AGAMA : SELASA 01 SEPTEMBER 2009 - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

AGAMA : SELASA 01 SEPTEMBER 2009

Aishah difitnah
AISHAH binti Abu Bakar dilahirkan pada Tahun 614 Masihi di kota Mekah.Ayahnya adalah Abu Bakar As-Siddiq dan ibunya adalah Ummu Ruman bintiAmir.

Janji Allah kepada umat yang berusaha
DAN janganlah kamu terharap-harap (ingin mendapat) limpah kurnia yangAllah telah berikan kepada sebahagian dari kamu (untuk menjadikanmereka) melebihi sebahagian yang lain (tentang harta benda, ilmupengetahuan atau pangkat kebesaran). (Kerana telah tetap) orang-oranglelaki ada bahagian dari apa yang mereka usahakan, dan orang-orangperempuan pula ada bahagian dari apa yang mereka usahakan; (makaberusahalah kamu) dan pohonkanlah kepada Allah akan limpah kurnianya.Sesungguhnya Allah sentiasa Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.(an-Nisa': 32)


Elak rugi di bulan Ramadan
SEMACAMmenjadi suatu tradisi pada setiap kali Ramadan, kita akan fikirkantentang apa juadah yang akan dihidangkan waktu berbuka dan sewaktubersahur dengan kecurnya air liur.


Pendekatan berhemah ajak generasi muda ke masjid
RASULULLAH SAW bersabda yang bermaksud: "Sebilangan manusia yangdinaungi Allah di bawah naungan-Nya pada hari kiamat iaitu hari yangtidak ada sebarang naungan padanya selain daripada naungan Allah; diantaranya ialah: pemerintah yang adil, pemuda yang hidupnya sentiasadalam mengerjakan ibadah kepada Tuhannya, orang yang hatinya sentiasaterikat dengan masjid, dua orang yang berkasih sayang kerana Allah dimana kedua-duanya berkumpul dan berpisah untuk mendapat keredaan Allah,orang yang dipujuk oleh perempuan yang kaya lagi rupawan untuk bersatudengannya lalu ia menolak dengan berkata: "Aku takut kepada Allah!",orang yang bersedekah secara bersembunyi sehingga tangan kirinya tidakmengetahui apa yang diberi oleh tangan kanannya, dan orang yangmenyebut atau mengingat Allah dengan keadaan tidak ada dalam ingatannyaperkara lain, lalu menitis air matanya kerana mengingatkan sifat Jalaldan sifat Jamal Allah. (riwayat Abu Daud dan Ibnu Majah)








Imarah: Tarawih, tadarus meriahkan Masjid Kristal
MASJIDKristal di Taman Tamadun Islam (TTI) Pulau Wan Man di Kuala Terengganuturut mengadakan pelbagai program bagi mengimarahkan Ramadan menerusipengisian kerohanian untuk membersih jiwa termasuk dengan menjemputimam dari Mesir untuk memimpin solat Isyak dan Tarawih.

Solat benteng kekuatan iman, elak maksiat
SOLATlima waktu adalah tiang agama wajib dikerjakan setiap Muslim yangmengaku dirinya hamba Allah. Seseorang yang meninggalkan solat berertimereka bukan saja menderhaka kepada Allah, malah benteng keimananindividu terbabit dalam keadaan cukup lemah.

Nur Ramadan: Hukum bersetubuh pada siang Ramadan
ABUHurairah, berkata, “Ketika kami duduk di sisi Nabi SAW, tiba-tibadatang seorang lelaki menemui baginda, lalu berkata: Ya Rasulullah, akutelah binasa dan sengaja membuat bencana”. Nabi bersabda: “Apa yangterjadi”. Orang itu berkata: “Aku menyetubuhi isteriku, sedangkan akuberpuasa”.

Tajdid Iman: Kekal nikmat kemerdekaan jihad setiap Muslim
DETIKsambutan bersejarah kemerdekaan negara yang dirasai pada Ramadan yangmulia ini diharap dapat mengetuk jiwa umat untuk mensyukuri nikmatkemerdekaan. Seterusnya merangka dan sedia melaksana agenda jihad yangbelum selesai dipenuhi sebagai amanah suci demi memperkasakan agama,bangsa dan negara.

Pakar perubatan akui puasa kaedah terbaik rawat penyakit
HIKMATberpuasa secara tidak langsung dapat memberikan faedah besar terhadapkesihatan tubuh. Waktu rehat yang diberikan kepada saluran pemakanandalam tempoh sebulan cukup untuk meregang dan melegakan bahagianpenghadaman itu. Dalam erti kata lain mengembalikan kekuatan dankecergasannya pada waktu selepas berlalu Ramadan.

Perspektif Ikim: Ramadan sinonim bulan penyucian rohani, fizikal
RAMADAN,bulan penuh dengan rahmat dan keampunan yang menyediakan pelbagaipeluang baik, bukan saja untuk menyucikan diri daripada segala dosamalah juga memperbanyakkan amal kebajikan.
0 Komentar untuk "AGAMA : SELASA 01 SEPTEMBER 2009"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI