GLOBAL : ISNIN 20 JULAI 2009 - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

GLOBAL : ISNIN 20 JULAI 2009


Polis kenal pasti suspek
JAKARTA 19 Julai - Polis Indonesia hari ini mengumumkan mereka telahmengenal pasti identiti seorang daripada dua pengebom berani mati yangterlibat dalam serangan bom di Hotel JW Marriott dan HotelRitz-Carlton.

Disyaki Nurdin Aziz atau Nur Hasbi
JAKARTA19 Julai – Seorang daripada pengebom berani mati di Hotel JW Marriot disini Jumaat lalu, dipercayai bernama Nurdin Aziz yang menyewa bilikbernombor 1808 di mana polis menemui bom yang belum diletupkan, laporsebuah portal berita hari ini.

Jusuf Kalla bidas Susilo
JAKARTA 19 Julai - Kem Jusuf Kalla-Wiranto (JK-Win) membidas PresidenSusilo Bambang Yudhoyono (Susilo) yang disifatkan tidak patutmenyiarkan data perisikan kepada umum kerana perbuatan itu bolehmenggugat keamanan negara.

Amaran lebih banyak serangan di Indonesia
MELBOURNE 19 Julai - Australia hari ini memberi amaran puak pelampaumungkin melancarkan lagi serangan di Indonesia berikutan letupan bom didua hotel mewah di Jakarta kelmarin.

Perisikan Australia telah beri amaran
JAKARTA19 Julai - Badan Perisikan Australia telah memperolehi maklumat tentangkemungkinan berlaku serangan bom di Indonesia dan memaklumkannya kepadabadan perisikan republik itu.


Polis China tembak 12 Uighur
URUMQI19 Julai - Polis China telah menembak mati 12 penunjuk perasaan Uighurdi Xinjiang bulan ini, kata gabenor rantau itu, Nuer Baikeli hari ini,dalam pengakuan jarang- jarang dilakukan oleh kerajaan komunis ituberhubung korban akibat tindakan pasukan keselamatan.

Lebih 15 maut akibat hujan monsun
KARACHI 19 Julai - Hujan monsun yang turun dengan lebat di bandar rayaKarachi telah mengorbankan sekurang-kurangnya 15 orang dan menyebabkankebanyakan tempat di situ terputus bekalan elektrik.

Israel tolak desakan AS hentikan rumah haram
BAITULMAQDIS 19 Julai - Israel hari ini menolak tuntutan AmerikaSyarikat (AS) supaya membekukan rancangan untuk membina sebuah projekperumahan di Baitulmaqdis Timur.

Hamas terbitkan filem aksi Emad Akel
GAZA CITY 19 Julai - Tayangan perdana filem di sini menampilkanselebriti tempatan yang bergaya di hadapan jurugambar, namun itusahajalah persamaan yang boleh dirumuskan antara industri filem yangbaru bermula di Gaza dengan Hollywood.

Turki haramkan merokok di tempat awam
ANKARA 19 Julai - Turki hari ini mula bebas dari asap rokok selepaskerajaan memperkenalkan pengharaman tabiat buruk itu di bar, kafe danrestoran walaupun mendapat tentangan dari pemilik premis.


Konflik etnik terbesar China
DI sebalik imej China yang menonjolkan rakyatnya bersatu-padu di bawahpemerintahan komunis, sebenarnya negara besar ini berdepan denganpelbagai masalah terutama dalam bab hubungan etnik yang mencetuskankekecohan pada 5 Julai lalu.


Lelaki ditahan menunggang tanpa tangan
DImana ada kemahuan di situ ada jalan. Itulah yang dibuktikan olehseorang anak muda, Liu, yang mampu menunggang motosikal walaupun kudungkedua belah tangan di Jimo, Shandong, China.

Panda merah dipelihara anjing
DUA ekor panda merah yang ditinggalkan oleh ibu mereka selepas dilahirkan di utara China telah dijaga oleh seekor anjing.





Penyerang anggota JI
JAKARTA: Polis Indonesia semalam mengesahkan kumpulan Jemaah Islamiyah (JI)sebagai bertanggungjawab dalam dua kejadian letupan di hotel mewahJakarta dengan salah seorang pengebom terbabit sudah dikenal pasti.

Jackson mati dibunuh: Polis
CALIFORNIA: Polis sudah menetapkan Raja Pop, Michael Jackson, dibunuh sebagai puncakematiannya dan akan mula mengemukakan pendakwaan terhadap pihakbertanggungjawab tidak lama lagi, lapor akhbar News of The World,semalam.

Remaja lagak jutawan tipu firma penerbangan
LONDON: Seorang remaja dilaporkan berjaya memperdaya ketua syarikat penerbangansehingga menyangka dia seorang jutawan dalam satu penipuan umpama filemarahan Steven Spielberg, Catch Me If You Can.

Taliban siar video tawanan askar AS
WASHINGTON: Seorang askar tentera Amerika Syarikat yang dilaporkan hilang dari kemdi timur Afghanistan pada 30 Jun lalu dan disahkan ditahan, munculdalam satu video yang dihantar ke satu halaman web oleh Taliban,semalam.

Wanita hamil berisiko kena selesema babi
LONDON: Pihak berkuasa akan mengeluarkan garis panduan kesihatan baru kepadawanita hamil dan ibu bapa bagi menyekat penyebaran seselema babi atauvirus H1N1 di kalangan golongan paling mudah dijangkiti.

Hospital kawasan risiko jenayah kalis peluru
RIODE JANEIRO: Lima hospital utama di kota Rio de Janeiro yang seringdilanda jenayah akan menjadi kalis peluru berikutan banyak serangansenjata api membabitkan kumpulan sindiket pengedaran dadah.

Britney terima e-mel ugut bunuh
MOSCOW: Penyanyi Amerika Syarikat yang beberapa kali mencetuskan kontroversi,Britney Spears, membuat keputusan tidak membawa dua anak lelakinyamengikuti konsert jelajahnya ke Russia selepas menerima beberapa siriugutan bunuh menerusi e-mel.

Israel tolak henti bina penempatan Yahudi
BAITULMAQDIS: Amerika Syarikat mengarahkan Israel berhenti mendirikan satu projekperumahan di timur bandar ini tetapi segera ditolak Perdana Menterinya,Benjamin Netanyahu.

Sekolah Abu Bakar Bashir nafi pelajar terbabit
SOLO: Sebuah sekolah agama di Jawa Tengah diasaskan ulama radikal, AbuBakar Bashir, semalam menafikan tiga graduannya menjalankan pengebomanbunuh diri di Jakarta. Pengasas sekolah itu dituduh memimpin kumpulanmilitan Jemaah Islamiyah (JI).
0 Komentar untuk "GLOBAL : ISNIN 20 JULAI 2009"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI