GLOBAL : SABTU 15 OGOS 2009 - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

GLOBAL : SABTU 15 OGOS 2009


ASEAN minta Suu Kyi diampun
BANGKOK 14 Ogos - Thailand meminta negara-negara anggota ASEAN yanglain menyokong permintaan supaya junta Myanmar memberi pengampunankepada Aung San Suu Kyi.


Bekas pengerusi Samsung dipenjara
SEOUL14 Ogos - Sebuah mahkamah Korea Selatan hari ini menjatuhkan hukumanpenjara tiga tahun dan denda 110 bilion won (RM321 juta) ke atas bekaspengerusi kumpulan Samsung, Lee Kun-hee selepas mendapatinya bersalahdalam satu kes urus niaga bon.

Morakot: Korban cecah 500 orang
TAIPEI,Taiwan 14 Ogos - Presiden Taiwan Ma Ying-jeou hari ini mengesahkanbahawa korban taufan Morakot yang melanda negara ini sejak minggu lalukini mencecah kira-kira 500 orang.

Duta Honduras diusir
BUENOSAIRES 14 Ogos - Argentina telah mengusir Duta Honduras di negara iniberikutan tindakannya menyokong rampasan kuasa di negara itu, yangmenggulingkan Presiden Manuel Zelaya.

Kawalan ketat di India
NEWDELHI 14 Ogos - Polis India dikerahkan hari ini bagi meningkatkankawalan keselamatan sebagai sebahagian persiapan negara ini untukmenyambut Hari Kemerdekaan negara ini, yang pertama selepas seranganmilitan di Mumbai pada tahun lepas.

Polis siasat emel Noordin
JAKARTA14 Ogos - Polis Indonesia sedang menyiasat emel yang dihantar ke sebuahlaman web tempatan, yang didakwa dihantar oleh pengganas palingdikehendaki di Asia, Noordin Mohammad Top.

Susilo ajak rakyat bersatu
JAKARTA14 Ogos - Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyono hari ini menyerurakyat negara ini supaya bersatu untuk membasmi 'kemiskinan dankemunduran' yang menjadi pendorong seorang remaja berusia 18 tahunbertindak meletupkan diri dalam serangan bom di sebuah hotel mewah disini pada bulan lepas.

Israel didesak dedah senjata nuklear
VIENNA14 Ogos - Negara-negara Arab sedang melobi bagi mendapatkan sokonganKesatuan Eropah (EU) dalam kempen mereka untuk memaksa Israel membukaprogram nuklearnya yang rahsia kepada pemeriksaan antarabangsa.

Rakyat Pakistan mula benci Taliban
ISLAMABAD14 Ogos - Pandangan rakyat Pakistan terhadap Taliban telah berubahsecara mendadak berbanding tahun lepas, dengan 70 peratus kinimenentang kumpulan militan itu.







Susilo beri amaran kumpulan ekstremis
JAKARTA: Presiden Susilo Bambang Yudhoyono semalam memberi amaran kepadakumpulan ekstremis bahawa Indonesia tidak akan tunduk kepada keganasanwalaupun ada komplot untuk membunuhnya yang dibongkar polis baru-baruini.

500 korban Morakot
TAIPEI:Kira-kira 500 orang terkorban dalam banjir lumpur selepas TaufanMorakot melanda Taiwan hujung minggu lalu, kata presidennya, MaYing-jeou semalam.

MJ semakin kaya selepas mati
LOSANGELES: Jualan album, pembikinan filem dan beberapa projek laindijangka meningkatkan nilai harta peninggalan Michael Jackson kepadasebanyak AS$200 juta (RM700 juta) menjelang akhir tahun ini, laporanakhbar Los Angeles Times semalam.

Israel didakwa tembak mati 11 rakyat Palestin
BAITULMAQDIS:Tentera Israel didakwa menembak mati 11 rakyat Palestin, termasuk limawanita dan empat kanak-kanak dalam keganasan dilancar Tel Aviv terhadapGaza pada Disember hingga Januari lalu, walaupun mangsa mengibarbendera putih.

Thailand minta bantuan Asean desak junta Myanmar bebas Suu Kyi
BANGKOK:Thailand akan meminta sokongan negara jiran di Asia bagi mendesak juntaMyanmar mengampunkan pemimpin pembangkang, Aung San Suu Kyi, yangditahan semula dalam rumah selepas mahkamah mendapatinya bersalahminggu ini.

William terlalu sibuk untuk kahwin
LONDON: Putera William menolak kemungkinan beliau akan mengahwini temanwanitanya Kate Middleton tahun depan kerana beliau terlalu sibuk untukberbuat demikian.

Sharon Osbourne terus dihantui bulimia
LOSANGELES: Juri rancangan realiti America's Got Talent, Sharon Osbournemengaku beliau tidak akan bebas daripada masalah bulimia. Sharonberkata beliau menghadapi masalah tabiat pemakanan sejak usia remajadan walaupun keadaan kini terkawal, masalah itu sering menghantuihidupnya
0 Komentar untuk "GLOBAL : SABTU 15 OGOS 2009"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI