RENCANA : SABTU 29 OGOS 2009 - AHMAD PAZIL BIN MD ISA

AHMAD PAZIL BIN MD ISA

BERITA INFORMASI TERKINI

Facebook

RENCANA : SABTU 29 OGOS 2009


Penekanan Kepolisan Komuniti
JENAYAH biasanya berlaku di dalam persekitaran masyarakat. Maka tidakketerlaluan jika dikatakan masyarakatlah yang lebih mengetahui bentukjenayah dan individu yang terbabit berbanding seorang pegawai polis.

Perpaduan 1Malaysia
TANGGAL 31 Ogos 2009 nanti, genaplah selama 52 tahun Malaysia mengecapkemerdekaan. Sejarah pembinaan sebuah negara Malaysia yang aman danmakmur yang kita nikmati hari ini telah meniti ranjau dan duri yangsangat hebat.

MCA tidak boleh terbelah dua lagi
SEJARAH pemecatan Timbalan Presiden parti politik berulang lagi dinegara ini. Punca yang menyebabkan tokoh pemimpin itu tersungkur jugahampir sama - skandal seks.

BISIK-BISIK AWANG SELAMAT
KELMARINAwang menulis mengenai kemungkinan berlakunya sabotaj oleh segelintirpeniaga ke atas pengguna pada musim perayaan ini, terutama sekali dibulan puasa dan menjelang hari raya.

Apa dah jadi, tak aman lagi...
AKHIR-AKHIRini banyak ditimbulkan soal hak orang Melayu dan kontrak sosial.Keadaan yang pada suatu ketika, kita lihat seperti aman damai selepasPilihan Raya Umum (PRU) ke-12 bertukar seolah-olah tidak dapatdibendung lagi perasaan geram sesetengah orang sehinggakan mereka inilupa akan sensitiviti orang Melayu.

Malaysia dituduh ‘pencuri’ dan ‘kurang ajar’
‘‘MALAYSIAitu memang pencuri dan kurang ajar,” begitulah kenyataan kasar yangberkumandang di stesen televisyen tempatan Indonesia dan diulangberkali-kali.

Pembebasan pengebom Lockerbie taktik sisihkan Gadaffi
SETELAH40 tahun memimpin Libya, Muammar Gadaffi akhirnya melaksanakan strategiyang dianggap mengejutkan iaitu berbaik- baik dengan negara yang selamaini melabelkan Libya sebagai negara pariah.





Antara konflik MCA, penyelewengan PKFZ
KEMELUTmelanda MCA meledak semula apabila Majlis Presiden parti itu membuatkeputusan memecat Timbalan Presiden, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek.Pemecatan itu berlaku ketika Presidennya, Datuk Seri Ong Tee Keatsendiri menghadapi tuduhan menerima peruntukan RM10 juta daripadasyarikat yang menguruskan projek Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) yangpenuh kontroversi.

Pengalaman Idris pacu MAS jadi sandaran pantau KPI
KEPUTUSANPerdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak melantik Datuk Seri Idris Jalasebagai Menteri Tanpa Portfolio di Jabatan Perdana Menteri (JPM) adalahberdasarkan kepada rekod pencapaiannya yang cemerlang, terutamakejayaannya melakukan transformasi syarikat Penerbangan Malaysia (MAS).Sumbangan Idris sangat diperlukan bagi meneruskan komitmen kerajaanmelaksanakan sistem Petunjuk Prestasi Utama (KPI) dan BidangKeberhasilan Utama Negara (NKRA). Idris, kebanggaan anak Sarawak itu,turut memegang jawatan Ketua Eksekutif Unit Penyampaian dan PengurusanPrestasi (Pemandu), sebuah badan baru untuk memantau dan mengawalpelaksanaan inisiatif KPI peringkat nasional dan menteri. Terserahkepada Idris menterjemahkan harapan Perdana Menteri itu dengantanggungjawabnya lebih meluas berbanding MAS atau syarikat minyak Shellyang pernah diterajuinya. Walaupun banyak pihak menganggap sukar bagiMAS bangkit semula selepas mengalami kerugian RM1.3 bilion bagi tempohsembilan bulan pada 2005, Idris tetap menyahut cabaran dan tawaranbekerja di syarikat itu. Tindakannya terbukti berjaya memacu pemulihanhebat syarikat penerbangan nasional itu dalam tempoh kurang dua tahun,setahun lebih awal daripada yang dijadualkan dengan mencatatkankeuntungan lebih RM851 juta pada 2007. Beliau juga membina keyakinanserta semangat di kalangan 20,000 pekerja yang dilakukannya dalamtempoh dua tahun.

Cerita di sebalik kekalahan
SETIAPkali pilihan raya kecil, tidak kira di mana sekali pun ia diadakan,persekitarannya bertukar menjadi kawasan tumpuan. Jika sebelumnya iakawasan yang sunyi, secara tiba-tiba menjadi meriah. Entah dari manadatangnya manusia yang membanjiri daerah atau pekan yang terletak dalamkawasan pilihan raya kecil itu. Dalam suasana begini, ramai jugapenduduk tempatan, terutama peniaga, dapat menambah pendapatanberikutan kebanjiran orang luar. Keadaan sama berlaku hampir di semuapilihan raya, tidak terkecuali pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri(DUN) Permatang Pasir, Pulau Pinang, baru-baru ini. Selepas pengundian25 Ogos itu, calon Pas, Mohd Salleh Man menewaskan calon BarisanNasional (BN), Rohaizat Othman dengan majoriti 4,551 undi. Banyak sebabboleh diungkapkan sebagai punca kepada kemenangan Pas atau sebabmusabab kekalahan BN. Untuk mencari alasan mengapa Pas menang ataumenuding jari yang menjadi punca kekalahan BN, bukanlah susah. Ada jugaperkara atau keadaan yang sudah terang lagi bersuluh. Mereka melakukankesalahan sama pada setiap pilihan raya. Bagi pengundi, mereka membuatkeputusan berasaskan kepada kepercayaan mereka kepada ada yang melihatdari segi politik, ada juga memilih kerana personaliti calon, ada yangbercakap soal parti dan tidak kurang juga menjurus kepada isu nasionalatau tempatan. Di sebalik topik-topik politik yang dibincangkan, adajuga isu-isu kecil yang jarang diberi perhatian pada peringkatnasional, tetapi tidak dinafikan ada kesannya yang menyeluruh. Dalampilihan raya kecil seperti ini, ada pihak tidak pernah belajar daripadapengalaman. Pengundi hari ini tidak boleh disamakan dengan pengundi 20atau 30 tahun lalu. Sebahagian besar pengundi hari ini miliki SijilPelajaran Malaysia (SPM). Oleh itu, mereka tidak mudah terpengaruhdengan perkara cerita retorika.

Teknologi nuklear bantu Malaysia capai status negara maju
WALAUPUNisu nuklear tidak serancak diperkatakan ketika harga minyak mentahmelambung dulu, usaha kerajaan untuk memajukan teknologi nuklear masihtidak terlambat apa lagi jika dibandingkan dalam konteks negaraserantau.

Ke arah evolusi infrastruktur industri air
BEKALANair bersih nadi kepada pembangunan negara dan penduduk yang sihatadalah salah satu agenda utama kerajaan pimpinan Datuk Seri Najib Razakmelalui konsep ‘1Malaysia: Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan’.

Titisan Harapan: Sakit bukan halangan puasa
SALAMRamadan. Bersyukur kepada Ilahi kerana dipanjangkan usia dapat beradapada bulan penuh rahmat dan barakah ini. Kita bersama-sama berdoasupaya dapat terus berada sepanjang Ramadan ini untuk meraih banyakpahala disediakan Allah.






Tetamu di Borneo terpencil
TIDAK dapat diduga apakah cabaran yang bakal ditempuhi apabila penulismendapat tugasan dalam penerbitan program Jelajah Ramadan untuk siaranTV9. Kalau bukan kerana kajian latar belakang tentang destinasi yanghendak dituju, mungkin saya dan krew seperti hilang punca.


Juadah berbuka
KEDATANGANRamadan diraikan oleh umat Islam di seluruh dunia dengan pelbagai cara.Banyak kegiatan dilakukan sempena menyambut bulan penuh berkat ini.Menariknya, ada antara aktiviti itu hanya dapat dilakukan pada bulanRamadan, misalnya bergotong-royong menyediakan juadah berbuka puasa.
0 Komentar untuk "RENCANA : SABTU 29 OGOS 2009"

ISU SEMASA

LIKE FACEBOOK

Networkedblogs

Popular Posts

BERITA HARI INI