RENCANA : ISNIN 20 JULAI 2009 - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

RENCANA : ISNIN 20 JULAI 2009

Iktibar kembara agung ke langit
WALAUPUN setelah 40 tahun angkasawan Niel Armstrong menjejakkan kaki kebulan, rahsia langit luas masih kekal rahsia. Ia masih belum dapatdijangkau oleh akal manusia.

Semai semula semangat 'Chandran'
SYABASkepada Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM). Syabas juga kepada pasukanjurulatih bola sepak kebangsaan dan anakanak muda yang bertungkus-lumusbertarung menentang Manchester United (MU), malam semalam.

Tingkatkan mutu pengangkutan awam, kasihani pengguna
KENAIKANtambang pengangkutan awam sudah termaktub. Ia diterima dengan pelbagaiperasaan. Namun telah menjadi adat, kenaikan itu pasti akan berlaku.Apatah lagi kali terakhir tambang pengangkutan awam naik sekitar limatahun lalu.

BISIK-BISIK AWANG SELAMAT
KEMATIANTeoh Beng Hock terus menjadi perhatian terutama parti politik. Sebagaitanda protes, satu perhimpunan diadakan oleh pakatan pembangkangsemalam. Pelbagai tuntutan dikemukakan.

Kenapa Indonesia jadi sasaran pengganas
PERANG Anti Terorisme Global (PAKG) adalah perang yang dilancarkan olehpendukung paradigma realisme dan puak neo-konservatif. Ini menyebabkanmatlamat PAKG sentiasa dicurigai kerana penuh dengan elemen pembohongandan berdolak-dalik.

Antara apresiasi dan poster filem
FILEM adalah sebuah karya yang teradun secara berseni antarapengalaman, pemikiran dan pengaruh dari luar diri karyawannya. Sama adapenulis lakon layar atau pengarah.

ISA sangat relevan bagi tujuan pencegahan
NENEKmoyang kita mewariskan pintalan untaian kata-kata: “Mencegah lebih baikdaripada mengubati”. Mereka juga berpesan”: “Beringat-ingat sebelumkena, berjimat-jimat sebelum habis, jangan sudah terhantuk barutengadah”.

Beng Hock dan perginya Ancient Mariner
KES kematian Teoh Beng Hock, pegawai khas kepada seorang Exco KerajaanNegeri Selangor bukan sahaja mendapat perhatian di kalangan orang awammalah para penulis blog turut memberikan pandangan berhubung trageditersebut.

Luka di tangan dapat diubat, luka di hati siapa tahu
APAyang berlaku di China, Indonesia dan selatan Thailand serta banyaknegara lain di dunia sejak kebelakangan ini amat mendukacitakan. Kitasimpati terhadap nasib masyarakat Islam di selatan Thailand.







Homestay 1Malaysia
SERAMAI3,150 pengusaha homestay di negara ini boleh 'tersenyum' apabilaPersatuan Homestay Malaysia memperkenalkan konsep 'Homestay SatuMalaysia' dalam usahanya mengembangkan kegiatan pelancongan yangsemakin lesu akibat fenomena Influenza A (HINI) serta kegawatan ekonomiglobal.

Konsep rawatan ke rumah
LAZIMNYAapabila seseorang terlantar sakit dan tidak mampu bergerak, mereka akanterus berbaring di atas katil untuk sepanjang hari tanpa tahu mengurusdiri serta makan atau minum juga memerlukan bantuan daripada oranglain.

Minda Pengarang: Tingkat pantauan elak negara jadi pintu masuk militan
SELEPASempat tahun menyepikan diri, kumpulan militan kembali melakukanpengeboman membabitkan dua hotel ternama, JW Marriott dan Ritz-Carltondi Jakarta, Jumaat lalu, yang mengorbankan sembilan nyawa danmencederakan 55 yang lain. Pihak berkuasa Indonesia mendakwa kumpulanJemaah Islamiah (JI) bertanggungjawab dalam serangan itu. Militan wargaMalaysia, Noordin Mat Top juga dinamakan sebagai dalang utama seranganberkenaan.

Antara malang berbau dan malang tidak berbau
MALANGtidak berbau - demikian nasib Teoh Beng Hock, 30, yang mayatnya ditemuipada jam 1.30 tengah hari Khamis lalu di koridor tingkat lima PlazaMasalam, Shah Alam, bangunan menempatkan pejabat Suruhanjaya PencegahanRasuah Malaysia (SPRM) Selangor di Tingkat 14 di mana SetiausahaPolitik Ahli Exco Selangor itu disoal siasat kira-kira 10 jam sebelumkemalangan itu disedari. Kejadian malang itu bukan saja mengejutkananggota keluarganya, apa lagi beliau dijadualkan memeteraiperkahwinannya sehari selepas itu, malah menimbulkan tanda tanyapelbagai pihak bagaimana ia berlaku.

Cakap-cakap
MASIHada pemimpin kita yang mulut celupar. Dah bertahun bergelar pemimpintetapi masih tak berubah perangai. Ada yang senang-senang menggelarseseorang itu orang jahat atau tidak layak dan tidak berwibawa.

NAM komited tangani isu pengganas, kewangan global
BELUMpun 24 jam Sidang Kemuncak Pergerakan Negara-Negara Berkecuali (NAM)ke-15 di destinasi peranginan pinggir Laut Merah ini berakhir dengandeklarasi menolak keganasan sejagat, dunia dikejutkan dengan seranganpengganas di dua hotel mewah di Jakarta.





Lambang keunggulan PCMC
Memegang status sebagai hospital mewah, kewujudan PCMC sememangnyamencatat satu penanda aras baru dalam industri perubatan di negara ini.


Industri biola China
Beratus-ratus pusat perniagaan terutamanya di Pinggu dan di wilayahtimur Jiangsu, kini mengeluarkan lebih daripada sejuta instrumen inisetiap tahun.
0 Komentar untuk "RENCANA : ISNIN 20 JULAI 2009"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI