RENCANA : AHAD 24 MEI 2009 - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

RENCANA : AHAD 24 MEI 2009


Hapuskan ekstremis kaum
NEGARA ini mencapai kemerdekaan dan kemakmuran sejak 52 tahun lalu,hasil daripada perpaduan serta hubungan erat pelbagai kaum. Selepasperistiwa 13 Mei 1969, rakyat Malaysia memahami sebarang perkaraberkaitan perkauman tidak harus dibangkitkan kerana ia bolehmencetuskan ketegangan dan huru-hara.

Akhirnya siapa betul?
AKHIRNYA Dr. Zambry Abdul Kadir diisytiharkan sebagai Menteri Besar Perak yang sah oleh Mahkamah Rayuan Putrajaya, kelmarin.

Gerakan, Chin Peng dan kemanusiaan
WAJARKAH bekas pemimpin Parti Komunis Malaya (PKM), Chin Peng dibenarkan kembali ke Malaysia?


Menilai konsep 1 Malaysia
Konsep 1 Malaysia yang dipelopori oleh Perdana Menteri, Datuk SeriMohd. Najib Tun Razak menjadi sebutan ramai, namun dalam masa yang samabanyak juga pihak masih belum memahaminya terutama dari segi kedudukanorang Melayu.


Kebajikan diutamakan
Mungkin ramai yang menjangkakan apabila seseorang Menteri Pertahananitu diwawancara, beliau akan lebih banyak bercakap mengenaimemperkukuhkan kekuatan angkatan tentera, ia termasuklah soal membeliperalatan.


"El Chapo" bilionair dadah
BOLEHdikatakan hampir setiap insan di dunia menyimpan impian dan keinginanuntuk menjadi jutawan. Melihat kepada kehidupan mereka yang bergelarjutawan ini pastinya membuatkan kita berasa teruja dengan kemewahan,cara hidup yang penuh bergaya selain himpunan aset dan pelbagaibarangan mewah mereka.

Michael diancam kanser kulit
SEBUTsaja nama Michael Jackson pasti akan wujud pelbagai persepsi tentangpenyanyi yang tentunya akan dikenang sebagai antara legenda dalam duniamuzik.

Kegagalan tentera asing di Afghanistan
SALAHsatu pengajaran dari sejarah Afghanistan ialah, jika anda orang asing,jangan cuba-cuba masuk. Jika anda masuk juga, jangan tinggal terlalulama kerana mereka tidak suka orang-orang asing tinggal terlalu lama -Paul Wolfowitz, bekas Setiausaha Pertahanan Amerika.

18 Mei, hari UKM
PagiAhad lalu, penulis ini dihubungi oleh seorang pensyarah UniversitiKebangsaan Malaysia (UKM) yang berasa kecewa apabila membaca senaraihari-hari peringatan yang diperturunkan dalam ruangan ini untukmenunjukkan keistimewaan bulan Mei.

Pengaruh Nixon dalam Obama
Disebalik "kekalahan" kepada dua wartawan akhbar Washington Post , CarlBernstein dan Bob Woodword yang membongkar skandal Watergate tahun1975, bekas Presiden Amerika Syarikat (AS), Richard Nixon seorangrealis melihat hubungan negaranya dengan dunia luar.

Realiti TV Islam
RANCANGANrealiti tv sememangnya sudah menjadi fenomena di seluruh dunia. Dimana-mana masyarakat dunia kini semakin teruja dengan rancangantelevisyen yang menonjolkan kisah atau pertandingan realiti yangberlaku yang membenarkan orang ramai memberi pandangan atau sokonganmereka terhadap undividu yang bertanding.


Pai Asmaradi Perdana Quay
BAGIyang pernah melancong ke Pulau Langkawi, yang dikenali sebagai PermataKedah, pastinya mengenali Pekan Kuah, Padang Mat Sirat, UnderwaterWorld, makam Mahsuri dan mungkin Pantai Chenang.

Akibat membiarkan LTTE berleluasa
IKAdi Asia Tenggara kita boleh berbangga dengan kemajuan Singapura sebagaisebuah negara pulau yang berjaya memartabatkan kedudukannya sebagaiantara negara maju di dunia. Negara pulau lain seperti Hong Kong yangkini dikembalikan kepada China dan Taiwan yang masih tidak diiktirafkewujudannya sebagai sebuah negara bebas oleh kebanyakan negara didunia, tetapi mampu muncul sebagai antara negara yang sangatberpengaruh dari segi ekonominya.

Ryan membunuh lagi kerana cemburu
SATU-SATUmangsa pembunuhan Verry Idham Henyansyah alias Ryan pembunuh bersiriyang membunuh 11 mangsa yang dikerat-kerat ialah Hery Santoso.




Kaca Mata: 100 hari penuh pancaroba perkuatkan iltizam Zambry
WUJUDsemacam pertikaian lebih seminggu lalu terhadap tarikh sebenar genapnya100 hari Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir selaku Menteri Besar Perak.

Perjuangan penulis muda: Perjuangan apa?
PADA22 hingga 24 Mei ini sekumpulan penulis muda berhimpun di Melaka BandarRaya Bersejarah. Apakah mereka akan menangani masalah sejarah tertentuatau mengimpikan sesuatu yang gemilang pada masa depan, baik atas namaperibadi atau suatu gerakan. Pokok perbincangan menjurus kepada:'Perjuangan Penulis Muda: Arah dan Cabaran', ungkapan yang bersifatumum dan lebih cenderung kepada sebuah pertanyaan.

Soal Jawab: Kem Erdogan lawan ulama hakis dasar Pas
AWALbulan depan, Muktamar Pas Ke-55 akan berlangsung di Shah Alam, Selangordan dijangka hangat apabila proses pemilihan kepemimpinannya ditandingibegitu ramai calon yang dikatakan daripada dua kelompok, iaitu pro-ulama dan profesional atau kumpulan Erdogan. Wartawan Berita Minggu,AHMAD NAIM TAHIR dan MOHD AZIS NGAH mendapatkan pandangan PensyarahSains Politik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Madya Dr ANidzamuddin Sulaiman dan Naib Presiden Pas, Mohamad Sabu yangdicalonkan bagi jawatan Timbalan Presiden beri penjelasan berhubungperkara itu.

Soal Jawab: Mat Sabu tetap selesa gaya politik agresif
AWALbulan depan, Muktamar Pas Ke-55 akan berlangsung di Shah Alam, Selangordan dijangka hangat apabila proses pemilihan kepemimpinannya ditandingibegitu ramai calon yang dikatakan daripada dua kelompok, iaitu pro-ulama dan profesional atau kumpulan Erdogan. Wartawan Berita Minggu,AHMAD NAIM TAHIR dan MOHD AZIS NGAH mendapatkan pandangan PensyarahSains Politik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Madya Dr ANidzamuddin Sulaiman dan Naib Presiden Pas, Mohamad Sabu yangdicalonkan bagi jawatan Timbalan Presiden beri penjelasan berhubungperkara itu.







Lokasi paling berhantu
Kawasan perkuburan, rumah tinggal, tempat penyembelihan haiwan danlokasi kejadian bunuh dikenal pasti paling tinggi dengan aktivitihantu. Mungkinkah lokasi terbaru adalah lebuh raya berikutan kemunculanmisteri hantu kebaya merah di Gurun, Kedah?


Perompak ala MacGyver
NILAI rompakan dalam beberapa minit melibatkan wang jutaan ringgit. Pelakunya pula beraksi seperti dalam filem.


Aminah jadi posmen anak
"SAYA jenis ibu yang cemburukan anak-anak. Ke mana mereka pergi, sayaharus tahu, dengan siapa mereka berkawan, apa yang mereka buat, sayajuga perlu tahu. Pendek kata, semuanya kena diberitahu.


Zahra si penakluk selat
SIAPA sangka di sebalik senyuman manis yang terukir pada wajah gadisberusia 18 tahun ini, tersimpan satu iltizam menggunung yang hanyamampu dikecapi dengan seribu satu keberanian dan kecekalan.


Penyerang Wah Yah kebal
Metamfetamin, sejenis dadah narkotik, boleh memberi kerosakan kekalpada otak. Disebabkan itu, tidak mustahil ia membuatkan penjenayahberasa kebal.


Suami jual tubuh isteri
Murni pernah menjadi pelacur, mengedar dan menagih dadah, ahli kumpulankongsi gelap dan orang tengah membawa PATI ke negara ini sehingga diadigelar mayat tidak berguna.
0 Komentar untuk "RENCANA : AHAD 24 MEI 2009"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI