AGAMA : AHAD 09 OGOS 2009 - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

AGAMA : AHAD 09 OGOS 2009

Tanggungjawab didik anak
BAGAIKAN tidak lengkap setiap keluarga jika tidak mempunyai anak. Anakbukan sahaja merupakan permata keluarga, dan kepada anaklahbersandarnya harapan ibu bapa.


Prestij tilawah antarabangsa
KATA orang mempertahankan suatu pencapaian yang tinggi lebih sukardaripada memperolehinya pada kali pertama. Namun, Malaysia telahmembuktikan bahawa sehingga hari ini, negara bukan sahaja mampumempertahankan bilad al-Quran (negara yang menghormati al-Quran) tetapisentiasa memperbaiki mutu tilawah al-Quran yang dianjurkan.


Maryam dihantar ke Baitul Maqdis
PADA suatu malam yang sunyi, Maryam dibawa ke Baitul Maqdis olehibunya, Hannah."Aku serahkan anakku ini kepada tuannya. Sebelum ini akusudah bernazar untuk menyerahkan anakku menjadi hamba abdi di rumahsuci ini," kata Hannah kepada pendeta-pendeta di situ.

Zakat kepada orang kafir
SOALAN 1: Adakah zakat diharamkan sama sekali kepada orang-orang kafir untuk menerimanya?

Pokok Khuldi ganti hubungan seks?
SEBAGAIMANAternyata, tidak ada keterangan secara langsung sama ada dari al-Quranatau al-Sunah tentang 'pokok khuldi' itu. Kerana itu ia terdedah kepadatafsiran ijtihad.


Suruhan buat baik dan cegah mungkar
SHEIKHMuhammad Abu Zahrah berkata: Selepas Allah menceritakan berkenaanYahudi dalam sejarah mereka dan bagaimana mereka disesatkan oleh hawanafsu serta Abbasiah keturunan hingga ditegah mereka daripada sampaikepada cahaya kebenaran lantas Allah menyebut pula berkenaan denganayat-ayat-Nya untuk diambil iktibar dan manfaat.

Hukum menikahi wanita yang hamil
SOALAN: Apa hukumnya menikahi wanita yang sedang hamil (luar nikah).Benarkah jika seorang lelaki menikahi wanita yang hamil terlebih dahuluhukumnya tidak sah dan harus menikah sekali lagi jika anak yang dikandung sudah lahir? (sesudah anak berusia 40 hari).


Perkasa kemahiran insaniah
SENARIO di sebelah sering terjadi kepada graduan masa kini. Limpahangraduan yang tidak bekerja menjadi tanda tanya kepada semua pihak.Adakah graduan yang terhasil daripada sistem pendidikan kita tidakcukup bermutu dan berkualiti? Adakah wajar kita menyalahkan pihakpengajian tinggi di dalam hal ini?

Keperibadian ahli hadis
KELAHIRAN dan kebangkitan para ulama hadis sepanjang zaman merupakansatu kurniaan luar biasa daripada Allah SWT. Sumbangan tidak ternilaimereka berupa penyusunan pelbagai kaedah dan metod dalam ilmu hadistelah berjaya dijadikan garis panduan dan digunakan secara ilmiah untukmeneliti kesahihan sesebuah hadis.

Bulan Zakat Kebangsaan 2009
ZAKAT sebagai rukun Islam yang ketiga perlu dimartabatkan untuk menjanaekonomi umat Islam. Pada zaman Rasulullah SAW, baginda telahmenggunakan hasil zakat bagi memerdekakan hamba-hamba dan membasmikemiskinan.






Puasa sunat Syaaban digalak ikut kemampuan
Rakan saya menyatakan kita digalak berpuasa pada awal, pertengahan dan akhir Syaaban. Apakah ini benar.Amila Hakim,Ipoh, Perak.

Lima surah sedia panduan bernegara
ADAsesuatu yang menarik daripada lima surah al-Quran dimulakan denganlafaz hamdalah dengan catatan bahawa basmalah tidak termasuk awal ayatsurah al-Fatihah. Kelima-lima surah ini ialah al-Fatihah, al-An’am,al-Kahf, Saba, dan Fatir.
0 Komentar untuk "AGAMA : AHAD 09 OGOS 2009"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI