Perjanjian air Selangor muktamad, kata Azmin - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

Perjanjian air Selangor muktamad, kata Azmin

Menteri Besar Selangor Mohamed Azmin Ali hari ini mengumumkan kerajaan negeri sudah memuktamadkan perjanjian air dengan kerajaan persekutuan, sekaligus memberi laluan ke atas pengambilalihan sepenuhnya industri air di negeri tersebut.
Azmin berkata perjanjian yang dimerterai hari ini melibatkan beberapa perjanjian tambahan, namun tidak menjelaskan dengan lanjut mengenainya.

"Kerajaan negeri dan kerajaan Persekutuan berjaya memuktamadkan penstrukturan semula industri air Selangor dengan termeterainya Perjanjian Tambahan antara kerajaan negeri dan pusat menerusi Pengurusan Aset Air Berhad (PAAB) dan Pengurusan Air Selangor Sdn Bhd (Air Selangor) pada petang ini," kata Azmin seperti dilaporkan Selangorku.
Perjanjian tersebut perlu dimerterai memandangkan kerajaan negeri Selangor menghadapi cabaran untuk membekalkan air, katanya.

"Sebagai negeri yang paling pesat membangun, Selangor menghadapi peningkatan cabaran untuk bekalkan air akibat peningkatan penduduk dan kepesatan pembangunan industri," katanya.

Dengan termeterainya perjanjian ini, ia akan menyaksikan kerajaan negeri akan mengambil alih sepenuhnya industri air di Selangor, kata Azmin.

"Dengan perjanjian ini kerajaan Selangor akan mengambil alih keseluruhan industri air di Selangor untuk manfaat rakyat," katanya.

Mac lalu, pentadbiran Azmin bertindak membatalkan perjanjian penstrukturan air Selangor dengan kerajaan Persekutuan atas alasan Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air (KeTTHA) meminta penangguhan buat kali ketiga.

Azmin mendakwa pihak kerajaan pusat melanggar terma perjanjian pada September tahun lalu ketika ia ditandatangani bersama dengan bekas menteri besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Susulan pembatalan tersebut, Azmin dan kerajaan Persekutuan mengadakan rundingan beberapa kali bagi menyelesaikan isu yang dibangkitkan.

Rundingan sebelum ini beberapa kali gagal apabila Azmin mendakwa kerajaan pusat cuba mengambil alih keseluruhan jajaran 26,000 km aset paip air itu termasuk tanah yang didakwanya bercanggah dengan perjanjian awal terdahulu.

Isu air antara menjadi punca kepada penyingkiran Khalid sebelum ini dan kemudiannya digantikan oleh Azmin.

0 Komentar untuk "Perjanjian air Selangor muktamad, kata Azmin"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI