GLOBAL : AHAD 16 OGOS 2009 - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

GLOBAL : AHAD 16 OGOS 2009


Kumpulan radikal isytihar Emiriah Islam
GAZA CITY 15 Ogos - Sebanyak 20 orang terbunuh dan sekurang-kurangnya120 lagi cedera di Genting Gaza semalam apabila polis Hamas menggempursebuah masjid setelah kumpulan radikal mengisytiharkan penubuhan sebuah'Emiriah' Islam.

Lelaki ceroboh rumah Suu Kyi dihantar pulang
YANGON15 Ogos - Seorang lelaki Amerika Syarikat (AS) yang dihukum penjarakerana masuk ke rumah pemimpin prodemokrasi Myanmar, Aung San Suu Kyidengan berenang di tasik dekat rumah Suu Kyi dijangka dihantar pulangsejurus selepas seorang Senator AS menamatkan lawatannya ke negara ini.

Presiden Taiwan mohon maaf
TAIPEI15 Ogos - Presiden Taiwan, Ma Ying-jeou ( gambar ) hari ini memohonmaaf kerana kerajaannya lambat bertindak berikutan bencana TaufanMorakot sehingga mencetuskan kemarahan rakyat.

Letupan bom kereta, 7 maut
KABUL15 Ogos - Satu letupan bom kereta di luar pintu pagar utama ibu pejabattentera Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) di sini hari inimenyebabkan tujuh rakyat Afghanistan terbunuh dan 91 lagi cedera.

Shah Rukh Khan ditahan
NEWDELHI 15 Ogos - Bintang Bollywood, Shah Rukh Khan ditahan selama duajam untuk disoal siasat di lapangan terbang Amerika Syarikat (AS)sebelum dilepaskan oleh pihak berkuasa imigresen, menurut laporanagensi berita India, Press Trust hari ini.


Suu Kyi terus dirundung malang
KEPUTUSANmahkamah Myanmar yang mengarahkan ikon demokrasi Myanmar, Aung San SuuKyi supaya terus menjalani hukuman tahanan di rumah selama 18 bulan,lagi merupakan satu lagi episod malang bagi penduduk negara itu. Bagipemenang Hadiah Nobel itu beliau hanya memperjuangkan demokrasi untukkebaikan penduduk Myanmar yang sekian lama terhimpit dalam pemerintahankuku besi junta tentera.


Noordin lolos lagi
IAPA di dalam?'', ''Noordin'' - Itulah dialog yang berlaku ketikapasukan khas antipengganas Indonesia mengepung dan bertempur hampir 17jam dengan seorang pengganas di sebuah rumah di Temanggung, Jawa Tengahpada 8 Ogos lalu.

Kejahatan tidak berkesudahan
TIADAlaungan azan seperti bagaimana biasa upacara pengkebumian Islamdilakukan di Indonesia. Tiada keluarga yang mengiringi hingga ke lianglahad dan tiada taburan bunga di atas pusara.

64 tahun Indonesia merdeka
Esokgenap 64 tahun Indonesia merdeka. Seperti kebanyakan negara lain ulangtahun kemerdekaan dari penjajah Belanda adalah sesuatu yang besar danbermakna bagi rakyatnya. Walaupun negara itu masih lagi dihantuiperistiwa pengeboman di dua hotel mewah iaitu Hotel JW Marriot danHotel Ritz-Carlton serta pengesahan berita bahawa orang yang terkorbandalam serbuan polis di Temanggung, Jawa Tengah adalah bukan penjenayahpaling dikehendaki, Noordin Mat Top namun ia langsung menganggu gugatakan kemeriahan sambutan kemerdekaan kali ke 64.





Pemimpin penyokong al-Qaeda letup diri
RAFAH: Pemimpin sebuah pergerakan dituduh menyokong perjuangan al-Qaedameletupkan bom yang diikat padanya, sekali gus membunuh ketuapergerakan itu di Semenanjung Gaza, semalam, selepas penyokongnyaberbalas tembakan dengan pasukan keselamatan Hamas menyebabkan 22 lagiterbunuh.

Perancang bom sering hadiah bunga
Apabilaletupan bom berlaku di dua hotel mewah tempat Andi Suhandi bekerjasebagai penggubah bunga, beliau cuba menghubungi seorang rakan untukmemastikan dia selamat. Panggilan Andi tidak dijawab.

Beyonce dedah petua jaga pinggul
WASHINGTON: Penyanyi seksi R&B, Beyonce Knowles mendedahkan rahsia mengekalkanbentuk pinggulnya yang memang menarik, iaitu dengan selalu memanjattangga.

Shah Rukh kena tahan
NEWDELHI: Bintang filem Bollywood, Shah Rukh Khan, ditahan selama dua jamuntuk disoal siasat di lapangan terbang Amerika Syarikat sebelumdibebaskan, menurut laporan, semalam.

Menteri dikritik keluar majlis kahwin
LONDON:Seorang menteri dituduh berkelakuan buruk dan tidak wajar denganberjalan keluar dari majlis perkahwinan Islam di London selepas dimintaduduk berasingan dengan isterinya.

Warga OKU diajar meluncur
SEORANG warga Amerika Syarikat yang kudung kaki, Ryan West, berlatih cara meluncur di Pantai Pismo, California, semalam.

1 sen euro caj bilik hotel dekat Venice
ROME:Sebuah hotel empat bintang berhampiran Venice tersilap menawarkanpercutian kos teramat rendah, hujung minggu romantik di bandar lagunItali dengan bayaran kurang daripada satu sen euro (RM0.05) sebelummendakwa ia berpunca daripada perbuatan menggodam laman webnya.

Dayana Mendoza cabar peserta 'Miss Universe'
BAHAMAS:Ratu Venezuela, Dayana Mendoza yang dimahkotakan sebagai Ratu Universe2008 dilaporkan muncul dalam aksi yang cukup berani dan panas dalam isuterbaru majalah Maxim bagi edisi September 2009.

Oksana nafi punca Mel Gibson cerai isteri
LONDON: Penyanyi Russia yang juga teman wanita aktor Mel Gibson, OksanaGrigorieva, menafikan beliau punca utama yang memusnahkan perkahwinanselama 28 tahun pelakon filem aksi lasak berkenaan.

RM309,770 caj rawatan H1N1
BANGKOK:Sebuah hospital swasta di Bangkok mengenakan bayaran tiga juta baht(RM309,770) bagi seorang pesakit Influenza A (H1N1) yang kemudianmeninggal dunia selepas rawatan terhadapnya ditangguhkan, katapertubuhan Mangsa Salah Laku Perubatan.

Seorang saja cari nafkah keluarga Melayu Singapura
SINGAPURA: Lebih separuh keluarga Melayu mempunyai hanya seorang pencari nafkahatau langsung tidak mempunyai pendapatan. Selain itu, purata pendapatankeluarga Melayu, iaitu S$2,830 (RM6,895.13) jauh lebih rendah daripadapurata pendapatan nasional sebanyak S$3,830 (RM9,331.57).
0 Komentar untuk "GLOBAL : AHAD 16 OGOS 2009"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI