GLOBAL : JUMAAT 21 OGOS 2009 - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

GLOBAL : JUMAAT 21 OGOS 2009


H1N1: Jemaah kurang
RIYADH 20 Ogos - Bilangan kes jangkitan dan kematian yang semakinmeningkat akibat selesema babi di seluruh Asia Barat membayangi suasanabulan Ramadan pada tahun ini, dengan jumlah jemaah yang mengerjakanumrah merosot dengan ketara.

Militan Indonesia rancang bunuh Obama
JAKARTA 20 Ogos - Siasatan polis ke atas kejadian pengeboman di duabuah hotel mewah di bandar raya ini pada bulan lalu, mendapati militanturut merancang menggunakan penembak hendap untuk menyerang rombonganBarack Obama semasa Presiden Amerika Syarikat (AS) itu melawatIndonesia.

Parti Demokratik dijangka menang
TOKYO 20 Ogos – Parti pembangkang Jepun, Parti Demokratik dijangkamemperoleh kemenangan besar dalam pilihan raya umum pada hujung bulanini, menewaskan parti konservatif yang telah memerintah negara inihampir sepanjang setengah abad yang lalu.

Canselor Jerman wanita paling berkuasa
NEW YORK 20 Ogos - Pemimpin Jerman, Angela Merkel dan usahawan wanitamenguasai senarai baru majalah Forbes untuk wanita paling berkuasa didunia, manakala Wanita Pertama Michelle Obama dan Setiausaha NegaraHillary Clinton masih tidak berganjak dari senarai 30 teratas.


Eropah terima tahanan Gitmo
WASHINGTON 20 Ogos - Amerika Syarikat (AS) mendapat persetujuandaripada sembilan negara Eropah untuk menerima tahanan dari penjaraTeluk Guantanamo, sekali gus memajukan usaha untuk menutup kem tahanantersebut.

Lelaki mengaku ancam bunuh Obama
MIAMI 20 Ogos - Seorang lelaki Florida mengaku bersalah semalam membuatancaman membunuh Presiden Barack Obama menerusi e-melnya denganmenyatakan 'darah Obama bakal mengalir di atas jalan-jalan' di ibu kotaAmerika Syarikat (AS), menurut seorang pendakwa raya Persekutuan.

Bilangan pengundi Afghan rendah
KABUL 20 Ogos - Ancaman Taliban menyebabkan tidak ramai rakyatAfghanistan keluar mengundi di ibu negara dan di kawasan yang dikuasaimilitan di sebelah selatan dalam pilihan raya Presiden hari ini.

Ahmadinejad umum barisan Kabinet Republik Islam Iran
TEHERAN 20 Ogos - Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad hari inimengumumkan senarai Kabinet barunya ketika berucap pada khalayak ramaidi sini, termasuk melantik orang baru sebagai Menteri Minyak, namunbeliau mungkin berdepan dengan masalah untuk mendapatkan kelulusanParlimen.

Pengebom dibebas
EDINBURGH 20 Ogos - Kerajaan Scotland hari ini menyatakan bahawapengebom Lockerbie, Abdel Baset al-Megrahi yang kini menghadapi masalahkesihatan akan dibebaskan atas dasar belas kasihan bagi memberinyapeluang kembali ke Libya.

Taiwan rombak Kabinet
TAIPEI20 Ogos - Kerajaan Taiwan akan melakukan rombakan Kabinet selepasTimbalan Perdana Menterinya, Paul Chiu menyertai senarai menteri yangmungkin dipecat atau ditukar berikutan kritikan meluas mengenai tindakbalas lambat kerajaan dalam menangani kecemasan akibat taufan Morakotdi negara ini.

Mahkamah benar penulis blog didedah
WASHINGTON 20 Ogos - Model Kanada, Liskula Cohen telah memenangi satukes penting di mahkamah New York selepas Google terpaksa mendedahkanidentiti seorang penulis blog yang telah memfitnah gadis yang menghiasimuka depan majalah Vogue itu.

Australia pesan 21 juta vaksin H1N1
CANBERRA 20 Ogos - Australia memesan 21 juta dos vaksin selesema babidan kempen vaksinasi besar-besaran dijadual dimulakan di seluruh negaraini dalam tempoh beberapa minggu lagi.

11 pegawai Iraq ditahan
BAGHDAD20 Ogos - Iraq menahan 11 pegawai keselamatan kanan, selainmemperketatkan kawalan keselamatan di Baghdad hari ini, selepas insidenletupan dua buah trak di ibu kota ini, yang menyebaban 95 orangterkorban, kejadian paling teruk dalam tempoh 18 bulan.

Yellow Submarine dihasilkan semula
LOS ANGELES 20 Ogos - Perundingan sedang dijalankan untuk menghasilkansemula animasi klasik The Beatles, Yellow Submarine dalam bentuk 3D,menurut laporan majalah perdagangan, Variety semalam.







Ancaman Taliban berjaya
KABUL:Ancaman Taliban 'menghukum' penduduk Afghanistan yang mengundimenyebabkan bilangan yang mengambil bahagian dalam pilihan rayapresiden di Kabul dan selatan negara itu berkurangan, semalam.

H1N1 buat ahli politik kurang mesra
TOKYO: Calon pilihan raya di Jepun cuba mengelak daripada berjabat tangandengan orang ramai ketika berkempen berikutan penyebaran wabak selesemababi atau Influenza A akibat jangkitan virus H1N1.

Macam-Macam: Lelaki berang bekas isteri tunjuk kekasih
BOLTON:Seorang lelaki menyerang bekas isterinya selepas dia memberitahusuaminya akan membawa kekasih baru ke majlis pengebumian seorang rakanmereka.

Dunia Islam sambut Ramadan esok
KAHERAH: Rata-rata umat Islam di seluruh dunia akan mula berpuasa esok menandakan bermulanya bulan Ramadan.

4 lagi penyerang hotel diburu
JAKARTA: Indonesia melancarkan operasi memburu empat lagi suspek pengganasdipercayai memainkan peranan utama dalam pengeboman Hotel JW Marriottdan Ritz-Carlton di sini bulan lalu.

Ahmadinejad umum senarai Kabinet Iran
TEHERAN: Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad, mengumumkan barisan Kabinet baru pimpinannya, semalam.

Oprah, Dr Oz saman lebih 50 peniaga
NEWYORK: Hos rancangan bual bicara terkemuka Amerika Syarikat, OprahWinfrey dan Dr Mehmet Oz, yang sering muncul dalam rancangannya,menyaman lebih 50 perniagaan kelmarin.

Katrina Kaif guna nama samaran
MUMBAI: dunia sedar bahawa Salman Khan adalah mentor aktres seksi, Katrina Kaifdan bertindak sebagai 'abang angkatnya' di Bollywood.
0 Komentar untuk "GLOBAL : JUMAAT 21 OGOS 2009"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI