Muktamar sembuhkan wabak cirit-birit mulut - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

Muktamar sembuhkan wabak cirit-birit mulut

Oleh Dr Azman Ibrahim



SAYA rasa sudah sampai masanya segala polemik, cakap-cakap, pergeseran, kata-mengata, sindir-menyindir, rendah-merendah dan pelbagai lagi dilema yang berkumandang sejak beberapa bulan lalu berkaitan beberapa isu yang melanda parti dan PR  di full stop!

Apabila Datuk Seri Tuan Guru Presiden PAS telah menegaskan di dalam Ucapan Dasar Muktamar Tahunan PAS ke-60 bahawa PAS terus beristiqamah dengan Pakatan Rakyat, ianya sebenarnya sudah lebih dari cukup untuk menyembuhkan wabak penyakit cirit-birit mulut yang sedang hebat menjangkiti pelbagai peringkat dalam parti dari pimpinan di peringkat Pusat sehingga ke cawangan.

Wabak ini sebenarnya telah membawa banyak ketidakselesaan dan menggugat keutuhan dan tautan ukhuwwah dalam berjamaah. Kalau ada pepatah biduk lalu kiambang bertaut, maka saya perkenalkan peribahasa politik baru, ‘Polemik berakhir jemaah diperkukuh’!

Isu Menteri Besar Selangor akan dimuktamadkan oleh Tuanku Sultan pada selasa ini. Sudah berulang kali pihak Istana Selangor menegaskan bahawa Tuanku Sultan mempunyai budi bicara yang mutlak dalam memuktamadkan siapakah dari kalangan Ahli Dewan Undangan Negeri yang bakal memasuki pejabat Menteri Besar. Maka untuk apa dipertikaikan lagi?

Pakar undang-undang boleh mengemukakan pelbagai teori undang-undang dan perlembagaan serta merujuk kepada undang-undang tubuh kerajaan negeri, cuma apa yang berlaku tidak semestinya selari dengan pandangan pakar. Maka berhemahlah dalam mengemukakan pandangan.

Terlajak kata, nanti ampun yang perlu dipohon. DAP cukup dengan sekali memohon ampun. Anwar dan PKR terpaksa dua kali memohon ampun. Jangan sampai terpaksa pohon ampun sampai kali ketiga. Ketelitian dalam bertindak dan berkata-kata memang sifat para ulama. Contoh terbaik telah ditampilkan oleh kepimpinan ulama yang menerajui sebuah gerakan Islam bernama Parti Islam Se-Malaysia (PAS).

Akhirnya dalam krisis yang kelihatan semakin ke penghujung, umum boleh menilai hikmah dan kebijaksanaan yang dimiliki Tuan Guru Presiden PAS. Ada ketikanya suatu kebenaran memerlukan masa sehingga bertahun untuk dizahirkan. Tetapi dalam isu krisis pertukaran MB Selangor, kebenaran nyata mampu disirnakan dalam tempoh yang singkat.

Tentunya pada setiap apa yang dipertikaikan dan setiap isu yang berlegar serta agenda yang perlu dimuktamadkan, maka perlu ada satu suara akhir yang memberi kata pemutus. Dalam konteks PAS, Presiden telah memberi kata putus. Dalam polemik MB Selangor, Tuanku Sultan akan memberi kata putus. Apabila diputuskan, jangan ada pula yang gatal nak sambung semula. Ibarat rumah siap, simen terus digaul!

Biarlah panasnya suhu Muktamar PAS ke-60 ibarat panasnya air dalam kawah yang memang perlu dipanaskan sehingga menggelegak sebelum beras dimasukkan bagi menghasilkan nasi kawah yang sedap dimakan. Kalau air sejuk bermakna beras akan kekal beras.

Walaupun ketika menyediakan nasi kawah ini, kita berhadapan dengan bahang panas dan asap tetapi akhirnya marilah sama-sama kita menikmati keenakan hidangan ini dengan penuh semangat ukhuwwah.

Boo! Boolah buat masalah!
0 Komentar untuk "Muktamar sembuhkan wabak cirit-birit mulut"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI