AGAMA : AHAD 16 OGOS 2009 - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

AGAMA : AHAD 16 OGOS 2009

Hidup adalah kembara
SAYA tidak suka menulis tentang diri sendiri di ruangan ini. Namunizinkan saya mencoret kali ini seperti mana saya pernah coretkan hariterakhir saya menjadi Mufti Perlis. Tulisan ini adalah tulisan terakhirsaya selama berada beberapa bulan di United Kingdom. Ketika ini, bilikasrama kecil lagi usang yang hampir berusia 200 tahun, yang sayatinggal dalamnya beberapa bulan sebagai 'orang bujang', berselerakandengan barang-barang yang sedang dikemas. Bilik ini terletak dalambangunan yang dinamakan Old Building, University Of Wales, Lampeter.Kenapa saya sampai ke sini? Hanya Allah Yang Maha Tahu. Dahulu, sayamemang sering berdoa untuk dapat buat sabatikal di UK.


Burqini - ikut syarak & selesa
HAJAT wanita ini hanya ingin berenang sebagai senaman fizikal. Tidakseperti yang lain, wanita Paris ini, Carole yang baru sahaja memelukagama Islam memakai baju yang menutup aurat. Baju renang Muslimah yangdikenali sebagai burqini akhirnya mengundang masalah kepada Carole.Carole dilarang menggunakan sebuah kolam renang awam kerana dia memakaibaju renang yang menutup aurat. Baju yang dibelinya itu dikatakan tidakbersih dan membahayakan perenang lain. Benarkah begitu atau perkara inimerupakan diskriminasi kepada wanita Islam? Sedangkan baju renang yangmenutup hampir keseluruhan tubuh wanita kecuali muka dan tapak tidakmempunyai perbezaan dengan baju renang yang sedia ada di pasaran.

Poligami rendahkan martabat
POLIGAMIsatu isu yang tidak pernah reda apa lagi padam dalam arena kehidupanmanusia, malah topik ini sentiasa segar diperbualkan khususnya dikalangan kaum lelaki yang ingin menambah bilangan isteri.







Ulul Albab: Mabims mampu realisasi idea politik al-Mawardi
AGAMAatau al-din dalam bahasa Arab, disebut ratusan kali dalam al-Quran.Al-din disebut sama ada bersendiri atau digandingkan dengan perkataanseperti dini (agamaku), dinuh (agamanya), dinukum (agamamu) dan dinihim(agama mereka), diucap 128 kali. Bagaimanapun, perkataan al-din sajadisebut 102 kali itu mempunyai erti selain agama iaitu hari pembalasanseperti dalam surah al-Fatihah ayat 4.

Persoalan Agama: Nafkah boleh diberikan dalam pelbagai bentuk
PERSOALANsaya mengenai pemberian nafkah kepada isteri. Apakah kita perlumelafazkan di depan isteri, setiap kali memberikan nafkah berkenaan.Bagaimana jika suami itu sering keluar bekerja sehingga tiga bulanlamanya yang memang tidak dapat melafazkan, tetapi sekadar menyerahkanwang nafkah itu menerusi cara pemindahan wang ke dalam akaun bankisteri.

Persoalan Agama: Edar tabung masjid ketika imam baca khutbah tidak salah
RAKANsaya menegah saya memberi sedekah kepada tabung masjid yang diedarkanpada hari Jumaat sewaktu khatib membaca khutbah. Katanya perbuatan itusia-sia dan makruh. Dia menyarankan memberi sebelum atau selepas solatJumaat. Namun saya dapati banyak masjid mengedarkan tabung ini sewaktukhutbah hendak bermula dan sedang disampaikan.
0 Komentar untuk "AGAMA : AHAD 16 OGOS 2009"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI