NASIONAL : ISNIN 31 OGOS 2009 - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

NASIONAL : ISNIN 31 OGOS 2009

Runtuhkan tembok kaum
KUALA LUMPUR 30 Ogos - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, cabaranterbesar rakyat Malaysia hari ini ialah untuk membaik pulih jambatanyang sedia ada di samping meruntuhkan tembok- tembok pemisah yang wujuddi antara rakyat pelbagai kaum di negara ini.


WARIS MALAYSIA
LIMA puluh dua tahun dahulu, anak bangsa Malaysia pernah bermandi keringat dan darah berjuang menuntut kemerdekaan negara.

Warga miskin bandar bakal terima 10,000 unit saham

Rakyat perlu kembali sepakat - TPM
KUALALUMPUR 30 Ogos - Rakyat berbilang kaum di negara ini perlu kembalibersepakat dan meletakkan keyakinan terhadap Rukun Negara yang menjadiasas kepada pembentukan negara merdeka dan harmoni, kata Tan SriMuhyiddin Yassin.


Hindari perkauman melampau
KUALA LUMPUR 30 Ogos - Isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansormengingatkan bahawa masyarakat yang memilih semangat perkauman yangfanatik dan menyesatkan bakal berhadapan dengan kehancuran.


AGONG, PM DAN TPM SERTAI MAJLIS KESYUKURAN
SERI Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidinmenghadiri majlis kesyukuran sempena sambutan Hari Kemerdekaan Ke-52 diMasjid Negara, Kuala Lumpur, malam tadi. Pada majlis itu, Seri Padukabersama barisan pemimpin negara berbuka puasa, menunaikan solatmaghrib, isyak dan sunat tarawih serta membaca doa selamat bersamakira-kira 4,000 umat Islam yang lain. Perdana Menteri, Datuk Seri NajibTun Razak dan timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin turut hadir.








Perkukuh perpaduan
KUALALUMPUR: Datuk Seri Najib Razak menegaskan cabaran terbesar rakyatMalaysia hari ini ialah untuk membaik pulih jambatan yang sedia ada, disamping meruntuhkan tembok-tembok pemisah yang wujud di antaramasyarakat pelbagai kaum di negara ini.

Parti pemerintah Jepun tumbang
TOKYO: Parti Demokratik Jepun (DPJ) mencatat sejarah apabila mencatatkemenangan besar dalam pilihan raya umum semalam, menyingkirkan partiDemokratik Jepun (LDP) yang sudah memerintah selama hampir 54 tahun





Henti hasut kaum India - KDN
KUALA LUMPUR 30 Ogos - Kementerian Dalam Negeri (KDN) hari ini memberiamaran keras kepada semua pihak agar berhenti daripada menghasut kaumIndia terutama melalui Internet berhubung bantahan keterlaluan terhadappembinaan kuil Hindu Seksyen 23 Shah Alam.

Jangan cetus huru-hara
IPOH30 Ogos - Kerajaan negeri memberi amaran akan mengambil tindakan tegaskepada sesiapa sahaja yang cuba mencetuskan huru-hara di negeri ini.

Merdeka!... Di mana Jalur Gemilang?
HARIini 31 Ogos 2009, bermakna genap 52 tahun kita mengecapi kemerdekaan.Selamat menyambut ulang tahun kemerdekaan negara yang ke-52. Hari inijuga genap 10 Ramadan, bermakna, hari kesepuluh umat Islam menjalaniibadah puasa. Semoga kemerdekaan kita dan ibadat kita pada bulan yangmulia ini diberkati. Disebabkan sambutan Hari Kebangsaan kali ini jatuhpada bulan puasa dan ketika negara malahan dunia sedang bergelutmelawan wabak selesema babi influenza A (H1N1), maka sambutan kali initerpaksa berlangsung dalam suasana sederhana.

Keluar awal saksikan sambutan Kemerdekaan Ke-52
KUALA LUMPUR 30 Ogos - Orang ramai yang ingin menyaksikan sambutan HariKemerdekaan Ke-52 di Dataran Parlimen esok diminta keluar awalberikutan penutupan Jalan Duta dan Jalan Parlimen dari arah BulatanDato' Onn seawal 7.30 pagi.

Jangan terpedaya SMS pakai baju hitam
PUTRAJAYA 30 Ogos - Orang ramai dinasihatkan supaya tidak terpedayadengan dakyah pihak tertentu yang menyebarkan khidmat pesanan ringkas(SMS) meminta mereka memakai pakaian berwarna hitam sempena sambutanHari Kebangsaan.

Pembeli rumah PPR dapat pinjaman penuh
KUALA LUMPUR 30 Ogos - Golongan berpendapatan rendah yang layak membelikediaman di bawah Projek Perumahan Rakyat (PPR) akan memperoleh 100peratus pinjaman kewangan daripada institusi kewangan.

Anggota KRT dipastikan faham konsep 1Malaysia
KOTA BHARU 30 Ogos - Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional(JPNIN) akan memastikan kira-kira 72,000 anggota Kawasan Rukun Tetangga(KRT) dan Skim Rondaan Sukarela (SRS) di seluruh negara dapat memahamikonsep 1Malaysia.


10,000 sambut kemerdekaan di Genting Highlands
Kira-kira10,000 pengunjung memeriahkan acara Ambang Merdeka 2009 yang dianjurkanoleh pusat peranginan Genting Highlands malam tadi. Pelbagai programdan aktiviti menarik disediakan sepanjang acara lebih tiga jam itutermasuk perbarisan kemerdekaan, pancaragam, tarian tradisional danmoden, persembahan kumpulan Hi-5 dan nyanyian lagu 1Malaysia.

Usahbertelagah - Ali Rustam
MELAKA 30 Ogos - Rakyat perlu merenung sejenak sehingga bila merekadapat mengecapi erti kemerdekaan dan kemakmuran negara ini, jika asyikbertelagah sesama sendiri, kata Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd.Ali Rustam.

Pakar dilantik beri ceramah
KUALA LUMPUR 30 Ogos - Kementerian Kesihatan akan melantik seorangpakar di setiap negeri untuk menjadi penceramah khas wabak selesemababi atau influenza A (H1N1) bertujuan meningkatkan kesedaran orangramai terhadap bahaya penyakit tersebut.

Penghidap masalah hati korban ke-72
KUALALUMPUR 30 Ogos - Seorang lelaki berusia 49 tahun dilaporkan menjadikorban terbaru wabak selesema babi atau infleunza A (H1N1) menjadikanangka kematian akibat wabak itu di negara ini meningkat 72 orang hariini.

Virus H1N1 belum mutasi di negara ini - Tiong Lai
PULAUPINANG 30 Ogos - Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata,bentuk virus influenza A (H1N1) masih kekal sama di negara ini danbelum melalui proses mutasi yang boleh bertukar menjadi lebih teruk.

Bapa Kartika tampil jelaskan keturunan
TAIPING30 Ogos - Keluarga Kartika Sari Dewi Shukarnor, wanita yang tetap mahudihukum sebat kerana kesalahan minum arak di khalayak ramai hari initampil memperjelaskan tentang asal-usul keluarga mereka.


Suami maut dirempuh treler
PETALINGJAYA 30 Ogos - Hajat tiga beranak untuk membeli keperluan menjelangHari Raya Aidilfitri tidak kesampaian apabila seorang daripada merekamaut dalam kemalangan ngeri di di Kilometer 18, Lebuhraya Persekutuanhari ini.

1,600 periksa bekalan
BERA30 Ogos - Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi danKepenggunaan menggerakkan lebih 1,600 anggota penguat kuasanya diseluruh negara bagi meningkatkan pemeriksaan untuk memastikan bekalanbarangan keperluan sepanjang bulan Ramadan dan Hari Raya Aidilfitrimencukupi.


Tiga beradik tiada surat beranak
PUCHONG 30 Ogos - Ketika anak-anak yatim lain sedih kerana tidak dapatmenyambut Aidilfitri bersama ibu bapa mereka, tiga beradik di RumahAmal Limpah Kasih (RALK) di Kampung Seri Aman di sini pula terpaksamemikirkan masa depan kerana tidak memiliki surat beranak.


TIGA DALAM SATU
UMNO Bahagian Pokok Sena, Kedah mengambil pendekatan tersendiri dalammenyambut bulan Ramadan, bulan kemerdekaan dan memerangi wabak selesemababi influenza A (H1N1). Semalam, 86 penduduk yang terpilih dari 28cawangan UMNO bagi kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Derga itumendapat sumbangan beras, buah kurma, Jalur Gemilang dan penutup hidungdan mulut.


'Ini dugaan bulan puasa'
YAN30 Ogos - Ketika kebanyakan umat Islam di negara ini menyambut Ramadandi rumah mereka dengan keadaan yang selesa, lain pula nasib seramai 470penduduk di tiga buah kampung di sini yang terpaksa berbuka puasa dipusat pemindahan selepas rumah mereka dinaiki air sejak semalam.

40,000 remaja dijangka khatam al-Quran
BALING30 Ogos - Lebih 40,000 remaja yang menyertai program Rakan Muda Ramadananjuran Kementerian Belia dan Sukan (KBS) dijangka khatam al-Quran padapenghujung bulan puasa ini.


Kagum perjuangan bapa
IPOH30 Ogos - Anak kepada pejuang kemerdekaan, Datuk Abdul Wahab Toh MudaAbdul Aziz, Roba'ayah, 70, melahirkan rasa kagum terhadap perjuanganbapanya dalam politik sehingga dihormati setiap kaum di negara ini.


Kenangan laungan Merdeka di Trafalgar Square
KOTA BHARU 30 Ogos - Dengan mendukung bayinya berusia enam bulan sambilmembawa bersama dua lagi anak kecil, dia dan suami bersama dalamkesejukan melaungkan Merdeka di Trafalgar Square London pada 31 Ogos1957.

Kisah Domima bantu tahanan perang
RANAU 30 Ogos - "Saya nampak mereka seolah-olah tidak bermaya dan memberi isyarat meminta minuman daripada saya".


Cermin kebudayaan negara
KUALA LUMPUR 30 Ogos - Sejak bangunan ini memulakan operasi sebagaisebuah pasar basah kira-kira 121 tahun lalu, realitinya Pasar Senitidak pernah lesu dan lengang daripada menjadi tumpuan masyarakat.

Jangan hapus kaum dalam borang
KUANTAN30 Ogos - Seminar Kenegaraan dan Jati Diri Melayu 2009 di sini hari inimeluluskan deklarasi menuntut sekeras-kerasnya supaya kerajaan tidakmenghapuskan identiti bangsa, kaum dan agama dalam semua borang rasmikerajaan.

Pelajar Generasi Gemilang ke Mesir
KUALA LUMPUR 30 Ogos - Seramai 100 pelajar yang mengikuti ProgramGenerasi Gemilang akan melanjutkan pelajaran dalam bidang perubatan danpergigian di Mesir tahun ini.

Sentiasa dampingi rakyat - Musa
BEAUFORT 30 Ogos - Pemimpin-pemimpin Barisan Nasional (BN) Sabah perlumengikis sifat angkuh jika ingin terus berkhidmat kepada rakyat dinegeri ini.







Berbangga jadi rakyat Malaysia
KUALALUMPUR: Rakyat berbilang bangsa dan agama terus berikrar untukmenyokong konsep 1Malaysia walaupun negara berhadapan dengan pelbagaicabaran bagi memastikan perpaduan kaum yang terjalin terusdipertahankan dengan kukuh.

Peruntukan RM158j tingkat kemudahan, alat di hospital
KUALALUMPUR: Kabinet meluluskan peruntukan tambahan kecemasan sebanyak RM158juta bagi meningkatkan kemudahan dan alat perlindungan kesihatan dihospital kerajaan seluruh negara untuk menangani penularan wabakInfluenza A (H1N1) di negara ini.

Doktor mangsa terbaru selesema babi
KUALALUMPUR: Seorang doktor wanita yang dimasukkan ke wad Hospital PakarSeremban (SSH) sejak 21 hari lalu, meninggal dunia awal pagi semalam,dipercayai akibat dijangkiti wabak Influenza A (H1N1).

Polis siasat perhimpunan penduduk seksyen 23
SHAHALAM: Polis sehingga kini mengambil keterangan daripada 52 orangmengenai tindakan sekumpulan penduduk membawa lambang berkaitan agamake Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Jumaat lalu, sebagaisimbolik bantahan pembinaan kuil di Seksyen 23, di sini.

ISA penyelesaian terakhir: Hishammuddin
KUALALUMPUR: Kerajaan hanya akan menguatkuasakan Akta Keselamatan DalamNegeri (ISA) sebagai penyelesaian terakhir dalam isu bawa lambangberkaitan agama diarak sebagai tanda bantahan terhadap pembinaan kuildi Seksyen 23, Shah Alam jika ia boleh menggugat keselamatan danketenteraman awam.

'Guna saluran betul bantah cadangan bina rumah ibadat'
GEORGETOWN:Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Dr Koh Tsu Koon, menasihatipenduduk Seksyen 23, Shah Alam, Selangor, menggunakan saluran yangbetul apabila membuat bantahan mengenai cadangan pembinaan Kuil SriMaha Mariamman di kawasan itu.

Penjawat awam 'miskin' dibantu
KUALALUMPUR: Kira-kira 600,000 kakitangan awam berpendapatan kurang RM3,000sebulan dijangka bakal menerima bantuan kerajaan untuk menambahpendapatan.

Kartika dakwa keturunan Ngah Ibrahim, Megat Terawis
TAIPING:Model sambilan, Kartika Sari Dewi Shukarnor, yang menjadi popularselepas dijatuhi hukuman sebat kerana meminum arak, menafikan beliauwarga asing sebaliknya berasal daripada keturunan pembesar Perak yangterkenal kerana menentang penjajahan Inggeris.

Program amal NSTP masak bubur lambuk
KUALALUMPUR: Kelab Kebajikan, Sukan dan Rekreasi Jabatan Pengarang BeritaHarian, Harian Metro, New Straits Times menganjurkan program amal mediabubur lambuk di Perumahan Kondo Rakyat, Desa Pantai di sini, semalam.

'Lapor segera kes orang miskin'
KUALALUMPUR: Masalah penduduk miskin tegar hidup daif di kampung dan bandartanpa bantuan tidak berlaku jika kes mereka segera dilaporkan kepadaJabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

Satu lori mercun, bunga api dirampas
SERDANG:Tindakan seorang lelaki menyeludup lebih 10,500 kotak mercun dan bungaapi pelbagai jenis dianggarkan bernilai RM200,000 untuk dijual diMelaka sempena Aidilfitri mengundang padah apabila lori dipandunyaditahan di Serdang Lama di sini, awal pagi kelmarin.

SPRM Selangor nafi dakwaan dera
KUALALUMPUR: Seorang pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM)Selangor, semalam membuat laporan polis bagi menafikan dakwaanberlakunya serangan fizikal dan mental terhadap saksi atau suspek yangdisiasat olehnya.

Persiapan raya bertukar tragedi
PETALINGJAYA: Hasrat seorang bapa untuk membeli persiapan menyambut Aidilfitriuntuk 12 anaknya tidak kesampaian apabila terbunuh selepas PeroduaKancil dipandunya dirempuh sebuah treler di Lebuhraya Persekutuan,berhampiran Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) di sini, semalam.

Masjid DUN Semarang terima sumbangan
AYERHITAM: Kira-kira 200 jemaah dari sekitar Parit Nipah dalam DewanUndangan Negeri (DUN) Semarang, menghadiri majlis berbuka puasa DUN itudan program Semarak Ramadan Berita Harian di Masjid Sabak Uni, di sini,malam tadi.
0 Komentar untuk "NASIONAL : ISNIN 31 OGOS 2009"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI