NASIONAL : SELASA 26 MEI 2009 - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

NASIONAL : SELASA 26 MEI 2009

Tolak komunisme
PUTRAJAYA 25 Mei – Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, DatukSeri Dr. Rais Yatim mahu sentimen bahawa komunisme mempunyainilai-nilai nostalgia dan positif dilupuskan sama sekali dalampemikiran seluruh rakyat Malaysia.

Image
SAMPAI BILA?
SISTEMpengangkutan awam di Lembah Klang terus meresahkan rakyat, sama adabas, komuter atau Transit Aliran Ringan (LRT), perkhidmatan tidakbanyak berubah. Jumlah pengguna yang bertambah telah memburukkankeadaan sehingga kemudahan komuter dan bas awam sedia ada sukar lagimenampung penumpang.

Tengku Muhammad Faris dilantik Pemangku Raja
KOTA BHARU 25 Mei – Tengku Mahkota, Tengku Muhammad Faris Petradilantik sebagai Pemangku Raja mulai semalam sehingga Sultan Kelantan,Tuanku Ismail Petra sembuh daripada gering.

Bertentangan dengan Islam
KUALALUMPUR 25 Mei - Umat Islam dinasihatkan supaya menjauhi kempen mogoklapar kerana ia tidak wujud dalam Islam dan bertentangan denganpegangan akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah, syariah dan akhlak Islamiah.

Lapan senjata api, peluru M16 ditemui
KUALALUMPUR 25 Mei – Sebanyak lapan laras senjata api, hampir 100 peluruM16, berpuluh-puluh kelopak peluru dan beberapa alat penyeyap bunyisenjata ditemui dalam dua buah beg di Bercham, Ipoh, malam kelmarin.

Sudahlah ceroboh, berbogel pula
KUALA LUMPUR 25 Mei – Sudahlah menceroboh rumah orang, seorang tertuduh sanggup tidur di situ dalam keadaan berbogel.





Bendung provokasi Hindraf
KUALALUMPUR: Beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) semalam mendesakkerajaan bertindak tegas terhadap pemimpin Hindraf yang sengaja membuatprovokasi bagi membangkitkan kemarahan rakyat dan mengancam keselamatanawam.

Polis jumpa 2 beg senjata api, peluru
KUALALUMPUR: Polis menemui dua beg mengandungi lapan senjata api bersamabeberapa alat penyenyap, hampir seratus peluru rifel M16 dan berpuluhkelopak senjata di satu kawasan di Bercham, dekat Ipoh, Perak, malamkelmarin.





Hiris perasaan anggota ATM
SEREMBAN 25 Mei - Sebarang usaha membawa masuk bekas pemimpin PartiKomunis Malaya (PKM), Chin Peng ke negara ini menghiris perasaanseluruh warga anggota dan bekas anggota serta keluarga Angkatan TenteraMalaysia (ATM).

Pindah ke negara lain jika nak buat tuntutan melampau - Pewaris
KUALA LUMPUR 25 Mei - Rakyat negara ini yang kecewa kerana permintaanmelampau mereka tidak dipenuhi oleh kerajaan diminta berpindah kenegara lain yang mungkin dapat melayani permintaan tersebut.

RTM perlu siar semula kekejaman PKM
KUALA LUMPUR 25 Mei - Radio Televisyen Malaysia (RTM) perlu menyiarkansemula kisah kekejaman Parti Komunis Malaya (PKM) dan bekaspemimpinnya, Chin Peng bagi menyedarkan semua pihak tentang keperitanyang pernah mereka timbulkan.

Gerakan Pulau Pinang 'buta sejarah'
JOHOR BAHARU 25 Mei - Persatuan Bekas Komando Negeri Johor menyifatkanPengerusi Gerakan Pulau Pinang Dr. Teng Hock Nan sebagai 'buta sejarah'berikutan saranannya agar kerajaan membenarkan bekas pemimpin PartiKomunis Malaya (PKM) Chin Peng kembali ke negara ini.

PBPM beri amaran
KUALA LUMPUR 25 Mei - Persatuan Bekas Polis Malaysia (PBPM) memberiamaran keras kepada semua pihak yang bersimpati dengan perjuangankomunis agar tidak berusaha membawa pulang bekas pemimpin Parti KomunisMalaya (PKM), Chin Peng ke tanah air.

Rombak pembiayaan pengangkutan awam
KUALA LUMPUR 25 Mei - Kerajaan digesa merombak semula model pembiayaanpengangkutan awam agar satu sistem pengangkutan yang berorientasikanperkhidmatan dapat diwujudkan secara bersepadu.

Kenaikan tambang ke Kabinet minggu depan
KUALAKANGSAR 25 Mei - Kertas cadangan kenaikan tambang pengangkutan awamakan dikemukakan ke Kabinet minggu depan, kata Menteri di JabatanPerdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz.

Tambang pengangkutan wajar naik
KUALALUMPUR 25 Mei - Langkah kerajaan mengkaji semula kadar tambangpengangkutan awam di negara ini disifatkan oleh pengusaha terlibatsebagai tindakan yang wajar kerana kadar sedia ada tidak dapatmenampung kos operasi mereka.

Image
Tetapkan tanda aras pendidikan
PULAUPINANG 25 Mei - Pemimpin dan warga pendidik diminta menetapkan satupenanda aras bagi menilai prestasi pendidikan negara selaras denganperubahan drastik yang berlaku dalam ekonomi dan pembangunan teknologirantau ini.

Image
Sultan Selangor ucap terima kasih kepada seluruh rakyat
SEPANG25 Mei - Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah mengucapkanterima kasih kepada seluruh rakyat yang mengadakan solat hajat danmendoakan kesihatan baginda sehingga selamat menjalani pembedahanjantung di Standford University Medical Centre, California, AmerikaSyarikat (AS), 2 Mei lalu.

Kerajaan kaji kadar elaun tanggungjawab pengetua
PULAUPINANG 25 Mei - Kerajaan sedia mengkaji permintaan PersatuanPersidangan Kebangsaan Pengetua Sekolah Menengah (PKPSM) yang memintakadar elaun tanggungjawab pengetua sebanyak RM150 sekarang dinaikkankepada RM600 sebulan.

Tiada kenaikan gaji pensyarah IPTA - Khaled
PELABUHANKLANG 25 Mei - Kementerian Pengajian Tinggi tidak bercadang menaikkangaji para pensyarah institusi pengajian tinggi awam (IPTA).

Mohammad Nizar lebih sesuai
IPOH25 Mei - Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sepatutnyamemberikan gelaran 'Menteri Besar mahkamah' kepada Datuk Seri Ir.Mohammad Nizar Jamaluddin kerana beliau yang lebih sesuai menerimanya.

Perakuan QC bukti kemampuan hakim
KUALALUMPUR 25 Mei - Perakuan pihak Queen's Counsel (QC) terhadap keputusanMahkamah Rayuan yang menetapkan Datuk Seri Dr. Zambry Abdul Kadirsebagai Menteri Besar Perak yang sah, membuktikan kemampuan panel hakimnegara yang telah mencapai taraf dunia.

Selangor sokong budaya perhimpunan haram
SHAHALAM 25 Mei - Kerajaan negeri menyokong tindakan pihak tertentutermasuk pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang menganjurkan budayaperhimpunan haram di negara ini.

Pembangkang teruskan mogok lapar
IPOH 25 Mei - Terus berdegil! Pakatan pembangkang nampaknya tidakmenghiraukan nasihat pihak berkuasa dan alim ulama apabila berkerasmahu meneruskan mogok lapar, esok.

Husam pertahan rancangan mogok lapar
KUALALUMPUR 25 Mei - Naib Presiden Pas, Datuk Husam Musa mempertahankanrancangan pakatan pembangkang untuk melancarkan mogok lapar selama tigahari bermula esok bagi mendesak Dewan Undangan Negeri (DUN) Perakdibubarkan.

Image
Indonesia minat ikuti modul PLKN
SEREMBAN25 Mei - Indonesia berminat menggunakan modul Program Latihan KhidmatNegara (PLKN) kepada remaja di negara berkenaan selepas melihatkejayaannya.

PKPM dipercayai aktif semula
KUANTAN25 Mei – Pasukan Khas Persekutuan Malaysia (PKPM) yang pernahdilumpuhkan oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM) kira-kira enam tahunlalu, dipercayai aktif semula di negara ini termasuk di Pahang sejakbeberapa bulan lalu.

PPSMI: Keputusan enam bulan lagi
JOHORBAHRU 25 Mei - Keputusan sama ada kerajaan meneruskan atau memansuhkandasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik Dalam BahasaInggeris (PPSMI) dijangka diketahui dalam tempoh enam bulan lagi.

Image
Tambah ruang niaga bumiputera
KULIM25 Mei - Majlis Amanah Rakyat (Mara) diminta supaya menyediakan lebihbanyak ruang niaga untuk bumiputera seperti bengkel, gerai dan kedaidalam usaha mengukuhkan ekonomi penduduk kampung.

Image
Portal Price Watch kawal harga
PUTRAJAYA25 Mei - Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna(KPDNHEP) akan menggunakan portal Price Watch untuk mengawal hargabarangan pengguna di pasaran tempatan.

12 butir bom mortar Perang Dunia Kedua ditemui
KUALA LUMPUR 25 Mei - Sebanyak 12 butir bom mortar hidup dipercayaipeninggalan Perang Dunia Kedua ditemui seorang penduduk di KampungSungai Seli di Taman Melawati di sini hari ini.

Ekstrak minyak sawit halang proses penuaan
KUALA LUMPUR 25 Mei - Kajian yang dijalankan oleh Lembaga Minyak SawitMalaysia (MPOB) mendapati ekstrak minyak kelapa sawit mampu bertindaksebagai penghalang bioaktif terhadap proses penuaan.

Sisa buah, sayuran jadi penyegar udara
KUALALUMPUR 25 Mei - Tahukah anda sisa buah-buahan dan sayuran dari dapurrumah boleh bertukar menjadi enzim serba guna termasuk dijadikansemburan penyegar udara.

12 penyelam TLDM dikerah
KUANTAN25 Mei - Seramai 12 penyelam Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM)dikerahkan untuk mengesan penyelam profesional warga Amerika Syarikat(AS), Kenneth Wayne, 62, yang hilang dalam kejadian di perairanPelabuhan Kuantan di sini semalam.

Image
Winnie, Geek Koon dijaga rapi
KUALALUMPUR 25 Mei - Keadaan penerima jantung mekanikal, Winnie Chen, 23,dan Tan Geek Koon, 41, kini berada pada tahap memuaskan di bawahpemantauan rapi Institut Jantung Negara (IJN).

YSB cadang buka pusat hemodialisis di Pendang
ALORSETAR 25 Mei - Yayasan Sultanah Bahiyah (YSB) merancang untuk membukasebuah lagi pusat hemodialisis di Pendang bagi membantu pesakit buahpinggang mendapatkan rawatan.

Rais cadang VIP tidak duduk selonggok dalam majlis
KUALALUMPUR 25 Mei - Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan akanmencadangkan kepada Kabinet agar susun atur sesuatu majlis rasmikerajaan diubah agar para tetamu kenamaan (VIP) tidak lagi dudukberlonggok atau berkumpulan di satu meja sahaja.

Belum cadang hapus tol LDP
PETALINGJAYA 25 Mei - Kerajaan belum bercadang menghapuskan bayaran tol diLebuh Raya Damansara-Puchong (LDP) dalam masa terdekat.

Terowong air Selangor-Pahang
PUTRAJAYA 25 Mei - Pembinaan terowong penyaluran air sepanjang 44.6kilometer dari Karak, Pahang, ke Hulu Langat, Selangor, akan dimulakanpada 1 Jun ini dan dijangka siap sepenuhnya pada 30 Mei 2014.

Image
Imigresen bina tandas baru
PUTRAJAYA25 Mei - Setelah Perdana Menteri menegur Ibu Pejabat Imigresen di sinibaru-baru ini kerana tandas yang kotor, agensi itu hari ini mengumumkanpembinaan sebuah tandas awam baru bagi mengatasi masalah itu.

Isteri Akhil Hayy nekad minta cerai
KUALA LUMPUR 25 Mei - ''Februari lalu, dia pernah meminta kebenaran untuk mengahwini Waheeda. Saya reda dan membenarkannya.








'Jangan sampai saya hilang sabar'
KUALALUMPUR: "Biarlah dia terus memburukkan saya tetapi jangan sampai sayahilang sabar hingga dedahkan segala-galanya, takut dia pula nanti takberani keluar rumah kerana malu," kata penyanyi, pelakon dan penceramahbebas, Norwahidah Abdul Wahab atau Waheeda.

Pemimpin, pendidik digesa rangka pendidikan terbaik
GEORGETOWN:Timbalan Perdana Menteri mahu pemimpin dan pengamal pendidikan merangkasatu penanda aras amalan pendidikan terbaik berikutan perubahan drastikekonomi serta pembangunan teknologi di rantau ini.

'Demonstrasi babit isu di Sri Lanka tak relevan'
KUALALUMPUR: Pelbagai pihak menggesa Kementerian Dalam Negeri (KDN)mengambil tindakan tegas terhadap penganjur perhimpunan haram dansebarang usaha campur tangan pihak tempatan dalam isu membabitkanHarimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE) dengan Kerajaan Sri Lanka.

Usaha bawa Chin Peng pulang mesti dihalang
SEREMBAN:Kementerian Pertahanan menentang sebarang usaha membenarkan bekaspemimpin Parti Komunis Malaya (PKM), Chin Peng, kembali ke negara inikerana tindakan itu akan menghiris perasaan anggota pasukan keselamatannegara.

Dosa bekas pemimpin PKM tak boleh dimaaf: Rais
KUALALUMPUR: Tiada ruang buat bekas pemimpin Parti Komunis Malaya (PKM),Chin Peng untuk kembali ke negara ini kerana dosa dilakukannya terhadappembunuhan beribu-ribu rakyat negara ini tidak boleh dimaafkan.

68 pelajar MRSM bebas penyakit
KUALALUMPUR: Seramai 68 daripada 199 pelajar Maktab Rendah Sains Mara (MRSM)di Kuantan, Pahang, yang dikuarantin selepas dijangkiti virus InfluenzaA bermusim kelmarin, dibenarkan keluar dari bilik pengasingan di maktabberkenaan.

26 dimasukkan ke wad pengasingan
KUALALUMPUR: Sejumlah 26 orang dimasukkan ke wad pengasingan di seluruhnegara semalam kerana disyaki mempunyai simptom virus Influenza A atauH1N1, kata Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Ismail Merican.

RM200j bina blok baru HTF
KANGAR:Hospital Tuanku Fauziah (HTF) di sini akan berubah wajah apabila sebuahblok wad setinggi lapan tingkat mula dibina akhir tahun ini.

Pulau Pinang dilanda jerebu
BUTTERWORTH:Pulau Pinang dilanda jerebu sederhana semalam berikutan cuaca keringdan tiada hujan dengan jarak penglihatan berkurangan antara empathingga enam kilometer (km).

Permata realisasi '1Malaysia'
KUALALUMPUR: Pusat Anak Permata Negara (Permata) akan merealisasikan konsep'1Malaysia' di kalangan kanak-kanak di negara ini melalui sukatanpelajarannya.

Bekalan beras ST15 di Kedah kian pulih
ALORSETAR: Bekalan beras subsidi Super Tempatan 15 peratus hancur (ST15) diKedah, khususnya di kawasan luar bandar kembali pulih selepas peruncitmula mendapat semula bekalan mereka.

Smart Consumer mudahkan pengguna semak harga
PUTRAJAYA:Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP)semalam melancarkan portal Smart Consumer bagi memudahkan penggunamembuat semakan dan perbandingan harga 50 jenis barang sebelummengunjungi pasar raya besar, pasar raya serta pasar basah di seluruhnegara.

Pekerja diberhenti semakin kurang
KUALALUMPUR: Keadaan ekonomi negara semakin pulih dengan petunjuk jumlahpekerja yang akan diberhentikan dalam pelbagai sektor sehingga Disemberdepan kurang daripada 4,000 orang di seluruh negara.

Sultan Selangor selamat kembali ke tanah air
SEPANG:Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah, selamat pulang ke tanahair semalam, selepas menjalani pembedahan jantung (Mitral Valve Repair)di Pusat Perubatan Stanford University di Palo Alto, California pada 2Mei lepas.

Tengku Faris Petra Pemangku Raja
KOTABHARU: Tengku Mahkota Kelantan, Tengku Muhammad Faris Petra dilantiksebagai Pemangku Raja sehingga Sultan Kelantan, Tuanku Ismail Petra,yang kini gering sembuh.

Projek terowong air RM1.3b mula Isnin
PUTRAJAYA:Projek Penyaluran Air Mentah dari Pahang ke Selangor (PPAMPS) memasukikomponen terpenting apabila pembinaan terowong sepanjang 44.6 kilometerdari Loji Rawatan Air Skim Langat 2 di Hulu Langat, Selangor akanbermula pada Isnin ini membabitkan kos RM1.3 bilion, kata MenteriTenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Peter Chin Fah Kui.

Insentif khas untuk pensyarah IPT
PELABUHANKLANG: Kerajaan bercadang menyediakan insentif khas kepada pensyarah diinstitut pengajian tinggi awam (IPTA) yang menggunakan kreativiti danlebih berinovasi seperti menghasilkan buku, membuat penyelidikan danpembangunan serta penulisan dalam jurnal.
0 Komentar untuk "NASIONAL : SELASA 26 MEI 2009"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI