NASIONAL : SELASA 01 SEPTEMBER 2009 - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

NASIONAL : SELASA 01 SEPTEMBER 2009


Kekalkan semangat merdeka
KUALA LUMPUR 31 Ogos - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, walaupunsambutan Hari Kemerdekaan Ke-52 kali ini disambut secara ringkas,semangat di sebalik sambutan itu kekal seperti tahun-tahun sebelumnya.


Sambutan ringkas tetapi bermakna
KUALA LUMPUR 31 Ogos - Sambutan Hari Kemerdekaan Ke-52 hari ini mungkinyang paling ringkas dalam sejarah apabila berlangsung kurang 40 minit,namun ia tetap menaikkan semangat bangga dan cintakan negara.


Pendidikan tinggi, Malaysia di depan
PUTRAJAYA 31 Ogos - Malaysia adalah negara membangun paling berjayamemberi peluang kepada rakyatnya memperoleh pendidikan tinggi yangmeliputi 39 peratus kohort pelajar berusia antara 17 hingga 23 tahun.

Amalkan politik matang
KUALA LUMPUR 31 Ogos - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, sudah tibamasanya semua pihak khususnya mereka yang berstatus pemimpinmengamalkan politik yang lebih matang demi masa depan negara lebihcemerlang.

Konflik MCA: Tee Keat arah adakan EGM
KUALA LUMPUR 31 Ogos - Presiden MCA, Datuk Seri Ong Tee Keat hari inimengarahkan satu mesyuarat agung luar biasa (EGM) diadakan bagimembolehkan ahli parti itu menyuarakan pendapat mereka berhubungbeberapa keputusan yang telah dibuat oleh pucuk pimpinan partikebelakangan ini.









MCA makin tenat
KUALALUMPUR: Krisis MCA dijangka bertambah meruncing apabila dua mesyuaratagung luar biasa (EGM) mungkin diadakan susulan pemecatan TimbalanPresidennya, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek daripada parti, minggu lalu.

Harga RON95 naik lima sen
KUALALUMPUR: Mulai hari ini, kira-kira 3,500 stesen minyak seluruh negaraakan menjual petrol baru RON95 pada harga runcit RM1.80 seliter,meningkat lima sen berbanding RM1.75 seliter ketika diperkenalkan 12Mei lalu.







Pupuk silaturahim sesama kaum
ALOR SETAR 31 Ogos - Sultan Kedah, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shahmenyeru rakyat jelata supaya bersama-sama memupuk silaturahim sesamakaum untuk terus memelihara semangat perpaduan dan kemakmuran yangdikecapi negara pada masa ini.

Pemimpin, rakyat perlu sahut saranan PM
KUALA LUMPUR 31 Ogos - Pemimpin dan rakyat di negara ini seharusnyamenyahut saranan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak untukmembaik pulih jambatan dan meruntuhkan tembok pemisah yang wujud antarapelbagai kaum dengan membela serta membina negara tanpa batas kaum.

Diplomat asing doakan Malaysia sejahtera
KUALA LUMPUR 31 Ogos - Rata-rata diplomat asing mendoakan kesejahteraandan kejayaan gagasan 1Malaysia pimpinan Perdana Menteri, Datuk SeriNajib Tun Razak sempena sambutan Hari Kemerdekaan Ke-52 hari ini.


200 sambut Hari Kebangsaan di Jakarta
JAKARTA 31 Ogos - Kira-kira 200 rakyat Malaysia berkumpul di KedutaanBesar Malaysia di sini bagi menyambut Hari Kemerdekaan Ke-52 yangdiadakan Ahad lalu.

Perayaan mengukuh perpaduan
KUALA LUMPUR 31 Ogos - Biarpun dalam bulan Ramadan, sambutan HariKemerdekaan Ke-52 peringkat kebangsaan hari ini tetap mendapat sambutanmenggalakkan daripada pelbagai lapisan masyarakat tanpa mengira kaumdan keturunan.

Mahu tema sambutan kekal
KUANTAN 31 Ogos - Orang ramai di sini mahu tema Hari Kemerdekaan ke-521Malaysia rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan dikekalkan setiaptahun berikutan maknanya yang begitu mendalam terutama bagi sebuahnegara berbilang kaum seperti Malaysia.


Petrol RON95 kini RM1.80 seliter
KUALA LUMPUR 31 Ogos - Harga petrol RON95 yang akan dijual bermula esokditetapkan pada RM1.80 seliter dan boleh diperoleh di semua stesenminyak di seluruh negara.


Banduan bebas sempena merdeka
KLUANG31 Ogos - "Selama ini, saya hanya tahu menyebut perkataan merdeka,tetapi hari ini baru saya tahu makna sebenar perkataan itu apabiladibebaskan dari penjara walaupun pernah dijatuhkan hukuman mati olehmahkamah," kata Lee Soon Sian.

Utusan perkenal UpCode
KUALALUMPUR 31 Ogos - Teknologi interaktif melalui UpCode yang disediakanoleh akhbar Utusan Malaysia menerusi sisipan khas Galeri 1Malaysia hariini mendapat sambutan menggalakkan daripada orang ramai.

Portal WAP Utusan Malaysia
PETALING JAYA 31 Ogos - Pelanggan Maxis Communications Berhad kiniboleh mengakses berita Utusan Malaysia menerusi telefon bimbit denganlebih mudah apabila syarikat komunikasi itu menjalinkan kerjasamadengan beberapa syarikat akhbar utama untuk membangunkan Portal WAP.


Seorang maut bas, kereta bertembung
GERIK 31 Ogos - Seorang pemandu kereta maut manakala 40 penumpang basterselamat apabila sebuah kereta bertembung dengan bas persiaran diKilometer 10, Lebuh Raya Baling-Gerik dekat sini hari ini.

Sistem monorel Mekah mula tahun depan
DUBAI 31 Ogos - Jemaah yang menunaikan fardu haji tahun depanberpeluang menggunakan sistem perkhidmatan monorel bernilaiberbilion-bilion ringgit yang menghubungkan Mekah ke Madinah, Arafardan Muzdalifah, menurut satu laporan hari ini.

Kereta api terbalik di Segamat
JOHORBAHRU 31 Ogos - Seramai 17 penumpang cedera termasuk lima cedera parahapabila tren Ekspres Sinaran Pagi yang dalam perjalanan dari KualaLumpur ke Singapura, tergelincir lalu terbalik berhampiran StesenKereta Api Batu Anam, Segamat dekat sini hari ini.

Kapal Hodasco 15 karam, 17 anak kapal terselamat
LUMUT31 Ogos - Seramai 17 anak kapal sebuah kapal kargo yang dilaporkankaram di perairan Pulau Perak kira-kira 48 batu nautika dari sini malamtadi, berjaya diselamatkan sebuah kapal kargo lain yang kebetulanberada tidak jauh dari tempat kejadian.

Penduduk Kampung Buah Pala berkemas tapi belum pindah
PULAU PINANG 31 Ogos - Penduduk Kampung Buah Pala yang sebelum inibersetuju untuk berpindah dari penempatan itu pada hari terakhir hariini masih enggan berbuat demikian.


Tabah jaga suami pesakit mental
JASIN 31 Ogos - Sudahlah terpaksa menjaga suami dan anak yang mengalamisakit mental dan sindrom Down, Zaiton Baharom menderita menghidappenyakit ketumbuhan pada bahagian kemaluannya sejak 12 tahun lalu.


Kayuh basikal 50km setiap hari
BALING 31 Ogos - Demi sesuap nasi untuk menyara keluarga, seoranglelaki dari Kampung Charuk Semeliang, Mukim Siong di sini sanggupmengayuh basikal hampir 50 kilometer (km) setiap hari dengan mengambilupah sebagai pemanjat kelapa.

Sediakan rumah perlindungan pesakit HIV/AIDS Islam
KUALA TERENGGANU 31 Ogos - Majlis AIDS Malaysia meminta pertubuhanbukan kerajaan (NGO) Islam membantu menyediakan rumah perlindunganuntuk pesakit Virus Kurang Daya Tahan Penyakit Manusia (HIV) atauSindrom Kurang Daya Tahan Penyakit (AIDS) yang beragama Islam di negaraini.

'Salah Khalid, Jayakumar'
SHAH ALAM 31 Ogos - Penduduk Seksyen 23 hari ini menyalahkan MenteriBesar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan Exco kerajaan negeri, Dr. A.Xavier Jayakumar sebagai pencetus yang mendorong demonstrasi mengarakkepala lembu untuk membantah pembinaan kuil ke bangunan SetiausahaKerajaan Negeri (SUK), Jumaat lalu.

Penduduk tak pernah rancang bawa kepala lembu
SHAHALAM 31 Ogos - Penduduk Seksyen 23 tidak pernah merancang membawakepala lembu ketika mengadakan perhimpunan di hadapan bangunanSetiausaha Kerajaan Negeri (SUK) Jumaat lalu, sebagai membantahkeputusan kerajaan negeri membina kuil di kawasan mereka.

Salah kerajaan Selangor - Ibrahim
PUTRAJAYA31 Ogos - Isu bantahan keras penduduk Seksyen 23, Shah Alam terhadappembinaan kuil di kawasan mereka berpunca dari tindak-tanduk kerajaannegeri Selangor sendiri yang tidak meminta pandangan mereka sebelummembuat keputusan.

Polis terima 53 laporan
SHAHALAM 31 Ogos - Polis telah menerima sebanyak 53 laporan berikutan isubantahan pembinaan kuil di Seksyen 23 yang diadakan di pekaranganbangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) di sini pada Jumaat lalu.

Penduduk India buat laporan polis
KLANG31 Ogos - Beberapa penduduk dari tiga buah kampung di sini hari inimembuat laporan polis mendesak polis mengambil tindakan terhadap merekayang menyertai demonstrasi membantah pembinaan kuil Hindu di bangunanSetiausaha Kerajaan Negeri (SUK) di Shah Alam pada Jumaat lalu.

Pesanan terakhir bapa sebelum meninggal
KUALALUMPUR 31 Ogos - "Amalan yang kita buat semasa di dunia dan doa anakyang soleh akan dapat meringankan beban ibu bapa semasa di kuburnanti."

Mangsa kemalangan treler laju masih dirawat
KUALALUMPUR 31 Ogos - Isteri kepada mangsa nahas membabitkan treler dipandulaju yang merempuh sebuah kereta Perodua Kancil di Lebuh RayaPersekutuan semalam, masih dalam keadaan kritikal.

Nahas ngeri ragut 2 nyawa
MARAN 31 Ogos - Kakaknya baru tiba ke kampung dari ibu negara untuk sama-sama berbuka puasa bersama ahli keluarga.

PBTM cadang elaun tahunan RM500
KOTA BHARU 31 Ogos - Persatuan Bekas Tentera Malaysia (PBTM)mencadangkan kerajaan memberi elaun tahunan tetap sebanyak RM500seorang kepada hampir 2,000 pesara tentera berusia 70 tahun ke atas diseluruh negara.

6,500 peserta dijangka sertai ulang tahun WAY
MELAKA 31 Ogos - Sebanyak 6,500 peserta dari 93 buah negara akanmenyertai sambutan ulang tahun ke-60 penubuhan Perhimpunan BeliaSedunia (WAY) di Evely Resort di sini dari 8 hingga 12 Disember ini.


ULANG TAHUNKE-5 KOSMO!
Satumajlis berbuka puasa diadakan di ibu pejabat Jabatan Pengarang UtusanMelayu (M) Berhad di Kuala Lumpur semalam sempena ulang tahun kelimaakhbar kompak Kosmo! terbitan Kumpulan Utusan. Majlis itu ditaja olehkumpulan perbankan terbesar di negara ini, Malayan Banking Bhd.(Maybank) sebagai menghargai sumbangan kakitangan Kumpulan Utusan yangberjaya membantu Kosmo! mencapai jualan sebanyak 170,000 naskhah bersihsehari.

Derma melalui Iftar Ramadan
KUALA LUMPUR 31 Ogos - Global Peace Mission (GPM) mensasarkan membantu6,000 keluarga miskin di 18 buah negara menerusi program Iftar Ramadanyang kini memasuki tahun kesembilan penganjurannya.


SUMBANGAN RAMADAN IRM
ISLAMIC Relief Malaysia (IRM) meneruskan kerja amal pada Ramadan inidengan memberikan sumbangan kepada mereka yang kurang berkemampuan.

200 muda-mudi ditahan
KUALALUMPUR 31 Ogos - Seramai 200 remaja termasuk 60 perempuan ditahan dalamoperasi 'Masih Ada Yang Sayang' kerana terbabit dalam kegiatan tidakbermoral ketika sambutan Hari Kemerdekaan Ke-52 awal pagi ini.


Ops cegah lumba haram: 380 remaja diberkas
KUALA TERENGGANU 31 Ogos - Seramai 380 remaja ditahan dalam operasicegah lumba haram dan menangani samseng jalan raya yang diadakan pihakberkuasa sempena sambutan Ambang Kemerdekaan di bandar ini, awal pagiini.

Pemberian saham amanah langkah jangka masa pendek
KUALA LUMPUR 31 Ogos - Persatuan pengguna menyifatkan langkah kerajaanmemberi kira-kira 10,000 unit saham amanah kepada golongan miskin dikawasan bandar, tidak banyak membantu mengurangkan masalah mereka.

Hargai kemerdekaan negara
MELAKA 31 Ogos - Golongan askar veteran yang berkhidmat di bawahAngkatan Tentera Malaysia (ATM) menentang komunis berpesan kepadagenerasi muda hari ini agar lebih menghargai kemerdekaan yang dinikmatipada hari ini.


KTMB sambut ambang merdeka atas tren
KUALALUMPUR 31 Ogos - Sambutan Hari Kemerdekaan biasanya diadakan di dataranatau kawasan lapang yang terbuka bagi memudahkan penganjuran dan jugaorang ramai menyertainya.


Banjir di Yan tidak banyak berubah
ALORSETAR 31 Ogos - Keadaan banjir yang melanda tiga buah kampung di Yandekat sini sejak empat hari lalu tidak banyak berubah dengan jumlahmangsa yang berada di pusat pemindahan meningkat kepada 494 orangberbanding 470 orang semalam.







Laungan 1Malaysia bergema
KUALALUMPUR: Perayaan Hari Kemerdekaan Ke-52 di seluruh negara semalam,tetap memberi impak besar terhadap keutuhan perpaduan kaum di negaraini yang disemarakkan dengan semangat 1Malaysia, walaupun sambutanberlangsung dalam suasana sederhana dan ringkas berikutan kebimbanganpenularan wabak selesema babi (H1N1).

PM mahu rakyat kekal perpaduan
KUALALUMPUR: Semua rakyat tanpa mengira kaum, agama dan latar belakang harusmemikul tanggungjawab bersama untuk memastikan perpaduan yang wujudterus dipupuk dan dibaja, kata Datuk Seri Najib Razak.

Sambutan seluruh negara sederhana
KUALALUMPUR: Sambutan Hari Kemerdekaan Ke-52 bertemakan 1Malaysia, RakyatDidahulukan Pencapaian Diutamakan disambut sederhana di seluruh negaraketika umat Islam menjalani ibadat puasa dan penularan wabak selesemababi (H1N1).

Korban H1N1 kekal 72
KUALALUMPUR: Tiada kematian baru dicatatkan akibat Influenza A (H1N1)semalam menjadikan angka korban wabak itu kekal 72 orang, kata KetuaPengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Ismail Merican.

Perkasa perjelas simbolik protes Khalid
KUALALUMPUR: Pertubuhan Pribumi Perkasa (Perkasa) menjelaskan bantahandengan meletakkan lambang berkaitan agama di hadapan pintu masukbangunan Setiausaha Kerajaan Selangor, Jumaat lalu tidak bersifatperkauman sebaliknya satu simbolik yang ditujukan kepada kerajaannegeri.

NGO rayu Sultan campur tangan
SHAHALAM: Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah dirayu campurtangan bagi menyelesaikan isu pembinaan kuil di Seksyen 23 bagimengelak kontroversi itu menjadi lebih sensitif dan mengganggukeharmonian kaum.

Liow tidak mahu perbesar spekulasi
KUALALUMPUR: Naib Presiden MCA, Datuk Seri Liow Tiong Lai engganmembesar-besarkan spekulasi bahawa beliau akan dinamakan bagi mengisikekosongan jawatan Timbalan Presiden selepas Datuk Seri Dr Chua Soi Lekdipecat dari parti Jumaat lalu ekoran isu skandal seksnya dua tahunlalu.

Polis kenal pasti individu terbabit demonstrasi
SHAHALAM: Polis sudah mengenal pasti individu terbabit dalam kejadiansekumpulan penduduk dari Seksyen 23 yang didakwa membawa lambangberkaitan agama ketika berdemonstrasi di pintu masuk ke Bangunan SultanSalahuddin Abdul Aziz Shah, tengah hari Jumaat lalu.

39 peratus belia ke menara gading
PUTRAJAYA: Datuk Seri Najib Razak berkata 39 peratus golongan muda berusia antara17 hingga 23 tahun berjaya menjejakkan kaki ke menara gading,menjadikan Malaysia antara negara yang mencatatkan peratusan tertinggidalam aspek itu di kalangan negara sedang membangun.

MB Kedah harap SPR ikut peruntukan perundangan
ALORSETAR: Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak berharap keputusanSuruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang bermesyuarat hari ini bagimemutuskan status kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Kota Siputeh,dibuat mengikut peruntukan perundangan.

Nik Aziz sifatkan hubungan Kerajaan Pusat semakin baik
KOTABHARU: Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat,menyifatkan hubungan kerjasama antara Kerajaan Kelantan pimpinannyadengan Kerajaan Pusat kini semakin baik, khususnya dalam kontekspembangunan demi kepentingan rakyat.

Guan Eng cabar Koh debat isu negeri
BUKITMERTAJAM: Ketua Menteri, Lim Guan Eng mencabar Presiden Gerakan, TanSri Dr Koh Tsu Koon supaya berdepan dengannya dalam debat membincangkanpelbagai isu berkaitan negeri ini, bukannya menghantar proksi.

Kapal dagang karam, 17 selamat
LUMUT:Seramai 17 anak kapal dagang, Hodasco 15, yang karam di perairan PulauPerak kira-kira 48 batu nautika dari sini, berjaya diselamatkan sebuahkapal kargo yang kebetulan berada tidak jauh dari tempat kejadian.

Bas tambahan dibenar beroperasi tanpa had
KUALALUMPUR: Kerajaan membenarkan bas ekspres tambahan sempena Aidilfitriini beroperasi di laluan terbuka tanpa had bagi memenuhi keperluanorang ramai bagi tempoh perjalanan tujuh hari sebelum dan tujuh hariselepas perayaan itu.

Budak bakar mercun diberi rakan cedera tiga jari
KUALATERENGGANU: Meskipun sudah banyak berita dipaparkan media mengenaimangsa mercun terutama pada musim perayaan, ia sedikit pun tidakmemberi kesan dan keinsafan apabila kes terbaru, seorang lagikanak-kanak menjadi mangsa mercun kedua di negeri ini.

103 bayi merdeka dilahirkan
KUALALUMPUR: Seramai 103 bayi merdeka dilahirkan antara jam 12 tengah malamhingga 3 petang di beberapa hospital kerajaan dan swasta di sekitarLembah Klang ketika Malaysia menyambut hari kemerdekaan ke-52, semalam.

Ekspres Sinaran Pagi tergelincir
SEGAMAT:Seramai 15 penumpang cedera termasuk dua parah selepas lima gerabakkereta api Ekspres Sinaran Pagi dari Kuala Lumpur ke Singapura,tergelincir daripada landasan di Kilometer 572, berhampiran Stesen BatuAnam, dekat sini, semalam.

Bekas Konstabel Khas hidup serba kekurangan
KUANTAN:Rumah 'separuh siap' diduduki Muhamad Sulong, 77, di Kampung Pancing,dekat sini kelihatan usang dan menyedihkan – tiada ruang sempurna untukmemasak dan bilik tidur serta tidak ada bekalan elektrik, air bersihdan tandas yang sempurna untuk digunakan setiap hari.

Anggota PGA maut nahas bas, kereta
GERIK:Seorang anggota Pasukan Gerakan Am (PGA) maut, manakala 40 lagitermasuk seorang pemandu bas cedera ringan apabila kereta yangdipandunya bertembung dengan sebuah bas persiaran di Kilometer 10 JalanBaling-Gerik, dekat sini, petang semalam.

AirAsia lancar laluan baru Colombo-Kuala Lumpur
KUALALUMPUR: AirAsia Berhad (AirAsia) yang dipilih sebagai syarikatpenerbangan tambang murah terbaik oleh kumpulan perunding berpangkalandi Britain, Skytrax secara rasminya melancarkan laluan baru,penerbangan terus antara dua bandar raya, Colombo-Kuala Lumpur minggulalu.

Lelaki tidak sangka beg dibuang berisi mayat
AMPANG:Seorang lelaki tidak menyangka sebuah beg pakaian yang dikatakanmengandungi patung emas yang dibuangnya di kawasan hutan berhampiranLebuh Raya Karak, Khamis lalu, berisi mayat.

Peragut lari jatuh balkoni
KUALALUMPUR: Seorang lelaki dipercayai peragut parah apabila terjatuh daribalkoni rumahnya di tingkat lima sebuah kondominium di Jalan Puchong disini, semalam dalam cubaannya melarikan diri daripada polis.

Pengusaha bas disaran sedia sabun, topeng
KUALALUMPUR: Pengusaha bas disaran menyediakan topeng muka dan cecairpencuci tangan kepada penumpang bagi perjalanan sempena Aidilfitridalam usaha mengekang penularan wabak Influenza A (H1N1).
0 Komentar untuk "NASIONAL : SELASA 01 SEPTEMBER 2009"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI