SHAH ALAM – Rentetan bantahan terhadap keputusan Kelantan untuk melaksanakan hukum hudud, penganalisis berpendapat, Pas perlu menjalankan kaji selidik di peringkat nasional bagi melihat persepsi masyarakat terhadap hudud.

Ketua Kluster Politik, Keselamatan dan Hal Ehwal Antarabangsa MPN, Profesor Datuk Dr Mohamed Mustafa Ishak berkata, kajian itu hendaklah menyeluruh terhadap golongan Islam dan bukan Islam.

“Pihak Pas elok laksanakan satu kaji selidik nasional dalam kalangan Islam dan bukan Islam untuk melihat reaksi mereka terhadap hudud. Kalau dalam kes di Kelantan itu lain, majoritinya Islam. Tapi dalam konteks Malaysia, kita harus menghormati hak bukan Islam untuk memberi pandangan mereka.

“Dari situ, kita dapat melihat secara jelas mengenai tahap penerimaan dan kefahaman rakyat terhadap undang-undang ini. Kemudian, Pas boleh mengambil langkah untuk memberi penerangan dan penjelasan ke atas semua kemusykilan yang ditimbulkan,” katanya kepada Sinar Harian Online, hari ini.

Menurutnya, andai semua persoalan dan kemusykilan tersebut dapat dijelaskan dan diatasi, maka tiada masalah untuk melaksanakan hukum hudud tersebut.

“Dalam dakwah, tak boleh tergesa-gesa. Kita perlu beri penjelasan atau penerangan dan apabila orang ramai sudah boleh menerima secara suka rela kebaikan undang-undang ini, pelaksanaannya itu dapat dipastikan seadil mungkin, semua kemusykilan yang wujud dapat diatasi, maka ketika itu, saya fikir tak ada isu.

“Sebab itu, jangan terburu-buru. Buat kajian, beri penjelasan dan lihat bagaimana kita nak laksanakannya. Bagi mengelakkan masalah di kemudian hari,” katanya.

Malah menurut beliau, soal hukum hudud hanya untuk orang Islam juga perlu dilihat kembali kerana ia menunjukkan bahawa negara ini memiliki dua undang-undang jenayah atas kesalahan yang sama.

“Ada dua perkara yang orang tertanya-tanya. Pertama, adakah ia hanya untuk orang Islam sahaja. Kedua, jaminan pelaksanaan itu akan dibuat secara paling adil. Dua perkara ini perlu dijelaskan.

“Kita akan ada masalah jika hukum ini hanya terpakai untuk orang Islam. Akan ada satu keadaan di mana kita ada dua jenis undang-undang jenayah yang berbeza untuk kesalahan yang sama. Jadi, ini isu yang harus ditangani,” katanya.

Namun beliau berpendapat, negara ini tidak boleh memiliki dua undang-undang jenayah ekoran kes jenayah yang dilakukan itu bukan berkaitan hal ehwal agama Islam sebaliknya melibatkan semua pihak.

“Akhirnya kita kena terima bahawa undang-undang Islam ini bukan untuk orang Islam sahaja tapi untuk semua. Kita tak boleh ada dua jenis undang-undang dalam satu negara atas kesalahan yang sama. Sebab ini kes-kes jenayah bukan kes berkaitan agama Islam. Jenayah ini melibatkan semua.

“Sebab itu akhirnya ia mesti menjadi satu undang-undang untuk semua. Jadi, masyarakat bukan Islam juga berhak mendapat satu jaminan bahawa undang-undang ini adalah undang-undang yang terbaik dan lebih baik daripada undang-undang jenayah yang ada sekarang,” katanya.

Sementara itu, Ketua Kluster Sejarah, Warisan dan Sosio Budaya, Profesor Datuk Dr Zainal Kling menegaskan negara ini sudah memiliki dua undang-undang untuk yang beragama Islam dan bukan beragama Islam.

Apa yang menjadi persoalan baginya ialah bagaimana kedua-dua hukum itu akan diselaraskan apabila ia melibatkan kesalahan jenayah berlainan agama.

“Memang kita dah ada dua sekarang dan hukum syariah hanya berkaitan orang Islam sahaja. Jadi bukanlah masalah. Ia memang sedang berlaku. Tapi yang menjadi masalah ialah bagaimana kedua-dua hukum itu diselaraskan apabila melibatkan golongan yang berlainan agama.

“Kalau orang berzina antara orang Islam dengan bukan Islam, bagaimana proses untuk menguruskannya? Itu masalah besar. Kena diurus. Prosedurnya mesti diselaraskan.  Adakah zina yang berlaku antara orang Islam dengan bukan Islam itu mesti di bawah hukum syariah atau di bawah sivil? Itu yang menjadi masalah sekarang di Malaysia. Tidak ada keselarasan antara kedua-dua hukum apabila orang-orang yang terlibat itu berlainan agama,” katanya.

Tambahnya, “hukum hudud adalah sebahagian daripada undang-undang syariah. Jadi, dengan memperkenalkannya, sama dengan meningkatkan hukum syariah. Tetapi orang pun tak faham tentang hukum hudud itu walau orang faham hukum syariah itu kerana tahapnya yang rendah.

http://www.sinarharian.com.my/nasional/hudud-pas-perlu-jalankan-kajian-nasional-1.278263