AGAMA : ISNIN 17 OGOS 2009 - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

AGAMA : ISNIN 17 OGOS 2009


Ahlan wa Sahlan Ya Ramadan!
TABIR Syaaban hampir berlabuh. Berlalu meninggalkan hari-hari yangpenuh berkat dan diberkati. Alhamdulillah, Ramadan pula hampir bertamubersama keberkatannya yang melimpah ruah dan tidak terhingga.


Kufur tinggal solat Jumaat tiga kali
SOALAN 1: Apakah hukum jika tidak pergi tunaikan solat Jumaat dengan sengaja tiga kali berturut-turut.


Dakwah secara rahsia
SAFIYYU Al Rahman Al Mubarakfuri yang bukunya Sirah Nabawiyyah SAW yangmenjadi rujukan utama penulis bagi mengisi ruang rencana ini mungkinmempunyai kisah yang tersendiri bagi menentukan pemuda mana yangpertama memeluk Islam selepas Siti Khadijah, isteri Rasulullah.









Jihad ekonomi, bisnes perlu diperhebat
JIHADekonomi dan bisnes perlu digerakkan secara besar-besaran bagimembangunkan ekonomi orang Melayu dan umat Islam di negara ini sertamengangkat martabat umatnya kembali gemilang seperti pada zamanRasulullah yang juga seorang ahli perniagaan.

Imarah: Masjid At-Taqwa TTDI anjur program untuk remaja
SELAINusaha, tawakal dengan memanjatkan doa kepada Allah menjadi satutuntutan yang seharusnya diamalkan terutama bagi pelajar yang bersediauntuk menghadapi peperiksaan pada peringkat sekolah rendah, menengahmahupun pengajian tinggi.

Undang-undang Islam sering diperlekeh
NEGARAkita mengamalkan dwisistem perundangan iaitu sistem undang-undang sivildan sistem undang-undang syariah. Kedua-dua sistem ini hendaklahmenjadi pelengkap antara satu sama lain dalam menyusun atur masyarakatpelbagai kaum dan agama. Kedua-dua sistem ini mempunyai fungsinyatersendiri dan perlu dihormati.

Rasulullah tidak menetapkan jumlah rakaat solat tarawih
SUASANAdi dalam masjid hiruk-pikuk dengan pekikan dan makian. Hassan al-Banayang dari luar mendengar suara berkenaan segera masuk ke dalam masjid.Kelihatan dua kumpulan sedang bertegang urat. Apabila kedua-duakumpulan ini melihat Hassan al-Bana memasuki masjid, mereka semua diam.

Sampaikan mesej Islam secara berhemah
TUGASberdakwah kepada masyarakat Islam adalah antara kewajipan yang dituntutdalam usaha untuk menegakkan kalimah Allah di muka bumi ini.

Imarah masjid dengan aktiviti agama pada Ramadan
KERAJAANmahu melihat semua masjid dapat dicerna dan dipenuhi dengan empatkategori amalan utama iaitu sebagai tempat menyebar dakwah, melaksanaaktiviti keilmuan, ibadah dan agama serta program khidmat masjid dankemasyarakatan.
0 Komentar untuk "AGAMA : ISNIN 17 OGOS 2009"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI