AGAMA : SELASA 26 MEI 2009 - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

AGAMA : SELASA 26 MEI 2009

Image
Sahih Bukhari paling sahih selepas al-Quran
Oleh Mohd. Radzi Mohd. Zin Apabila membicarakan tentang hadis, tokohpaling utama yang selalu menjadi rujukan umat Islam adalah Imamal-Bukhari. Beliau terkenal sebagai perawi hadis-hadis sahih yangkemudiannya dikumpul dalam kitabnya, Sahih Bukhari .

Ummu Sulaim menanti keislaman Abu Talhah
UMMU Sulaim ialah ibu kepada Anas bin Malik, salah seorang sahabat dan pembantu peribadi Nabi Muhammad SAW.

Image
Ceburi industri makanan atasi makanan haram
Bab halalnya makan dan minum ini penting dalam Islam. Sebabnya, ia akanjadi darah daging kita. Firman Allah yang bermaksud: Wahai sekelianmanusia, makanlah dari apa yang ada di bumi yang halal lagi baik danjanganlah kamu mengikut jejak langkah syaitan kerana sesungguhnyasyaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu. (al-Baqarah: 168)





Kepemimpinan dalam takwa, iman wujudkan keharmonian
KEADILANpenting dalam pemerintahan, begitu juga kepemimpinan dalam sesebuahkeluarga akan dipersoalkan di akhirat kelak. Setiap daripada kitaadalah pemimpin bagi diri keluarga, masyarakat dan negara.

Sifat asabiyyah cetus perpecahan, lemahkan ummah
SARANANsupaya menjaga kepentingan kesatuan bagi menolak sifat taksub dankebanggaan terhadap kaum serta bangsa bertujuan melarang persengketaanatau berpecah belah kerana bergerak sendirian tidak akan membawasebarang manfaat.

Cari maslahat agung, elak mudarat lebih besar
POLITIKsering dituduh sebagai dalang kejahatan dan kezaliman yang merosakkanumat manusia dari zaman berzaman. Hakikatnya, politik bersifatberkecuali, yang mengotorkannya adalah orang berdiri mewakilinya dengansikap dan niat yang buruk.
0 Komentar untuk "AGAMA : SELASA 26 MEI 2009"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI