NASIONAL : AHAD 09 OGOS 2009 - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

NASIONAL : AHAD 09 OGOS 2009


Noordin mati dibom
TEMANGGUNG, Jawa Tengah 8 Ogos – Polis elit antipengganas Indonesiaterpaksa melontar enam bom sebelum dapat membunuh pengganas palingdikehendaki di republik ini, Noordin Mat Top yang telah melilitkan bompada badannya di sebuah rumah di Kampung Peji di sini pagi ini.


Papadom Filem Terbaik FFM22
KOTAKINABALU 8 Ogos - Filem Papadom arahan Afdlin Shauki yang akanditayangkan pada 8 Oktober ini diumumkan Filem Terbaik dalam FestivalFilem Malaysia ke 22 (FFM22) di Dewan Canselor, Universiti MalaysiaSabah (UMS) di sini malam ini.

Universiti mampu suburkan 1Malaysia - Sultan Selangor
SERDANG 8 Ogos - Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah percayauniversiti mampu memainkan peranan menyuburkan konsep 1Malaysia secaralebih berkesan.

Najib: Amal 3 budaya tarik sokongan rakyat
PEKAN 8 Ogos - Datuk Seri Najib Tun Razak menggariskan tiga budayapenting yang perlu diamalkan oleh para pemimpin UMNO untuk menjaminsokongan rakyat kepada parti utama orang Melayu itu, berada di tahapterbaik.





Noordin Mohd Top terbunuh
TEMANGGUNG:Suspek pengganas paling dikehendaki di Asia, Noordin Mohd Topdilaporkan terbunuh dalam pertempuran 17 jam di sebuah kampung di JawaTengah yang berakhir jam 9.20 pagi waktu tempatan, semalam apabilapolis menyerbu ke dalam rumah persembunyiannya.

KL bantu polis Indonesia kenal pasti identiti suspek
SEPANG:Malaysia akan membantu polis Indonesia mengenal pasti identiti suspekyang terbunuh dalam serbuan polis di republik itu, semalam.

Ahli keluarga, jiran tidak temui Noordin lima tahun
PONTIAN:Ahli keluarga serta jiran Noordin Mat Top, lelaki berasal dari KampungMelayu, di sini yang menjadi individu paling dikehendaki di AsiaTenggara kerana dipercayai mendalangi beberapa serangan bom diIndonesia, sudah lama terputus hubungan dengan bekas pensyarahUniversiti Teknologi Malaysia (UTM) itu.






3j murid rugi jika teruskan PPSMI
PERTH 8 Ogos - Dianggarkan tiga juta murid akan keciciran dalampenguasaan bahasa Inggeris jika dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sainsdan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) tidak dimansuhkan.

'Tengoklah berapa ratus juta pula Anwar mahu saman'
PERTH8 Ogos - UMNO Johor akan menganjurkan perhimpunan besar-besaran dalamwaktu terdekat untuk melaungkan perkataan 'pengkhianat' ke atas DatukSeri Anwar Ibrahim agar ketua pembangkang itu mengambil tindakan saman'beratus-ratus juta ringgit' terhadap peserta perhimpunan.

Pornografi dalam Internet perlu dibuang - Dr. Mahathir
PUTRAJAYA8 Ogos - Tun Dr. Mahathir Mohamad ( gambar ) berkata, beliau tidakfikir kerajaan akan menapis kandungan Internet dan percaya dasar ituakan terus dikekalkan.

Dua lagi kanak-kanak maut
KUALALUMPUR 8 Ogos - Kematian dua kanak-kanak dan seorang pesakit lelahakibat dijangkiti selesema babi atau Influenza A (H1N1) semalammenjadikan jumlah mangsa wabak itu meningkat kepada 18 orang sehinggahari ini.


Larangan umrah tindakan pelik
KUALA KUBU BHARU 8 Ogos - Langkah Iran melarang umat Islam mengerjakanumrah di Arab Saudi kerana bimbang penularan wabak selesema babi atauinfluenza A (H1N1) suatu tindakan yang pelik.

Fahami gagasan 1Malaysia - TPM
PERTH8 Ogos - Tan Sri Muhyiddin Yassin mengingatkan pelajar-pelajar Malaysiadi seberang laut betapa penting gagasan '1Malaysia: Rakyat Didahulukan,Pencapaian Diutamakan' difahami secara mendalam bagi memastikankestabilan negara dan keharmonian kaum terus berkekalan.

Penuntut UiTM mangsa kelima di Johor
MUAR8 Ogos - Johor mencatatkan satu lagi kematian akibat selesema babi atauinfluenza A (H1N1) apabila seorang penuntut Universiti Teknologi Mara(UiTM) Segamat, meninggal dunia di Hospital Segamat, malam tadi.

Kakitangan awam dibebani hutang
KUALALUMPUR 8 Ogos - Sebahagian besar daripada 1.2 juta orang kakitanganawam di negara ini berhutang, menyebabkan ada di antaranya membawapulang hanya 40 peratus sahaja daripada gaji mereka setiap bulan.


JAIS tetap teruskan operasi
SHAHALAM 8 Ogos - Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) akan meneruskanoperasi membanteras penjualan minuman keras kepada orang Islam dinegeri itu termasuk menggunakan kuasa yang diberikan bagi menangkapmereka yang terlibat.

Khalid salahkan penduduk Seksyen 8, Shah Alam buat aduan
KUALASELANGOR 8 Ogos - Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim hari inimenyalahkan penduduk Seksyen 8 yang membuat aduan kepada MajlisBandaraya Shah Alam (MBSA) berhubung penjualan arak ke atas umat Islamoleh sebuah kedai serbaneka di kawasan itu, Julai lalu.

PBT tidak akan takut - Anulae
KOTA BHARU 8 Ogos - Pihak berkuasa tempatan (PBT) Selangor akan terusbertegas dengan menghalang mana-mana peniaga daripada menjual araksekiranya tidak mempunyai lesen sah walaupun ada ahli politik cubamenghalang tindakan sedemikian.

11 perdengar bacaan malam keempat
KUALALUMPUR 8 ogos - Seramai 11 lagi peserta memperdengarkan bacaan merekapada malam keempat majlis Tilawah al-Quran Peringkat Antarabangsa kalike-51 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini malam ini.

Laksana idea bernas generasi muda
KUALALUMPUR 8 Ogos - Kerajaan kini melaksanakan pendekatan pengupayaangolongan muda bagi mendapatkan idea bernas mereka untuk memacupembangunan negara yang lebih cemerlang.







Yasmin Ahmad dinobat pengarah terbaik
KOTAKINABALU: Filem Papadom nukilan Afdlin Shauki terbitan Tayangan UnggulSdn Bhd (TU), dinobatkan Filem Terbaik pada Festival Filem MalaysiaKe-22 (FFM22) yang berlangsung di Dewan Canselor Universiti MalaysiaSabah (UMS), di sini, malam tadi.

Empat cuba seludup gula ditahan
PADANGBESAR: Unit Pencegah Penyeludupan (UPP) menahan empat warga Thailand,termasuk dua wanita kerana disyaki cuba menyeludup gula pasir ke negarajiran berhampiran sebuah gudang di Kawasan Perindustrian Padang Besar,di sini, semalam.

Graduan perlu hargai kerajaan
BATUPAHAT: Tunku Mahkota Johor, Tunku Ibrahim Ismail Sultan Iskandarmengingatkan graduan supaya berterima kasih kepada kerajaan yangmenyediakan banyak prasarana pendidikan sehingga mereka mampu mencapaikejayaan dalam akademik.

Pak Lah dianugerah Doktor Pembangunan Pertanian
SERDANG:Sultan Sharafuddin Idris Shah berharap Pusat Kecemerlangan ForensikAlam Sekitar Universiti Putra Malaysia (UPM), dapat menghasilkanpendekatan pintar dan strategik bagi melindungi alam sekitar daripadapencemaran toksik.

Graduan dinasihat rajin 'meneroka'
SERDANG:Mahasiswa perlu mempunyai sikap membentuk fikiran seterusnya menentukantindakan terbaik dan untuk terus maju kita tidak seharusnya mudahberpuas hati dengan apa yang dicapai, kata penerima anugerah ProfesorEmeritus sempena Majlis Konvokesyen ke-33 Universiti Putra Malaysia(UPM), Datuk Dr Muhamad Zohadie Bardaie, di sini, semalam.

'Pupuk bakat sukan kanak-kanak'
PEKAN:Aktiviti sukan perlu dipupuk pada peringkat kanak-kanak dalam usahamembentuk dan melahirkan seorang juara bertaraf dunia sekali gusmembawa kecemerlangan serta kegemilangan kepada negara.

Wartawan Media Prima dapat anugerah
KOTAKINABALU: Wartawan dan jurugambar Kumpulan Media Prima di Sabahmenggondol empat anugerah utama dan 11 hadiah merit pada majlisAnugerah Kewartawanan Kinabalu Shell Press Awards 2008/2009 di sini,malam semalam.

GP Joran jadi agenda pelancongan negeri
PORTDICKSON: Kerajaan negeri merancang menjadikan pertandingan memancingterkemuka negara, Karnival GP Joran anjuran Berita Harian di sinisebagai program tetap dalam kalendar tahunan pelancongan negeri.

Remaja dirogol lelaki baru dikenali
KUALATERENGGANU: Seorang remaja perempuan yang menghuni sebuah rumah anakyatim di Marang mendakwa dirogol lelaki yang baru dikenali selepasmenerima pelawaan mereka untuk menginap di sebuah hotel bajet di bandarraya ini, Ahad lalu.

Kubur misteri didapati tiada jasad
JASIN:Keraguan penduduk di Kampung Nyalas dan Kampung Masjid Baru Gubah,Nyalas dekat sini, mengenai kewujudan kubur misteri di Tanah PerkuburanIslam Bukit Palembang terjawab selepas kerja menggali selama 10 minitmendapati kubur itu kosong.

IPTA disaran sertai program usahawan global
KUALALUMPUR: Institusi pengajian tinggi awam (IPTA) perlu menyertai programMinggu Keusahawanan Global (GEW) yang diadakan serentak di beberapanegara di enam benua November ini, yang turut menjadi landasanmeningkatkan minat graduan menceburi bidang berkenaan.

Radio IKIM.fm akan diperluas
KUALALUMPUR: Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM) akan meluaskansiarannya ke seluruh negara, di samping bercadang memperkenalkanprogram yang dikendalikan dalam bahasa Arab sepenuhnya, kata KetuaPengarah, Datuk Nik Mustapha Nik Hassan.

Kes selesema babi ragut 2 lagi nyawa
KUALALUMPUR: Dua lagi kematian akibat Influenza A (H1N1) dilaporkan dinegara ini, menjadikan bilangan keseluruhan korban 18 orang manakalakes jangkitan meningkat kepada 1,578 dengan 53 kes baru dicatatkansehingga semalam.

Penguasaan, fasih BI perlu dipertingkat: TPM
KUALALUMPUR: Penguasaan dan kefasihan dalam menggunakan bahasa Inggerisperlu diberi perhatian kerana ia adalah bahasa pengantar yang digunakansecara meluas di seluruh dunia.

Wakil 11 negara perdengar bacaan
KUALALUMPUR: Sebelas lagi qari dan qariah dari 11 negara memperdengarkanbacaan masing-masing pada hari keempat Tilawah Al-Quran PeringkatAntarabangsa Ke-51 di Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC)di sini, malam tadi.
0 Komentar untuk "NASIONAL : AHAD 09 OGOS 2009"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI