RENCANA : SABTU 15 OGOS 2009 - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

RENCANA : SABTU 15 OGOS 2009


Pecahkan kubu Permatang Pasir
SEPERTI yang dikatakan oleh Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang -pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Permatang Pasir memangmenarik.

ASEAN menuju Hijau
LUAR daripada kebiasaan, sambutan Hari ASEAN ke-42 pada 8 Ogos lalu diraikan tinggi di awan biru.

Apabila Perlembagaan Persekutuan tidak dipatuhi
DUA minggu lagi semua warga Malaysia akan menyambut Hari Kemerdekaan(dulu disebut Hari Kebangsaan) ke-52. Ketika menyambut kemerdekaannegara pada 31 Ogos 1957, jangan lupa hanya 11 negeri sahaja diSemenanjung Tanah Melayu yang diisytiharkan merdeka.

BISIK-BISIK
SEMUA pandangan yang disalurkan kepada akhbar Awang berhubung kenyataanNik Aziz Nik Mat bahawa beliau tidak membantah tindakan segelintirpemimpin DAP menghina Islam, tidak menyenangi pendirian Mursyidul AmPas itu.

Rancang persediaan hari tua
Kebanyakankawan yang sebaya dengan saya sudah empat lima tahun bersara daripadapekerjaan mereka. Ada yang telah meneruskan kehidupan dengan membukaperniagaan dan ada juga yang bergantung kepada wang pencen daripadaperkhidmatan kerajaan mereka.

Antara gula dan topeng penutup mulut
DUA barangan ketika ini yang dikatakan menjadi tumpuan orang ramaitermasuk di Pahang ialah gula dan topeng penutup mulut dan hidung.


Rakyat Malaysia wajar berpandangan lebih positif terhadap Indonesia
PADA 8 Ogos lalu merupakan sambutan ulang tahun ASEAN. MenurutSekretariat ASEAN di Jakarta, sebanyak 548 juta orang meraikan ulangtahun ke-42 itu. Sambutan itu mengingatkan kembali Deklarasi ASEAN yangdibuat di Bangkok, Thailand pada 1967 iaitu 10 tahun selepas Malaysiamerdeka.

Petunjuk di sebalik hukuman 18 bulan ke atas Suu Kyi
HUKUMANtahanan rumah selama 18 bulan ke atas pemimpin prodemokrasi Myanmar,Aung San Suu Kyi oleh sebuah mahkamah di Yangon tidak dilihat secaranegatif oleh semua pihak. Ini kerana keputusan berkenaan tidaklahseteruk seperti yang dijangkakan oleh masyarakat antarabangsa selamaini.






Nik Aziz buka 'pintu tebatan banjir'
MEMBENARKANpemimpin parti bukan Islam bercakap mengenai Islam meskipun menghinaagama itu, dengan alasan mereka bukan Islam dan tidak memahami Islam,adalah ibarat memberi 'cek kosong' kepada seseorang untuk mengisiberapa jumlah wang yang dikehendakinya. Dalam politik, ia adalahgolongan yang Islam yang terlalu liberal.

Minda Pengarang: Sokongan swasta bantu pacu sektor pertanian
SEKTORpertanian disenaraikan sebagai satu daripada teras ekonomi negara dalamRancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10). Bersama sektor perindustrian danperkhidmatan, bidang pertanian dikenal pasti sebagai satu daripadatonggak utama ekonomi pada masa depan. Menerusi pelbagai inisiatif,kerajaan berharap sumbangan sektor pertanian dan industri asas tani,yang sebelum ini agak terkebelakang, dapat ditingkatkan. Tumpuan kepadasektor itu sebenarnya bukan saja untuk meningkatkan ekonomi tetapilebih penting limpahannya dapat memberi manfaat kepada rakyat,khususnya di luar bandar serta pedalaman. Pada masa sama, ia juga dapatmerealisasikan hasrat kerajaan menyediakan dasar jaminan bekalanmakanan, setanding yang diamalkan negara maju. Sejak beberapa tahunlalu, tumpuan terhadap sektor itu berkisar kepada usaha meningkatkanpembabitan rakyat. Pelbagai program seperti projek estet mini,pertanian berkelompok, skim siswazah tani dan penghasilan produkpertanian mengikut daerah, pesat berkembang. Manfaatnya jelas apabilasaban tahun, jumlah mereka yang mengusahakan bidang pertanian secarakomersial semakin meningkat manakala banyak tanah terbiar kini menjaditapak projek pertanian. Rakyat yang dulu melihat pertanian sebagaikegiatan sampingan, kini berstatus jutawan tani. Tumpuan berterusandalam sektor pertanian bernilai tambah seperti bioteknologi pulamembuka pelbagai peluang ekonomi baru yang berjaya dimanfaatkansehingga ke peringkat global.

Cakap-cakap
BILAnak masuk bulan Ramadan saja, peniaga atau pengedar mula buat hal. Iniberikutan masalah kekurangan gula yang melanda banyak tempatkebelakangan ini.

Titisan harapan: Kerap sakit pinggang, sendi
SUDAHlama kena penyakit ini? Itulah soalan cepu gangsa - meminjam ungkapansahabat baik yang juga pengacara televisyen dan penyampai radio, AbbyFana, yang sukar saya berikan jawapan tepat. Adakalanya saya terganggudan bosan bila ramai bertanya soalan popular ini. Sebenarnya sayasendiri tidak tahu sejak bila diserang scleromyxedema. Apapun, apabiladoktor tanya, saya perlu memberikan jawapan hampir tepat keranamaklumat ini penting bagi mereka.




Pengalaman digigit, ditendang kuda
Kerenah kuda menguatkan semangat Zulfakar Mohd. Derus untuk muncul sebagai tukang ladam mahir.
0 Komentar untuk "RENCANA : SABTU 15 OGOS 2009"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI