RENCANA : KHAMIS 28 MEI 2008 - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

RENCANA : KHAMIS 28 MEI 2008

Image
1Malaysia dalam 'bahasa rakyat'
KONSEP 1Malaysia atau Satu Malaysia yang berteraskan 'RakyatDidahulukan, Prestasi Diutamakan' jelas menunjukkan betapa kesungguhankerajaan di bawah pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razakuntuk merealisasikan transformasi yang meletakkan rakyat sebagaikeutamaan.

Potensi ekonomi Islam
DALAM 10 tahun kebelakangan ini, amalan perbankan dan kewangan Islammengalami pertumbuhan ketara. Jumlah institusi kewangan Islam meningkatmelebihi 300 buah dan berkembang meliputi 75 negara.

Elak isu biasiswa daripada jadi punca syak wasangka kaum
PERSOALAN biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) saban tahun diperkatakan. Titik noktah isu ini nampaknya belum ditemui.

BISIK-BISIK AWANG SELAMAT
KISAH tiga lelaki mangsa terbaru ah long amat menyayat hati. Awangtidak dapat bayangkan apa lagi akan terjadi jika paparan kekejaman ahlong ini masih tidak menginsafi orang ramai supaya menjauhi ceti haram.

Didik bahaya komunis menerusi TV
AGAKNYAmungkin telah ditakdirkan nama Chin Peng akan sentiasa menjadi sebutan.Memang wajar sekiranya bekas Setiausaha Agung, Parti Komunis Malaya(PKM) itu diperkatakan orang.

ISU ISU AKHBAR CINA
Kenapa asyik ‘goreng’ isu lama?

BN perlukan karisma Sonia, Rahul Ghandi
INDIA,negara pengamal demokrasi terbesar di dunia baru sahaja melaksanakanproses pilihan raya yang ke-15. Dalam pilihan raya kali ini, PartiKongres Kebangsaan India (Kongres) yang diterajui oleh Sonia Gandhi danManmohan Singh mengekalkan kuasanya.

Amalan politik murahan untuk berkuasa
bekas Ketua Wanita PKR Pulau Pinang, Aminah Abdullah iaitu salahseorang calon Bebas yang bertanding pilihan raya kecil Dewan UndanganNegeri (DUN) Penanti bertindak berani dengan membuat laporan kepadapolis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengenaisogokan wang dan jawatan. Jelas tindakan itu memberikan satu impak yangbesar kepada PKR yang sering diperlihatkan sebagai parti yangmemperjuangkan 'kepentingan rakyat.'

Di mana taat setia 'penyokong' Chin Peng?
ADAKAH saranan Pengerusi Gerakan Pulau Pinang, Dr. Teng Hock Nan mahumembawa Chin Peng ke negara ini telah mengambil kira sensitivitimajoriti rakyat?

SEHARI SEBUAH BUKU
Judul: Bisik Warna

Kisah Dr. Amat Juhari, bapanya dan Chin Peng
PAGIsemalam saya menerima panggilan daripada seorang bekas profesorUniversiti Putra Malaysia (UPM). Dr. Haji Amat Juhari Moain ialahseorang pesara dan mantan Dekan Komunikasi dan Bahasa Moden. Nombortelefon saya diberikan oleh seorang saudaranya yang mengenali saya,iaitu Haji Taib Ahmad. Sebagai seorang sarjana dan cendekiawan, bunyipanggilannya agak tenang, tapi ada satu perasaan yang mahu disampaikan.





Ancaman neo-komunisme boleh hancurkan negara
PENGERUSIGerakan Pulau Pinang, Dr Teng Hock Nan menerima kutukan berterusandaripada pelbagai pihak berikutan cadangannya baru-baru ini agarkerajaan membenarkan bekas Setiausaha Agung Parti Komunis Malaya (PKM),Chin Peng yang kini menetap di perkampungan khas di Selatan Thailand,pulang ke Malaysia.

Minda Pengarang: Ujian nuklear Pyongyang gugat keamanan, kestabilan serantau
TINDAKANKorea Utara menjalankan ujian nuklear dua hari lalu, yang kedua selepasujian pertama pada 2006, sudah tentu meningkatkan lagi ketegangan diSemenanjung Korea, khususnya dan Asia Timur keseluruhannya. Ujiannuklear berkenaan menyebabkan gegaran di rantau terbabit sertameningkatkan lagi krisis negara itu dengan Korea Selatan serta Jepun.Agensi Berita Pusat Korea Utara menyifatkan tindakan negaranyamenjalankan ujian itu sebagai usaha meningkatkan program nuklearnyabagi mempertahankan diri. Ia dibuat beberapa minggu selepas negara itumengancam memulakan semula program atomnya. Malaysia sendiri sepertidinyatakan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak kelmarin, melahirkankebimbangan dengan perkembangan terbaru itu serta menyifatkan langkahPyongyang sebagai sesuatu yang tidak wajar dilakukan kerana bolehmemberi pelbagai kesan kepada kestabilan serantau. Namun, beliauberharap perkara itu dapat ditangani melalui rundingan enam pihak iaituChina, Korea Selatan, Korea Utara, Amerika Syarikat, Russia dan Jepunserta Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB). Kitaberkongsi pendapat dengan Najib serta beberapa negara lain meskipunKorea Utara memberi alasan bahawa ujian berkenaan dilakukan selepastentera Amerika Syarikat terus mengancam negara itu serta kesukaranyang dihadapi akibat sekatan ekonomi antarabangsa terhadapnya selamaini. Bagi Pyongyang, ia satu langkah hebat untuk melindungikepentingan, maruah, kedaulatan dan keselamatan negara serta rakyatakibat dasar imperialisme Amerika.

Tindakan Korea Utara jadi tumpuan sidang di Pulau Jeju
KETEGANGANdi Semenanjung Korea berikutan tindakan provokasi Korea Utaramengadakan ujian nuklear bawah tanah dan ledakan roket yang mencetuskankemarahan antarabangsa termasuk Majlis Keselamatan PertubuhanBangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dijangka mempengaruhi agenda sidangKemuncak Asean-Korea Selatan di Pulau Jeju, selama dua hari bermulaIsnin ini.





Evolusi mesin pemusnah manusia
TAHUN 1984 merupakan permulaan kepada pengenalan istilah Terminator.Ditulis dan diarahkan oleh James Cameron, ada sebabnya mengapa TheTerminator berjaya mencipta fenomena di seluruh dunia. Berdasarkankonsep, ideologi, teknologi, aksi dan penceritaannya, ramai yangterpukau.

Image
Kuasa propaganda Schwarzenegger
KARISMAlelaki bernama Arnold Schwarzenegger sebagai hero, lelaki berototpenyelamat dunia serta robot yang memiliki emosi sangat menebal dikalangan peminat setianya di serata pelusuk dunia. Sehinggakan ada yangdengan mudah menyangka, dia sengaja dipilih sebagai Gabenor atas dasarpopulariti, bukan sahaja di kalangan kanak-kanak, remaja, golonganintelektual bahkan pemimpin negara.
0 Komentar untuk "RENCANA : KHAMIS 28 MEI 2008"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI