RENCANA : SELASA 26 MEI 2009 - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

RENCANA : SELASA 26 MEI 2009

Image
ISA perlukan doktrin baru
Atas desakan pihak pembangkang dan untuk menyesuaikan keadaan, kerajaanakan meminda Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). Akta itu telahberjasa besar dalam mematahkan perjuangan komunis dan memerangi anasirpelampau di negara ini.

Image
Hentikan demonstrasi kaum
CUBAbayangkan senario berikut; hari ini sekumpulan orang Melayu mengadakandemonstrasi membantah tindakan kerajaan Thailand ke atas puak pemisahIslam di selatan Thailand. Esok pula, sekumpulan penganut Islammengambil tindakan yang sama bagi menyokong perjuangan puak pemisah diselatan Filipina. Lusa, satu lagi kumpulan Islam mengadakan protesmembantah tindakan dunia memerangi Al-Qaeda.

Pertahankan Satu Malaysia, usah layan tuntutan bukan-bukan
JIKALAUkerajaan bersikap lembut dan terbuka, tuntutan ahli Kabinet yangmeminta kaedah pemberian biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA)dibuat secara meritokrasi mungkin akan dilayan.

BISIK-BISIK
KEHADIRAN pengawal keselamatan warga asing khususnya dari Nepal bukanlah perkara baru. Ia semacam satu fenomena ketika ini.

Pemimpin kena tunjuk kesungguhan
SEHINGGAhari ini, Malaysia tidak putus-putus dihidangkan dengan senario pilihanraya kecil yang seakan-akan tidak berkesudahan walaupun Pilihan RayaUmum Ke-12 (PRU12) berakhir hanya 13 bulan lalu.

Penutupan Gitmo ujian besar Obama
PUSAT tahanan tentera laut Amerika Syarikat (AS) di Teluk Guantanamo,Cuba yang menempatkan suspek pengganas dari seluruh dunia terusmencetuskan kontroversi sejak dibuka oleh bekas Presiden AS George W.Bush sejurus selepas serangan 11 September 2001.

Mampukah Pakistan tiru kejayaan Sri Lanka?
KEJAYAANkerajaan Mahinda Rajapakse menumpaskan Harimau Pembebasan Tamil Eelam(LTTE) menerusi tindakan ketenteraan kini menjadi tumpuan dunia.

Gagasan Satu Malaysia perlu formula BM > 2T
RUPA-RUPANYAsetelah 52 tahun merdeka, Malaysia masih belum benar-benar berjayamenyatukan rakyatnya yang pelbagai kaum. Ia menyebabkan PerdanaMenteri, Datuk Seri Najib Tun Razak terpaksa memperkenalkan gagasanSatu Malaysia.

Sampai bila harus menagih simpati?
SIKAPpemurah masyarakat kadangkala menjadi 'lubuk dan lombong' kepadapihak-pihak tertentu yang mengeksploitasi keadaan itu bersandarkan namaagama.

Sehari Sebuah Buku
BUKUini dihasilkan untuk mereka yang mahu menyelami dan menguasai teknikjahitan smoking yang terkenal dengan keunikannya. A-Z Jahitan Smokingmendedahkan segala rahsia dan menjawab persoalan mengenai seni jahitanyang selama ini dianggap sukar oleh kebanyakan orang.





Transformasi baru hubungan Kuala Lumpur, Singapura
HUBUNGANKuala Lumpur-Singapura, yang selama ini sering berdepan pelbagaihambatan ekoran isu yang sebahagiannya boleh disifatkan sebagai 'duridalam daging', kini melalui transformasi baru selepas kunjungan DatukSeri Najib Razak ke republik berkenaan.

Minda Pengarang : Tiada tempat buat golongan pelampau di negara ini
KEMUNCULANpertubuhan haram dikenali dengan nama Barisan Bertindak Hak-Hak Hindu(Hindraf) pada akhir 2007, yang mengadakan pelbagai kegiatan yangdilihat boleh mencetuskan pergeseran antara kaum tidak memberi sebarangmanfaat kepada rakyat majmuk di negara ini.

Pengundi Penanti wajar hantar mesej kepada Pakatan Rakyat
KALAHtiga kali berturut-turut pada tiga pilihan raya umum lalu. Itulah rekodyang dipegang oleh Mansor Othman, calon Parti Keadilan Rakyat (PKR)bagi pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Penanti.






Melindungi enggang hutan
Selain melindungi habitat penting spesies burung-burung ini, PersatuanPencinta Alam Malaysia juga mahu perlindungan yang lebih menyeluruhterhadap kompleks hutan Belum-Temengor.

Image
Karya pemikir pengurusan
BIDANG pengurusan adalah satu bidang yang menyentuh setiap aspekdimensi kehidupan manusia berorganisasi sama ada ia seorang penguruskecil atau seorang pengurus besar.

Image
Kesan ekonomi pada kanak-kanak
Di Amerika Syarikat, ramai kanak-kanak pada usia semuda 10 tahun terpaksa bekerja untuk membantu menyara keluarga mereka.
0 Komentar untuk "RENCANA : SELASA 26 MEI 2009"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI