RENCANA : SELASA 01 SEPTEMBER 2009 - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

RENCANA : SELASA 01 SEPTEMBER 2009

Jangan sekadar laung 'merdeka'
''Saya memantau banyak Facebook status sepanjang minggu ini dan apayang saya dapati agak menakutkan. Sebahagian anak muda Melayu, bukansekadar berbeza pendapat dengan pemimpin negara malah ada di antaranyayang menunjukkan kebencian kepada negara, Jalur Gemilang dan sambutanHari Kemerdekaan itu sendiri. Saya fikir ini cukup berbahaya."

Bantuan miskin bandar perlu strategi tepat
KETIKA ramai yang masih beranggapan kemiskinan di luar bandar adalahlebih serius berbanding kawasan bandar tetapi pandangan berkenaanadakala tidak tepat. Kedua-duanya merupakan perkara penting yang perludiberikan perhatian dan keutamaan.

Elak sengketa akibat khabar angin
ISLAM amat menitikberatkan soal perpaduan dan keharmonian dalammasyarakat. Oleh itu apa jua faktor yang boleh membawa kepadaperpecahan, maka Islam amat mencela perbuatan tersebut. Di antarafaktor yang boleh membawa ke arah perpecahan adalah berpunca daripadakhabar angin dan taksub dengan sumber berita daripada individu ataukumpulan-kumpulan tertentu sahaja tanpa soal selidik.

BISIK-BISIK
SAMBUTAN Hari Kemerdekaan Ke-52 semalam tetap meriah biarpun ia diadakan secara ringkas dan sederhana.

Sudahkah kita cukup patriotik dan nasionalis?
USIA 52 tahun bagi seorang kakitangan awam, adalah petunjuk bahawa usiapersaraan kian hampir tiba. Namun bagi sebuah negara bangsa sepertiMalaysia, 52 tahun usia merdeka, adalah petunjuk bahawa masih banyakusaha perlu dilestarikan.

Sejarah tidak menjadi guru
Sebab utama yang menyebabkan Perdana Menteri Tunku Abdul Rahmanmengambil keputusan untuk menyingkirkan Singapura dari Malaysia ialahucapan Perdana Menterinya Lee Kuan Yew dalam Parlimen Malaysia pada Mei1965 mempersoalkan pemerintahan Melayu di Malaysia.

Agenda rakyat bawa kemenangan DPJ
AKHIRNYA, Parti Liberal Demokratik (LDP), yang telah memerintah Jepunsecara terus-menerus selama 54 tahun dan banyak berjasa membawa negaraMatahari Terbit itu menjadi kuasa besar ekonomi dunia, kecundang ditangan parti pembangkang baru - Parti Demokratik Jepun (DPJ), sebuahparti berhaluan tengah-kiri.

Sukar didik pakai penutup hidung
PENULIS selalu menerima e-mel yang berjela-jela mencari penjelasankenapa ramai yang tewas bertarung dengan H1N1 ialah Melayu.





Minda Pengarang: Keharmonian kaum formula berkesan perpaduan, keamanan
MESKIPUNsudah 52 tahun kita merdeka, cabaran paling besar yang dilihat sebagaipenghalang kesejahteraan dan keharmonian kaum ialah perpaduan. Masihada sekelompok masyarakat berpendirian melampau sehingga sukarbertolak-ansur atas nama perpaduan kaum dan bangsa. Rasa sangsiterhadap sesama sendiri juga masih wujud. Keadaan menjadi lebih parahberikutan perbezaan fahaman politik, terutama sejak selepas pilihanraya umum pada Mac 2008, diikuti pelbagai kejadian yang menyentuhsensitiviti kaum dan agama.

Memerdekakan etika perkhidmatan awam
SEMALAMkita baru saja meraikan Hari Kemerdekaan Ke-52, ketika kemuliaanRamadan. Daripada tazkirah, berbuka puasa, solat, berdoa, bersajak,nyanyian lagu-lagu patriotik, deklamasi puisi yang sungguh bersemangatsehingga sama-sama mengira detik 31 Ogos, pemimpin dan rakyat jelatamengibar bendera kecil. Persoalannya, selepas ini, apa?

Cakap-cakap
KAKITANGANperkhidmatan awam yang berpendapatan kurang RM3,000 sebulan, khasnya dibandar, tersenyum lebar bila mendengar pengumuman kerajaan mahumembantu mereka meningkatkan pendapatan. Jangan salah sangka pulakerana ini bukan pengumuman naik gaji ya. Mamat rasa untuk menambahkanpendapatan, ada tugas yang perlu dilakukan kerana wang tidak akandatang bergolek.

Rakyat Jepun nanti 'sentuhan emas' Hatoyama
DALAMpersaingan pilihan raya umum paling sengit pernah dilihat di Jepun,Yukio Hatoyama berjanji hampir segala-galanya kepada pengundi. KiniParti Demokratik Jepun (DPJ) pimpinannya sudah berjaya mengalahkanParti Liberal Demokratik (LDP) dan apakah ia mampu menunaikan segalayang dijanjikan?

RON95: Nikmati petrol subsidi sambil kurangkan pencemaran
APAitu RON? RON adalah singkatan kepada 'Research Octane Number', iaitukadar untuk menyukat ketahanan terhadap 'ketukan' (knocking) sesuatuminyak petrol di dalam enjin. Petrol RON95 pula adalah merujuk kepadacampuran 95 peratus iso-oktana dan lima peratus heptana.

Syor Felda, Felcra, Risda bergabung tingkat ekonomi peneroka
CADANGANsupaya tiga agensi pertanian terbesar negara iaitu Felda, Felcra danRisda bergabung mewujudkan konsortium bagi menjalankan pelbagaikegiatan ekonomi secara perkongsian, dilihat berupaya membesarkan kekekonomi demi kepentingan peneroka dan negara keseluruhannya.

Budaya berkelah pererat perpaduan
MUSIMpanas di England membolehkan kita melihat senario yang 'biasa' dinegara kita sepanjang tahun, tetapi 'jarang' berlaku di negara empatmusim. Aktiviti kegemaran kebanyakan masyarakat tempatan di sini ketikamusim panas adalah berkelah dan berkhemah






Matang meniti usia 40 tahun
Zaimah dan Jama’iah menyimpan kisah yang berbeza tetapi kedua-duanya berkisar tentang sebuah majalah iaitu Wanita.


Syair seorang perempuan
Ungkapan kata adalah antara hal yang akan menjadikan sesebuah sajak ituterkesan. Hal itu, walaupun ada pada himpunan sajak buku kecil itu,namun ia masih minimum.


RON95 mesra alam
Ia sesuai bagi kebanyakan enjin kenderaan dan boleh menyumbang kepada kualiti udara yang lebih bersih.
0 Komentar untuk "RENCANA : SELASA 01 SEPTEMBER 2009"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI