalah ribut tropika
TAUFAN atau siklon tropika adalah ribut akibat haba yang dilepaskan apabila udara panas naik dan wap udara di dalamnya meluwap.
0 Komentar untuk "RENCANA : JUMAAT 21 OGOS 2009"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI