GLOBAL : SELASA 26 MEI 2009 - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

GLOBAL : SELASA 26 MEI 2009

Image
Pergaduhan Sikh di Vienna
VIENNA 25 Mei - Sekumpulan lelaki Sikh bersenjatakan pisau dan sepucukpistol menyerang dua sami Sikh dari India di sebuah kuil di Viennadalam pergaduhan yang menyebabkan salah seorang mangsa maut dansekurang-kurangnya 15 yang lain cedera.

Myanmar bidas ASEAN
YANGON25 Mei - Junta tentera Myanmar menolak sekeras-kerasnya kenyataan ASEANyang mengutuk tindakan junta itu mengheret pemimpin prodemokrasi, AungSan Suu Kyi ke mahkamah.

Korea Utara uji nuklear lagi
SEOUL25 Mei - Korea Utara hari ini mengejutkan dunia dengan mengumumkankejayaannya melakukan ujian nuklear bawah tanah, provokasi terbesartidak sampai dua bulan, selepas negara itu melancarkan sebuah roketyang dipercayai untuk menguji teknologi peluru berpandu jarak jauhnya.

Powell sokong tutup Guantanamo
WASHINGTON25 Mei - Keputusan Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama untukmenutup kem penjara di Teluk Guantanamo, Cuba mendapat sokongan padudaripada dua tokoh tentera semalam, sekalipun anggota Kongres menentangpemindahan tahanan ke AS.

Israel bentang undang-undang taat setia
BAITULMAQDIS25 Mei - Parti ultranasionalis pimpinan Menteri Luar Israel, AvigdorLieberman ( gambar ) merancang untuk membentangkan rang undang-undangdi Parlimen bagi mewajibkan rakyat mengangkat sumpah taat setia kepadanegara Yahudi ini.

'Sumpah paderi tidak sempurna'
BUENOSAIRES 25 Mei - Presiden Paraguay, Fernando Lugo yang pada bulan lalumengakui menjadi seorang bapa semasa masih seorang biskop, menyatakanbahawa sumpah kekal bujang yang dibuat oleh paderi Roman Katoliksebagai 'tidak sempurna.'

Image
'Skandal' Berlusconi dengan model muda
ROM25 Mei - Perdana Menteri Itali, Silvio Berlusconi berjanji untukmenjelaskan hubungan beliau dengan seorang gadis berusia 18 tahunketika seluruh negara sedang hangat memperkatakan skandal politik danperibadinya.

Image
Komodo ancam manusia
PULAUKOMODO 25 Mei - Biawak komodo mempunyai gigi seperti jerung dan bisa,yang mampu membunuh seseorang dalam masa beberapa jam selepas digigit.

Image
Atlantis selamat mendarat
CALIFORNIA25 Mei - Kapal angkasa Atlantis selamat mendarat semalam, hampir duahari lewat dari jadual bagi menamatkan misi membaik pulih danmeningkatkan keupayaan teleskop angkasa Hubble.

Iran sekat akses kepada Facebook
TEHERAN,Iran 25 Mei - Keputusan Iran semalam menyekat akses untuk melayarilaman web Facebook tidak sampai tiga minggu sebelum pilihan rayakebangsaan di negarai ni, telah mengundang kritikan hebat daripadapembangkang yang ingin menyingkirkan Presiden Mahmoud Ahmadinejad.






Korea Utara lancar ujian nuklear
PYONGYANG:Korea Utara berjaya mengadakan ujian letupan nuklear bawah tanah pagisemalam, menyebabkan gempa bumi buatan berukuran 4.7 pada skala Richterdan mengesahkan kedudukannya sebagai kuasa nuklear terbaru dunia.

Tentera wanita dibenar sertai perang
LONDON:Tentera wanita Britain tidak lama lagi akan dapat bersemuka denganmusuh tenteranya jika satu larangan yang tidak membenarkan wanitaberkhidmat di medan perang ditarik balik buat kali pertama.

Macam-macam: Peluang besarkan buah dada, sedut lemak
PRAGUE:Sebuah klinik yang kekurangan kakitangan di Prague ada cara tersendiriuntuk menarik lebih ramai jururawat menyertai mereka dengan menawarkanpeluang membesarkan buah dada, sedut lemak dan mengempiskan perutsebagai bonus

Ahli Parlimen seleweng bakal disingkir: Cameron
LONDON:Satu penyingkiran besar-besaran Ahli Parlimen veteran mungkin terjadidalam pilihan raya nasional Britain akan datang berikutan kemarahanumum berhubung skandal tuntutan perbelanjaan, kata pemimpin pembangkangDavid Cameron, ketika kajian baru menganggarkan lebih 30 Ahli Parlimenmungkin terpaksa disingkirkan.

Taliban tak serang Lembah Swat
ISLAMABAD:Militan Taliban tidak akan menyerang anggota tentera di bandar utamaLembah Swat untuk mengelak tercetusnya pertempuran yang mengakibatkankematian penduduk awam dan kemusnahan, kata jurucakap pergerakan itu.

Penumpang feri karam dakwa tak diberi bantuan
MANILA:Pihak berkuasa Filipina menyiasat dakwaan sekumpulan krew dua kapalyang dilaporkan lalu dekat sebuah feri yang karam tanpa memberi bantuanmanakala beberapa penumpang merakamkan gambar kejadian.

Harimau bintang merayau di pekarangan kediaman PM Pakistan
ISLAMABAD:Pemburu di Pakistan cuba menangkap seekor harimau bintang yang merayaudi pekarangan kediaman rasmi Perdana Menteri, Yusuf Raza Gilani, katapegawai semalam.

Wanita Kota Singa tawan Everest lagi
SINGAPURA: Kumpulan kedua pasukan wanita Singapura semalam berjaya menjejakkan kaki di puncak tertinggi dunia, Gunung Everest.

Dua kumpulan Sikh bergaduh
VIENNA:Sekumpulan masyarakat Sikh bersenjatakan pisau dan sepucuk pistolmenyerang dua penceramah di sebuah kuil di Vienna menyebabkansekurang-kurangnya seorang maut dan 16 orang cedera.Ia disusuli pertempuran membabitkan etnik yang sama di utara India.
0 Komentar untuk "GLOBAL : SELASA 26 MEI 2009"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI