RENCANA : AHAD 09 OGOS 2009 - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

RENCANA : AHAD 09 OGOS 2009


Ancaman belum berakhir
PADA Selasa ini, pengganas paling dikehendaki di Indonesia, Noordin MatTop sepatutnya menyambut hari jadi ke-41 tetapi riwayatnya berakhirsemalam.

Anwar pengkhianat Melayu?
Duaisu menarik perhatian Awang sepanjang minggu ini. Salah satunya ucapanRaja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin mengenai tujuh wasiat raja-raja Melayupada Khamis lalu.

DAP anti Islam?
Beberapa kenyataan pemimpin DAP yang didakwa menghina Islam telah menyinggung perasaan umat Islam di negara ini.

Jamal ohh Jamal
Penyanyipopular Jamal Abdillah yang diberi jolokan Raja Pop Malaysia melaluidetik-detik jatuh bangunnya sepanjang tiga dekad menceburi bidang senisuara.


Agenda rosakkan asas negara
M INGGUAN: Apakah pandangan saudara berhubung demonstrasi yang diadakan di ibu negara baru-baru ini?


Pengajaran Inggeris pasti ditingkatkan
SEJAK pengumuman pemansuhan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains danMatematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI), ramai pihak yang beranggapanlangkah ini sebagai satu tindakan tepat berdasarkan keprihatinanterhadap kehendak majoriti rakyat Malaysia.

Lebih lajak dari laju
Setiap insan ada kelemahan yang tersendiri. Sedikit ataupun banyak.Dosa ada berbagai jenis, kecil dan besar. Seorang insan biasanya tidakdapat lari dari jatuh ke dalam daerah-daerah dosa. Sama ada yang besaratau yang kecil. Jika tidak dosa itu pada tindakan atau perbuatananggota badan, ia kadangkala pada jantung hati dan perasaan sepertitakabur, riyak, buruk sangka dan berbagai lagi. Tiada anak Adam yangsuci tanpa disentuh oleh dosa. Bak kata Nabi saw: Setiap anak Adammembuat salah. Sebaik-baik yang membuat salah ialah yang bertaubat .(Riwayat al-Tirmizi dan Ibn Majah, dinilai hasan oleh al-Albani).

Catatan mengenai sejarah Melayu
DUNIA Melayu begitu kompleks. Sempadan-sempadannya tidak dapat ditakrifdengan jelas sekali. Demikian dicatat antara lainnya dalam sebuahterbitan mengenai sejarah orang Melayu Singapura selama kira-kira 150tahun.

Globalisasi virus H1N1
DIradio dan televisyen, penyakit H1N1 dalam bahasa Melayu disebut H one None. Mengapa tidak H satu N satu? Dikatakan ada peraturan bahawa angkaperlu disebut dalam bahasa Inggeris ketika digandingkan dengan sesuatuhuruf bagi merujuk pada istilah.

Locke mengkhianati Natrah
ADAsatu nama yang tidak disebut dalam cerita Natrah. Beliau ialah Lt. Kol.A . Locke, orang British yang menjadi pegawai tadbir atau AO untukKemaman dan Dungun.


Membantu keluarga poligami
APABILA akhbar ini menyiarkan berita tentang penubuhan Kelab PoligamiIkhwan di Sungai Petani pada Ahad lepas pelbagai pandangan serta minattelah diutarakan oleh orang ramai. Kelab berkenaan yang menghimpunkanlelaki dan para isteri yang rela dimadu termasuklah di luar negaraseperti Australia, Indonesia dan Thailand turut memberikan khidmatnasihat kepada orang ramai yang ingin memahami tentang amalan itu.

Perlu disokong bukan dimusuhi
''Yang, abang hendak kahwin lagi satu, boleh tak?" Cuba anda bayangkanapa akan berlaku, jika kata-kata ini dilafazkan oleh seorang suamikepada isterinya. Penulis percaya 'alamatnya' berlakulah 'perang duniaketiga.'

Apabila Clinton berjumpa Kim Jong Il
Pembebasandua wartawan Amerika Syarikat (AS) yang ditahan di Korea Utaramemberikan satu isyarat baru dalam hubungan antara kedua-dua negaratersebut. Bekas Presiden AS, Bill Clinton dan bekas Naib Presiden AlGore telah membuat kunjungan tidak rasmi ke Pyongyang untuk berbincangsekaligus menziarahi pemimpin komunis Kim Jong Il yang sedang tenat.


Tunku tak mahu pijak Pancasila
SEKALIPUNPerdana Menteri Malaysia Tunku Abdul Rahman menyedari perasaan marahrakyat Malaysia sedang memuncak terhadap Presiden Sukarno yangmelancarkan konfrontasi terhadap Malaysia, tetapi apabila sekumpulanpemuda yang menunjuk perasaan pada 17 September 1963 di Kuala Lumpurmeminta supaya beliau memijak simbol Pancasila negara Indonesia, Tunkuenggan berbuat demikian.

Bahaya matlamat menghalalkan cara
Sekalilagi artikel saya dalam Mingguan Malaysia mendapat perhatian yangserius daripada akhbar-akhbar Cina seperti China Press, Sin Chew,Nanyang Siang Pau dan beberapa laman web pembangkang. Kali ini merekamengambil beberapa bahagian tertentu dengan ada tujuan yang tersembunyidengan menyiarkannya di muka hadapan sebagai berita utama ( NanyangSiang Pau ). Beberapa isu dimanipulasi untuk menagih simpati. Terimakasih saya ucapkan. Nasib baik saya tidak melayan panggilan demipanggilan yang ajukan itu. Jika tidak, saya tidak tahu, apa lagikenyataan saya yang akan diputarbelitkan.







Muhamad Zohadie tak kesal pertaruh jawatan demi UPM
BICARANYAtipikal ahli intelek – berterus-terang, jujur dan berani meluahkankata-kata – menegakkan apa yang dirasakan benar tanpa terselit sebarangcubaan untuk berdolak dalik.

Orang Melayu tak sedar ‘diperkuda’ Pakatan Rakyat
SEJAKseminggu lalu, banyak reaksi yang didengar mengenai perhimpunan harambagi membantah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang diadakansekitar ibu kota, Sabtu lalu.

KPI tingkat mutu sistem pengangkutan awam
SEJAKhari pertama Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menjadi penerajunombor satu negara, kita terus menerus dikejutkan dengan langkahmeningkatkan mutu perkhidmatan awam supaya lebih cemerlang. Janjinyapada hari pertama untuk menjelmakan sebuah kerajaan yang mengutamakanpencapaian berpaksikan kepentingan rakyat, diikuti oleh pengenalankonsep KPI atau Petunjuk Prestasi Utama sektor awam pada 28 April laluyang akan menjadi piawai pencapaian setiap kementerian.

7 wasiat Raja Melayu jamin keharmonian Malaysia
SELEPASnegara merdeka lebih 50 tahun, sudah kedengaran suara halus dan lantangmempertikaikan beberapa perkara yang termaktub dalam PerlembagaanPersekutuan seperti hak kedaulatan dan kebesaran Raja Melayu, hakkeistimewaan Melayu, agama Islam, bahasa Melayu dan adat istiadatMelayu.







Jangan tutup lampu itu!
Mungkin pelik jika kita memikirkan konsep dan tujuan bermalam di dalammuzium. Namun, bagi yang mahukan pengalaman baru apabila bertandang keMelaka, tarikan pelancongan ini menggabungkan rasa seronok, janggal danseram!

Penghadang ajal
Kajian di Amerika Syarikat membuktikan penghadang tali tersebutberkesan menyerap hentakan kenderaan seberat 10,000 kilogram.

Cerita seram rumah mayat
Bagaimanapun, menguruskan mayat tanpa kepala, leper seperti lempengatau hancur seluruh badan dianggap biasa oleh kakitangan rumah mayatPPUM.

Datin Freida pandu van sekolah
Pengasas dan Pengerusi Sekolah Cempaka sanggup membasuh lantai banglo yang disewa untuk dijadikan sekolah.

Balasan pukul junior
Arman, pelajar sekolah agama, meringkuk

Lampu sahkan not RM50 tulen
Wang kertas palsu bernilai RM50 dan RM100 dikesan kerap ‘berlegar’ dipasar malam. Bagaimanapun, kecanggihan teknologi dapat mengurangkanrisiko itu.


Masjid balai rong seri
Jika dinilai dari sudut kejuruteraan moden, binaan tanpa tiang tengahdibimbangi tidak tahan lama, tetapi kepakaran generasi lampau dalampertukangan membuktikan sebaliknya.


Skuad wanita periuk api
TATKALA Faiza Annet melambai anak perempuannya ke sekolah, si kecilberusia tujuh tahun itu yang tidak pernah lupa berpesan kepada si ibuagar menjaga diri.

Muzik sekadar di pinggiran
Dulu 60 minit, sekarang berkurangan kepada 30 minit sahaja. Satulangkah yang dikira sangat tidak realistik ketika penghayatan senisemakin meningkat di kalangan generasi muda.


Muzik untuk kehidupan
DENGAN keadaan yang mungkin akan merugikan pelajar sekolah jika benarrancangan pengurangan masa pendidikan muzik dilaksanakan, hal ini perludibincangkan lebih serius dan mendalam lagi bagi mengupas nilaipemikiran serta kreativiti dalam ilmu muzik yang masih lagi diperlekahramai.
0 Komentar untuk "RENCANA : AHAD 09 OGOS 2009"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI